Wissenkerke - Geersdijk - Bokkegat

June 24, 2020
June 2020

near Wissenkerke, Zeeland (Nederland)

Deze wandeling gaat van Wissenkerke door het open Zeeuwse landschap via Geersdijk naar het natuurgebied Bokkegat. Vandaar keren we over de Oosterscheldedijk terug naar Wissenkerke.

Wissenkerke is een dorp in de gemeente Noord-Beveland in de Nederlandse provincie Zeeland. Tot 1995 was Wissenkerke een zelfstandige gemeente waartoe ook het veel kleinere Geersdijk behoorde. Sinds 1995 is het de hoofdplaats van de gemeente Noord-Beveland.

Wissenkerke wordt al in 1242 als parochie genoemd. De locatie van dit oude Wissenkerke is echter niet bekend. In 1352 moest het na een overstroming worden verplaatst. Twee stormvloeden in 1530 en op 2 november 1532 teisterden Noord-Beveland, en bij de laatste werd ook Wissenkerke weggevaagd. Alleen de kerktoren bleef behouden. Tientallen jaren stond deze op de schorren bij de Oosterschelde. In 1652 werd het gebied weer ingepolderd. De dijk rond de Wissekerkepolder werd gesloten, en het huidige dorp werd aangelegd volgens een grondplan met haaks lopende kavels. Kort na 1670 werd een nieuwe kerk gebouwd. Het nieuwe Wissenkerke had een haven aan de Cruijckelcreke, waar we op het eind van de wandeling langskomen. De kreek verzandde echter voortdurend, en de haven verdween toen in 1697, 1719 en 1771 het gebied verder werd ingepolderd.

Op de foto: Graffiti in het tunneltje onder de N255

Het natuurgebied Bokkegat is ontstaan tijdens een dijkdoorbraak in 1682. Een derde deel van Noord-Beveland is toen tijdens een grote stormvloed onder water gelopen. Volgens overlevering is de naam Bokkegat te danken aan het feit dat er eens een bok met de stroom kwam meedrijven. Andere bronnen verhalen dat men hier iedere nacht een bok kon horen blaten. De bocht in de dijk herinnert nog altijd aan het dichten van het doorbraakgat. Dit gebied is in ieder jaargetijde mooi om te zien en is een geweldig wandelgebied: u wandelt daar over gras- en bospaadjes, steekt middels overstapjes een weilandje over en komt langs een grote vogelplas.

Het laatste stuk wandelt u ruim twee kilometer over de hoge Deltadijk weer naar Wissenkerke. Onderweg geniet u van geweldige uitzichten over de onderaan de dijk gelegen natuurgebiedjes en aan de andere kant van het uitzicht op de Oosterschelde met aan de overkant het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. Met helder weer kunt u zelfs het Deltawerkeneiland Neeltje-Jans en de Oosterscheldekering zien liggen.

Als u wilt kunt u vanaf het eindpunt van de wandeling nog een stukje de Ooststraat in lopen. daar vind u aan de linkerkant de bezienswaardige molen "De Onderneming". Helemaal aan de andere kant van Wissenkerke staat trouwens nog een molen: de monumentale korenmolen "Landzigt", waar ook overnacht kan worden. In 1860 werd de korenmolen "De Onderneming" gebouwd, de molen "Landzigt" stamt uit 1869.

Op de foto: Molen 'De Onderneming'

Praktisch
* Het startpunt van de wandeling is bij het 'praathuis' aan de Dorpsdijk. Daar kan ook geparkeerd worden: t/o Noordeindstraat 5, 4491 ES Wissenkerke.
* Onderweg is er horeca in Wissenkerke en bij het verlaten van Geersdijk. Wilt u na afloop echt lekker eten, ga dan naar Visspecialiteitenrestaurant 'De Schelde' in het nabijgelegen Colijnsplaat.