Wandelrondje Oude Willem

2088
August 19, 2019
August 2019

near Oude Willem, Drenthe (Nederland)

Prachtige wandeling in het Nationaal Park Drents-Friese Wold en dan met name het gebied "Oude Willem". Dit buurtschap ligt midden in het Nationaal Park en is waarschijnlijk vernoemd naar een schaapsherder Willem die hier in de 19e eeuw hier zijn schapen liet grazen.

De wandelroute gaat door bos, over heide en open veld en passeert enkele vennetjes en een zandverstuiving.

Wij starten vanaf de parkeerplaats aan de Bosweg. Hier staan ook picknickbanken en een informatie-zuil.

Door het klaphek komen we op de half open vlakte welke mooie vergezichten oplevert en er is een zandverstuiving.
Bij de natuurcamping van Staatsbosbeheer steken we de Bosweg over en lopen over het wildrooster het begrazingsgebied in.
In een kleine lus lopen we weer terug naar de Bosweg en komen uit bij eetcafe "Hoeve aan de Weg". Hier is ook nog een gelijknamige camping te vinden.

De volgende stop is het Noordsveen, en redelijk groot ven waar nog voldoende water in staat.
Verderop is bij het bruggetje over de Tilgrup een picknickplaats ingericht.

Bij het gehucht Wateren steken we de weg nogmaals over en lopen naar een volgend groot ven "Ganzenpoel". In dit gebiedje lopen schapen en Schotse Hooglanders rond.

Vanaf de poel gaat een volgend deel van de route over de hei die prachtig paars van kleur is.
Na de heide een open stuk waarin we de Oude Willemsweg oversteken en nu in een bosgebied komen waarin ook een mountainbikeroute loopt. Soms lopen we op het parcours maar dat vormt geen probleem, het is breed genoeg.

Vanuit het bos komen we weer op de open vlakte en lopen naar de parkeerplaats aan de Bosweg.

Start en parkeerplaats

Vanaf deze parkeerplaats loop je zo het gebied in. Bij de parkeerplaats zijn ook picknicktafels neer gezet.

Heide

PictographLake Altitude 26 ft

Ganzenpoel

Vijfsprong

Photo ofOnderweg over het mountainbike-parcours Photo ofOnderweg over het mountainbike-parcours Photo ofOnderweg over het mountainbike-parcours

Onderweg over het mountainbike-parcours

We volgen een klein stukje het mountainbike-parcours. Dit is de route van Smilde en wordt met groen aangegeven.

• Photo of Eric, Monique & Pip
    Eric, Monique & Pip Apr 15, 2020

We hebben het grootste gedeelte van de route gelopen , hadden alleen een ander start en eind punt . Prima route voor de honden met drink mogelijk heden

Wicky en Erick Apr 16, 2020

Dank voor jullie positieve commentaar. Hopelijk zullen meer wandelaars deze route volgen, met of zonder honden.
    Hartelijke groet, Erick en Wicky.

• Photo of Erik Pokorny
    Erik Pokorny Jun 18, 2021

Route kan niet meer gelopen worden, op 2 punten gaat het fout. Helaas, want het is een hele mooie wandeling.
    1) Na 7,7 km (waar je het bos uitkomt, een paar honderd meter voor de foto met titel ‘Panorama’) wordt het pad versperd door een hek met schrikdraad. Een medewerker van Staatsbosbeheer vertelde ons dat er een stiltegebied wordt aangelegd. Het betreft het hele gebied tussen de boszoom en de Oude Willemsweg. Daar moet dus om heen. Ongeveer 1,25 km naar het oosten is een nieuw betonnen fietspad door het gebied aangelegd. Als je dat neemt en teruggaat over de Oude Willemsweg kan je de route weer oppikken. Je loopt dan zo’n 3km extra.
    2) Bij het toegangshek (zie de gelijknamige foto) ongeveer een km voor het eind wordt je om het heide gebied heen geleid, dat is nu een ‘vogelrustgebied’. De route langs de rand van de hei is ongeveer anderhalve km extra. Aan de nadere kant aangekomen stond wel een bord dat de maatregel geldt van begin maart tot midden augustus dus mogelijk kan dit later op het jaar wel.
    Verder complimenten voor de route, de omgeving en de puike beschriving.

Wicky en Erick Jun 18, 2021

Hallo Erik Pokorny, dank je wel voor de aanvullende informatie. Het worden dan een paar kilometer extra genieten van deze prachtige omgeving. Hartelijke groet, Erick. (Grappig al deze naamgenoten)

• Photo of AukjeDD
    AukjeDD Mar 7, 2024

De route gewandeld, maar is deels niet meer toegankelijk (rustgebied)

Wicky en Erick Mar 7, 2024

Hallo AukjeDD, bedankt voor jouw update. Wellicht is de omleiding die Erik Pokorny hierboven heeft beschreven de vernieuwde route. Nog veel wandelplezier en hartelijke groeten van Wicky&Erick.