Warneton - Wervik 22 km

October 18, 2013
October 2013

near Wervicq-Sud, Nord-Pas-de-Calais (France)

In 1713, exact 300 jaar geleden, trok de Vrede van Utrecht een streep onder een schier eindeloze reeks oorlogen en conflicten. Aan weerskanten van de grens werden steden gesplitst. Soms dragen ze zelfs nog allebei dezelfde naam. Zoals Waasten en het Franse Warneton, Komen en Comines (F) en Wervik en Wervicq-Sud (F).

We starten de wandeling in het Henegouwse Waasten (Warneton) en steken meteen de grens over waar we de gekanaliseerde Leie volgen tot aan een oude Leiearm en vreemd genoeg terug op Belgisch grondgebied belanden, dit omdat de oude Leie nog steeds de grens vormt. Tussen de Leie en de oude Leiearm ligt het 24 ha grote natuurgebied Vert Digue. Het is een stuk opgespoten land met een intussen rijke vogelpopulatie. Op het einde van het natuurgebied volgen we opnieuw de Leie op Franse bodem tot Comines (oktober 2013 omweg via centrum Comines en industriepark wegens inzakking Leieboorden) Via een houten bruggetje trekken we weer België binnen om het 36 ha grote natuurpark De Balokken gaan verkennen.
Het park is ontstaan in 1991 na het rechttrekken van de Leie tussen de gemeenten Komen en Wervik. Hoewel het park nog heel jong is, is het al in trek bij heel wat dieren. We steken met de knalrode wandelbrug de Leie over en settelen ons in de retro-herberg De Grooten Moriaen voor de picknick.
’s Namiddags wandelen we via de nieuwe parkbegraafplaats van Wervik opnieuw langs de Leieboorden naar Komen, waar we aan het sluizencomplex de oude vaart Ieper–Komen (deels droog en met struweel begroeid) volgen tot kort voor Houthem. Hier verlaten we de vaart om langs landelijke asfaltwegen en een stukje oude spoorlijn (Ravel 1) terug onze startplaats te bereiken. Tocht voor Midweekstappen.be, begeleiding Freddy Lesage (Wervik). 131016. De wandeling kan evengoed starten in Wervik (middagcafé dan in Warneton).

Balokken - natuurpark en cafetaria

Pad

De Moriaan café aan tabaksmuseum

Leieboord ontoegankelijk wegens inzakking oktober 2013

Ontoegankelijk wegens inzakking oktober 2013 - alternatief via centrum Comines (F) en industriepark.

oude vaart Ieper Komen

Zillebeke palingbeek groote oorlog 15

Vert Dige

Natuurreservaat

• Photo of Dogsfriendly
    Dogsfriendly Aug 12, 2014

Het nadeel aan aktiviatochten is dat die altijd over 'private' wegels gaan... net zoals bij deze... Het is niet om kritiek te hebben, maar het lijkt me in zo'n gevallen eigenlijk beter om die niet op wikiloc te zetten... want we kunnen die toch niet doen...

• Photo of Freddy Lesage
    Freddy Lesage Aug 15, 2014

Inderdaad, op een bepaald punt tussen Komen en Waasten is er een vermelding van Private weg, maar dit is een openbare weg met privaat karakter, en heeft altijd toegang voor wandelaars en fietsers.