Warchevallei (met rivercrossing)

2034
April 3, 2021
April 2021

near Walk, Wallonia (Belgique)

Op wandel in de Warchevallei🌲

In de buurt van Malmedy stroomt de Warche, een rivier die wordt omringd door een prachtige vallei. Deze dromerige plek ligt op amper 5 kilometer van het Signaal van Botrange en stond al lang bovenaan ons wandellijstje. 🥾

We vertrokken zaterdagochtend voor een rit van 1,5 uur richting het stuwmeer van Robertville. We stapten uit op de kleine parking naast het meer en doken meteen het bos in. Het duurde niet lang vooraleer de puntdaken van het kasteel van Reinhardstein tussen de boomtoppen tevoorschijn kwamen. We wandelden verder rond het kasteel en gingen steeds dieper het natuurgebied in. Na wat klimmen en dalen, kwamen we uit bij de ‘Nez Napoleon’, een spitse rotsformatie die uitkijkt op de vallei. Een opwarmertje. Want hoe verder we wandelden, hoe mooier het natuurspektakel werd. Eekhoorntjes op de eenzame paden, watervalletjes die op hun weg naar de rivier hele delen van het wandelpad blank zetten, idyllische rustplaatsen aan de oevers van de Warche en magniefieke uitzichten. This one won’t dissapoint. 🏞

🧭 Wij wandelden een route van 12 km (geen specifieke bewegwijzering). GPX-track via Wikiloc (link in bio)

💡Er lopen verschillende (bewegwijzerde) wandelingen in deze vallei. Check de website van @visitwallonia en @ostbelgieninfo voor alle routes (zoeken op ‘warche’).

❗️GOOD TO KNOW

1️⃣ De routes zijn niet moeilijk, maar hou wel rekening met de hoogtemeters (+-400) en een paar technische stukken. Je doet dus iets langer over de wandeling dan normaal.

2️⃣ Voor deze route moet je door een rivier. Dat betekent: schoenen uit en blootsvoets de oversteek maken. Niet gevaarlijk, alleen een beetje fris aan de vis. 🥶 Tip - loop niet op de vlakke stukken van grote stenen, die zijn erg glad.

Happy hiking! 🥾

• WiWiLoc Jul 8, 2021

Kleine parking aan de start. Erg mooie wandeling: hou rekening met iets meer oneffen gedeeltes met uitstekende wortels en stenen. De river crossing was zeker te doen (ook na de vele regen de afgelopen dagen). Fris water maar zeker niet te diep (onder de knieën en rustig water). ik zou het pad wel niet doen in de winter als het glad of besneeuwd is. Zeker van genoten: door het stijgen en de river crossing toch dik 4u over gedaan (incl eten en erg relaxed hoor). Bedankt om te delen, tof dagje gehad.