WL04 Krommenie/Assendelft - IJmuiden

Photo ofWL04 Krommenie/Assendelft - IJmuiden Photo ofWL04 Krommenie/Assendelft - IJmuiden Photo ofWL04 Krommenie/Assendelft - IJmuiden

July 18, 2022
July 2022

near Langeheit, Noord-Holland (Nederland)

Forten en sluizen
Start: NS station Krommenie-Assendelft Eind: Bushalte: Oranjestraat, IJmuiden
Omdat het forteiland bij Velzen niet in het warterliniepad is opgenomen, besloot ik dat wel te doen. Een onderliggende reden is vooral om de Noordzeekanaal-sluizen te belopen. Ze zijn open voor fietsers en voetgangers. Mocht het je teveel zijn, neem dan de pont.
We starten de route in Krommenie Assendelft. Dat we zonder het aan te doen in noordelijke richting verlaten. We komen aan bij de Noorderham. Het is een recreatieplas, maar de Romeinen zaten hier vroeger ook al. We wandelen naar het lintdorpje Krommeniedijk met een mooi doorkijkje naar het 18de eeuwse kerkje.
We zitten nu ook vlakbij het eerste fort van vandaag: Fort bij Krommendijk. Er is van alles te beleven en dat komt omdat er woonunits zijn gevestigd.
Vanaf dit fort lopen we over de weg Busch en Dam. Het slingert zich prachtig door het groene landschap en staat vol met blauw-wit-rode vlaggen (juli 2022), terwijl hier iedere twee minuten een vliegtuig overvliegt. De vee houdende boeren zijn hier dus extra boos.
We passeren het tweede fort: Fort aan den Ham. Het is een extra fort, dat was bedoeld om de spoorwegen te verdedigen, die hier intussen kwamen te liggen.
Op deze mooi zondag worden we verrast door middeleeuwse muziek uit de Sint Aagten keel. In een houten keet (kapel) zit een muziek groep met gitaar, accordeon en slagwerk muziek te maken. Even verderop passeren we een nevenbatterij en een kruitmagazijn. Allemaal extra beton langs de stellingroute.
En of het nog niet allemaal genoeg is, passeren we het derde fort: Fort bij Veldhuis. Het is weer een klassiek A fort en is ingericht ls luchtoorlog museum. En belangrijk: je kunt er iets consumeren.
We lopen door een mooi natuurpad en steken de A9 over. Hier lopen we langs die A9 en Beverwijk over een mooi parkpad dat uitkomt bij het Gemeentehuis en het station.
Beverwijk is beroemd vanwege zijn brandwonden centrum. Hier zit tenslotte Tata Steel en dan gebeurt er wel eens wat...
Het lijkt alsof de sluizen, vanwege stemmingsborden niet toegankelijk zijn, maar een tegemoetkomende fietser geeft uitsluitsel: hij komt van IJmuiden. We kunnen de lange weg langs allerlei spoortje aflopen en passeren Enci-beton. Ook die gebouwen hebben een schoonheid.
Na zo'n 2,5km komen we op het sluizen complex. Er zijn verschillende sluizen, groot en klein, om Nederland binnen te komen. Het is fascinerend om al dat waterwerk van dichtbij te zien. Aan het eind van de wandeling zien we ons einddoel: Het Forteiland. Wandelend kun je er niet komen, maar als je tijd hebt: er vaart zo nu en dan een bootje naar toe. Fort Velsen laten we zitten. Het is afgebroken en er is weinig van over.
Langs het Sluisplein lopen we richting bushalte aan de Oranjestraat.

PictographTrain stop Altitude -9 ft

PictographGeocache Altitude -5 ft

02 Noorderham

Geocache aan de Noorderham

04 Fort bij Krommeniedijk

05 Bankje Busch en Dam

06 Fort Aan den Ham

Wel heel bijzonder: Kapel met orkestje

08 Nevenbatterij

09 Kruitmagazijn

10 Fort bij Veldhuis

Het fort ontleent zijn naam aan een boerderij. Er is een museum en horeca

PictographIntersection Altitude -7 ft

12 Oversteek over de A9

Met mooie uitzichten van boven

PictographTrain stop Altitude 20 ft

13 Beverwijk NS Gemeentehuis

Het gemeentehuis ligt an het stationsplein

PictographMonument Altitude 40 ft

14 Enci beton IJmuiden

Ook industrie heeft soms zijn schoonheid ook al verstookt deze club wel heel veel energie

PictographMooring point Altitude 10 ft

15 Middensluisweg

Hier zie je in de verte het fort al liggen vanaf de sluizen