WL07 Hoofddorp Uithoorn

September 4, 2022
September 2022

near Hoofddorp, Noord-Holland (Nederland)

Vertrek: NS Station Hoofddorp Eind: Bushalte Tienboerenweg Amstelhoek/Uithoorn
Een lijntje naar boven
Misschien niet de mooiste van alle trajecten, maar er is toch het een en ander over te vertellen. We starten in het moderne NS station van Hoofddorp en kijken al gauw achterom naar de Sky-line van dit uit de grond geschoten dorp, waar het vroeger altijd een oase van rust was.
We lopen over de Geniedijk die dwars door de polder loopt en waaraan de forten liggen. We beginnen bij de batterij Sloterweg. Het is eigenlijk een minifortje en momenteel vind je hier allerlei kunstinstellingen. Langs de geniedijk lopen we langs allerlei nieuwere gebouwtjes waar van alles in is gehuisvest. Saai en en strak. Intussen zien we de grote vliegtuigen afdalen naar de Zwanenburgbaan. Die ligt hier vlak achter. Even verderop landen stijgen de kleinere toestellen naar en van de Aalsmeerbaan. Een komen en gaan dus.
We passeren over een fietspad de brede A4 en tellen hier zo'n veertien rijstroken.
We vervolgen de geniedijk en je kunt kiezen om er langs of er overheen te lopen. De dijk eindigt bij het fort bij Aalsmeer. Hier was namelijk een verbindingsweg die bij inundatie moest worden verdedigd. Hier zijn ook onderwaterzet sluizen, met als bijkomend voordeel dat de Haarlemmermeer per schip kon worden bereikt. Nu is in het fort het Crash Museum ingericht.
We slaan linksaf naar de Aalsmeerderdijk. We lopen rond de Westeinderplassen. Het is het laatste natte stuk na de droogmalingen. Het barst hier van de slootjes en daarmee een ideale plek voor bootjes en ander plezier.
We komen bij de grote ophaalbrug en lopen Aalsmeer binnen, waar net een enorme braderie aan de gang is. Het dorp is toch wel oud en bestaat 60% uit land en 40% uit water. Veel stroompjes en bruggetjes hier.
Het dorp is bekend geworden om zijn bloemen en herbergt de grootste bloemenveiling van Europa. De bloemen gaan dan rechtstreeks het vliegtuig in via een stroom vrachtwagen die via een speciale route naar de luchthaven kunnen. We lopen langs een oud stationnetje en komen langs een begraafplaats met bijzondere bomen. Voor de rest is het watersport met de watertoren al blikvanger.
Aan de andere kant van de plas ligt fort bij Kudelstaart. Het is geloof ik nu een jachthaven.
De waterlinie gaat hier de bocht om en gaat vuurlinie heten. We passeren een doorlaat en komen bij Fort Kwakel. Het geplande pad werd geblokt door een hek, waardoor ik aan de zuidkant eromheen moet. Verder is het behoorlijk ingebouwd.
We komen aan het Amstel-Drechtkanaal met die bijzondere ophaalbrug en volgen nu het kanaal naar het Fort aan de Drecht. Deze ligt nog mooi vrij en er kan zelfs getrouwd worden.
Via een aardig pad lopen we nog steeds langs het kanaal om in Uithoorn uit te komen. We laten het eigenlijk wat liggen, want Fort bij Uithoorn ligt aan de overkant en daar gaat weer de bus naar bijvoorbeeld Breukelen.

PictographTrain stop Altitude -8 ft

PictographProvisioning Altitude 7 ft

08 Dorpsstraat Aalsmeer

PictographMonument Altitude 5 ft

Molen zorgde voor de drooglegging