WL 32 Amersfoort Baarn

10 mi
April 30, 2024
April 2024

near Amersfoort, Utrecht (Nederland)

Begin: NS station Amersfoort Eind: NS station Baarn

Langs De Eem
Een niet te lange wandeling over 16km langs de Eem tussen Amersfoort en Soest. We verlaten het station Amersfoort voor de variatie aan de noordkant, maar doen natuurlijk wel de Koppelpoort aan. Die kun je niet laten staan, zeg maar. Vanaf hier volgen we het Valleikanaal en we komen bij een stukje van de Oude Eem. We lopen via een lange waterbrug door dit kleine maar mooie natuurgebied.
Het duurt niet lang of we komen uit op de Eem. Die rivier is hier best groot. Overal zijn haventjes met pleziervaart en ja, er is ook industrie aan de overkant.Aan de rechteroever (Oost) lopen we langs/over de Grebeliniedijk, waar om de 150meter zo'n bunker staat. Allemaal WOII spul. We lopen langs de Schans Werk aan de Glashut. In 1799 is dit aangelegd bij een toenmalige glasblazerij, vandaar. Het hele terrein is voor publiek afgesloten en nauwelijks zichtbaar. Omdat Hoogland (het woord zegt het al) te hoog was voor inundatie was hier ooit een verdedigingstoren. De glaskade is verdwenen. Zo'n dwarskade diende ervoor om te zorgen dat het water niet weg liep in de polder.
Ik had de route over landgoed Coelhorst gepland, waar ook een dwarskade liep, maar dit is alleen in het weekend open. Daarom via het Malesluispad even naar de Kapel van Coelhorst gelopen.Het ding is eigenlijk zeer oud (eind veertiende eeuw) en wisselde nogal eens van kerkgenootschap. Het is nu een monument, waar je niet in kunt, maar wel rustig kunt zitten, want er omheen ligt een protestantse begraafplaats.
Noodgedwongen lopen we weer terug naar het Malesluispad, om naar het werk van Krachtwijk te gaan. De contouren liggen er nog mooi bij. Ook hier extra voorzieningen om ervoor te zorgen dat het water "hoog" bleef.
We lopen rond naar de Malebrug over de Eem. Hij is alleen voor fietsers en zat net even dicht voor onderhoud.
We passeren een fietsopstapplaats (zonder fiets kan ook), voor een pontje dat eenmaal per dag een rondje over de Eem vaart. Kijk op eemlijn.nl voor activiteiten.
Vanaf hier lopen we redelijk saai langs de hoofdspoorlijn richting Baarn. Het is groen en richting Baarn wordt het mooier, maar spectaculair is het niet. Het slot van de wandeling loopt door het Baarnse Bos met vijver (Grote Kom). We komen uit bij De Generaal, een bekend restaurant bij het station Baarn. Het is daar goed toeven.

PictographTrain stop Altitude 17 ft

PictographMonument Altitude -5 ft

PictographMonument Altitude 5 ft

06b Werk bij de COelhorst

Alleen open in de weekends