WL 01 Volendam Purmerend

May 6, 2022
May 2022

near Volendam, Noord-Holland (Nederland)

Begin: Bushalte Volendam Centrum Eind: NS station Purmerend
Van Klompen langs Forten
Het is ambitieus, maar het moet er een keer van komen: Het waterliniepad belopen. De uitdaging van dit pad is, om met spoorwegen in de daluren te kunnen reizen. En dat lukt bij deze etappe (niet te lang dit keer).
We missen het echte begin bij Marina Haven in Volendam, maar daar stopt de bus niet en het is zeker zo leuk om door het pittoreske Volendam te wandelen naar de Dijk.
Eigenlijk is Volendam de voorstad van Edam, dat een nieuwe haven nodig had, we spreken over 1357. Dus ja het is hier oeroud. Overigens is dit geen Hanzesteden gebied. Daarvoor moet je aan de overkant zijn bij de IJssel of aan de Rijn. Het blijkt rustig te zijn, want Volendam barst normaal van de toeristen die mooie plaatjes willen schieten van klederdracht en klompen.
Aan het begin ontmoeten we een wandelaarster (T) met hetzelfde doel: Het liniepad lopen. Zij heeft het boekje wij hebben een gps.
Aan het eind van de dijk ligt Oorgat, daar ontstaat de nieuwe haven van Edam om de kaas te kunnen exporteren (die maken ze daar nog steeds!), in Volendam kwamen er vissers. Ze zijn katholiek.
Bij Oorgat begint net over de sluisjes het echte werk, namelijk het eerste fort: "Het fort bij Edam". In 1885 werd eraan begonnen, waarbij de soppige ondergrond moest worden vervangen. In 1908 begon dan ook de echte bouw en in 1913 was het klaar. Zoals alle forten, zoals zal blijken is het nooit goed gebruikt, behalve dan voor munitie opslag. Nu is het van SBB en wordt het onderhouden door vrijwilligers.
We lopen naar en door Edam, waar iedereen er vrolijk op los vlagt. Het is tenslotte 5 mei. We nemen afscheid van T. en lopen langs de E (zo kort is die naam) over de Purmerdijk richting Kwadijk, dat vroeger Drei heette. Allemaal zeer oud en heel waterig was het hier. En dat is het eigenlijk nog steeds. Aan het eind vinden we Verloren Einde, waar de galg stond van de Heerlijkheid Oosthuizen.
Bij Kwadijk was het Tweede Fort, maar dat bestaat eigenlijk niet meer. Er rest een oude loods en dat is het. We vonden het niet terug.
Dan maar naar het Fort Benoorden Purmerend. Dat in dezelfde tijd is gebouwd. Het is privé terrein en er bevindt zich een wijnimporteur. Natuurlijk wel slim, want koelte genoeg hier.
We moeten ons realiseren dat we langs de Beemsterringvaart lopen. Te westen ervan is de drooggemalen polder De Beemster. Ten oosten is het een waterig gebied, dat ideaal om onder te laten lopen bij gevaar destijds.
Voordat deze ringvaart Noord Hollandskanaal gaat heten slaan we linksaf richting Purmerend, waar de Where stroomt. Voor de inpoldering was het een "binnenzee" dat in verbinding met de Zuiderzee stond.
We lopen het noorden van Purmerend (de wijk Overwehere dus) binnen en steken uiteindelijk de Where over om bij het station te komen.
Bedenk dat hier vroeger allemaal eilandjes en water waren. Purmerend vormde destijds een handelsknooppunt. Allemaal in de 14de eeuw.