← Part of Wandelen in De Ronde Venen e.o. wandelingen

Wilnis Bijleveld Veenkade Geerkade Wilnisse Zuwe

Photo ofWilnis Bijleveld Veenkade Geerkade Wilnisse Zuwe Photo ofWilnis Bijleveld Veenkade Geerkade Wilnisse Zuwe Photo ofWilnis Bijleveld Veenkade Geerkade Wilnisse Zuwe

January 19, 2017
January 2017

near Wilnis, Utrecht (Nederland)

Polderwandeling.
Het onverharde pad dat tegenover Oudhuizerweg 63 het weiland in gaat, is het voormalige jaagpad langs de (in 1413 voor afwatering gegraven) Bijleveld, tot ca 1940 de vaarverbinding tussen de Rijn en Amsterdam.
Dit pad gaat over legakkers door het Gagelgebied. Het grasland is hier en daar erg moerassig, het best begaanbaar bij erg droog of vriezend weer.
Aan het eind van de Bijleveld linksaf op de Gagelweg. Let hier op de dam- en erfhekken, elk hek draagt de naam van het perceel erachter (o.a. Stuk van Jaap, Egypte, Stuk naast Joost, Hobbelland en Barreveld).
Aan het eind van de Gagelweg rechtsaf de Korenmolenweg op, en na ruim 500 meter weer rechts het links naast de Veenkade liggende graspad op. De verharde Veenkade volgen kan ook, de twee paden lopen parallel.
Halverwege kom je bij Paviljoen Toren De Grote Sniep. (openingstjden zie www.paviljoen-toren-degrotesniep.nl).
Aan het einde van de Veenkade rechtsaf de Geerkade op, dan rechtsaf* een stukje over het fietspad langs de N212 totdat dit vanzelf overgaat in de Wilnisse Zuwe.
*Je zou hier ook recht kunnen oversteken en de Geerkade vervolgen tot het begin van de Wilnisse Zuwe. Dat is een mooiere route, ongeveer 1 kilometer langer.
Volg de Wilnisse Zuwe tot in Wilnis Dorp.

- Pad langs de Bijleveld is afgesloten tijdens het broedseizoen van 1 maart tot 1 juli, en verboden voor honden
- Horeca in de Dorpsstraat in Wilnis, en afhankelijk van het seizoen bij De Grote Sniep.