WL15 Maarssen - Utrecht Overvecht

May 17, 2023
May 2023

near Maarssen, Utrecht (Nederland)

Begin: Bushalte Parkweg Maarssen Eind: NS station Utrecht Overvecht
Forten aan het noorden van Utrecht
Naarmate we dichterbij Utrecht komen komen er meer forten. Zo'n stad heeft veel toegangswegen en wateren die moeten worden beschermd.
We beginnen onze tocht in het mooie dorp Maarssen, dat we vorigekeer hebben aangedaan. We wandelen langs de Maarsseveense vaart naar het gelijknamige Werk. Het Fort is acht meter hoog en is gebouwd in 1880 ter verdediging van de vaart. Nu is het hier een atelier en belangrijk er was koffie. We passeren hier ook Restaurant de Wilgenplas, waar we ooit heel lang geleden kennismaakten met de Haut Cuisine. Grote de deksels met weinig voedsel eronder. Het grappige is, dat je de deksels nog in het logo ziet.
We lopen even later langs een aalscholver en een een prachtig pad langs de Maarsseveenseplassen die ons bij twee molens brengen "Buitenweg". Het zijn ook sluisjes en allemaal bedoeld voor het onderwater zetten. Het leuke is dat de ene de grootste en de ander de kleinste molen van Utrecht is.
We komen aan in het uiterste noorden van Utrecht of beter Oud Zuylen, waar ook het gelijknamige kasteel staat. Verwar dit niet met Haarzuilen. Dit kasteel is echthistoriscj en stamt uit de 13de eeuw. Natuurlijk is het verwoest en van eigenaar verwisseld. De adellijke familie Van Tuyll tot Serooskerke was heel lang de eigenaar/ Aardig om te weten is dat Belle Van Zuylen hier heeft gewoond.
We wandelen verder naar Fort de Klop. Het lag op een kruising van wegen en werd daarvoor ook gebruikt. Fort de Klop ligt nu midden in de wijk Overvecht en wordt goed gebruikt.
Weer iets verderop alweer een fort: De Gagel dit keer. Het moest dijken verdedigen ten behoeve van de inundatie.
We lopen intussen door mooie waterige landschapsparken en komen bij het laatste fort van vandaag: Ruigenhoek. Het is een "modern" fort en diende ter ondersteuning van Fort Blauwkapel, waar we nog langs moeten. Jarenlang werd hier munitie opgeslagen. Nu is het van SBB en krijgt het een recreatieve bestemming. Het lig wel in een prachtige stuk (Groenekan heet het hier).
Via dit park lopen we terug naar NS station Utrecht Overvecht, waarbij we werden gehinderd door een forse afzetting omdat hiet een festival wordt georganiseerd: Soenda. We hebben de route toch in zijn originele staat gelaten, omdat de barrière tijdelijk is.