Wandeling vanaf camperplaats Cerro del Hierro.

Photo ofWandeling vanaf camperplaats Cerro del Hierro. Photo ofWandeling vanaf camperplaats Cerro del Hierro. Photo ofWandeling vanaf camperplaats Cerro del Hierro.

February 18, 2024
February 2024

near El Cerro del Hierro, Andalucía (España)

Het mijndorpje Cerro del Hierro heeft 2 camperplaatsen. Eén onder het dorp met uitzicht op de Vías Verde en een net boven het dorp, bij de vervallen arbeidershuisjes. Naast een waterpunt in het dorp zijn er geen voorzieningen. Wel is er wifi op de eerste twee plekken bij de arbeidershuisjes.
Deze wandeling gaat direct vanaf de camperplaats. Het maakt niet uit welke kant je eerst omloopt. Wij gingen achter de camperplaats naar links. Je komt dan als laats langs de mijnen. De route is eigenlijk bijna vlak. Je loopt om de berg achter de camperplaats. Je loopt door kurkeiken velden met hier en daar schapen achter het hek.
Langs de route staan informatieborden met info over de mijnactiviteiten en over de dieren en planten in het gebied.
Je loopt hoofdzakelijk over gravel en zandpaden.
Aan het eind kom je aan het eind van de Vías Verde uit. Je loopt tot aan het informatiecentrum en hier ga je het mijngebied in. Het eerste deel volg je het geijkte pad. Hier zie je diverse gaten van het open mijngebied. Daarna verlaat je dit pad en kom je o.a bij een tunneltje. Het het gebied zijn diverse van zulke tunneltjes als doorgang tussen het mijngebied. Regelmatig kom je langs vervallen gebouwen van de mijnbouw campagne.
Via een trap kom je in een kloof. Via de kloof daal je weer af, richting mijngebied en camperplaats.