WL 22 Gorinchem-Woudrichem-Loevestein (wandelafstand 16,5km)

Photo ofWL 22 Gorinchem-Woudrichem-Loevestein (wandelafstand 16,5km) Photo ofWL 22 Gorinchem-Woudrichem-Loevestein (wandelafstand 16,5km) Photo ofWL 22 Gorinchem-Woudrichem-Loevestein (wandelafstand 16,5km)

August 7, 2023
August 2023

near Woudrichem, Noord-Brabant (Nederland)

Begin/Eind: Veerhaven Woudrichem omdat de route rondloopt. Je kunt ook de auto parkeren in Gorinchem of daar vertrekken vanuit het Station en naar de veerhaven lopen in Gorinchem (check de afvaarttijden).
We beginnen dus onze wandeling in het vestingplaatsje Woudrichem. We komen binnen door de prachtige gevangenpoort en betreden de Kerkstraat. Daar is meestal wel een kroeg open. Woudrichem is een echt vestingstadje. Het ligt strategisch met Gorinchem aan de samenkomst van Maas en Waal, waar het Merwede heet. Woudrichem blijkt zelfs ouder dan Gorinchem en is herhaaldelijk belegerd en afgefikt.
We lopen door de oudste Hoogstraat richting het minipontje over de Afgedamde Maas (vaart niet in januari tot half februari). Hier steken we over richting slot Loevestein. De Maas kent vele stromingen. Bij Well (bij Amerzoden) is de rivier afgedamd en hele stukken vormen een waterreservoir.
We lopen naar het prachtige Slot Loevestein met zijn roemruchte verhalen over Hugo de Groot en de boekenkist. Het kasteel is uit de 14de eeuw. De bezitters hieven natuurlijk tol en het was een gewild object. De Hollanders hadden het gebied en het werd staatsgevangenis. Nu kun je er ronddolen en genieten van de vele verhalen.
We lopen door richting het eerste Fort of beter Batterij bij Brakel. Via een lindedijk lopen we dan prachtig naar de Batterij onder Poederoijen en lopen over de afgedamde Maas (met Wilhelmina monument) naar het Fort bij Giessen. Een plaatsje waar ik nog nooit van had gehoord. Dit Fort blijkt echt uit de klei getrokken, want het wilde hier behoorlijk verzakken. Het is het meest zuidelijk fort van de hele Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het ligt niet aan de wandelroute, maar vanaf het fort is het toch weer best aardig lopen naar de Maas.
Vanaf hier lopen we weer richting Woudrichem. We gaan door de vestingmuur en lopen langs, letterlijk, de grote kerk weer naar het veer. In deze route heb ik een stukje Gorinchem meegenomen. Hier lopen we langs de uitlaat van de Linge en over de Grote Markt. terug naar de parkeerplaats (of het station Gorinchem)

PictographFerry Altitude 4 ft

01 Veer Woudrichem

inclusief de haven met de zalmschepen