Photo ofWandeling door het dal van de Ruiten Aa. Natuur en intensieve landbouw naast elkaar...... Photo ofWandeling door het dal van de Ruiten Aa. Natuur en intensieve landbouw naast elkaar...... Photo ofWandeling door het dal van de Ruiten Aa. Natuur en intensieve landbouw naast elkaar......

September 5, 2023
August 2023

near Smeerling, Groningen (Nederland)

Een zeer afwisselende route door prachtige natuurgebieden en een stukje onvervalst cultuur landschap. Veel stukken bos, beken, akkers en weidevelden.

De route vertrekt van een van de parkeerplaatsen van Beleefpad Smeerling.

Beleefpad Smeerling.
Het Beleefpad Smeerling brengt je terug naar de natuur van 'vroeger'. Langs de meanderende beek, de kruidenrijke akkers en de weilanden kun je in het voorjaar genieten van een grote bloemenrijkdom. Maar ook later in het jaar is het hier schitterend met z'n doorkijkjes en vergezichten. Onderweg zijn voldoende punten om even van de omgeving te genieten en uit te rusten.

Ons begintpunt is bij het beleefpunt Ellersinghuizerveld
Vanaf de grote vlonder vlak naast de parkeerplaats heb je prachtig uitzicht over het Ellersinghuizerveld. Je ziet nu een landschap zoals het er honderd jaar geleden uitzag. In de jaren 1960-1980 werden deze voormalige akkers nog intensief gebruikt, maar in 1991 zijn ze afgegraven en in ere hersteld.

We volgen eerst een stuk van het beleefpad. Nadat we er ruim de helft van hebben gelopen verlaten we dit pad en gaan we het dal van de Ruiten Aa volgen.

De Ruiten Aa: kronkelende ruggegraat van het landschap bij Westerwolde
Al kronkelend stroomt de Ruiten Aa langs het klassieke landschap met essen, bossen en graslanden en vormt zo de ruggegraat van het beekdal van Westerwolde. Toch zag de beek er enkele tientallen jaren geleden nog heel anders uit. In de vorige eeuw werd de Ruiten Aa rechtgetrokken en gekanaliseerd.
Bochten verdwenen, het kanaal werd dieper en breder. Zo kon het water snel worden afgevoerd. Maar de rechte kanalen zorgden voor een afname in biodiversiteit en bleken niet bestendig tegen het veranderende klimaat. In droge zomers kwamen bovenstrooms beken leeg te staan en in natte winters ontstond benedenstrooms wateroverlast.
De afgelopen decennia werkten natuurbeheerders en het waterschap aan het herstel van de Ruiten Aa. Het belangrijkste was dat de beek weer mocht meanderen, dus de bochten werden teruggebracht. Die oorspronkelijke slingerende beek blijkt namelijk heel bestendig tegen het veranderende klimaat.
Hier bij de Ruiten Aa zorgt de her-meandering voor een betere waterafvoer wanneer er veel water is. De bochten vertragen namelijk het stromende water. Maar er is ook overstromingsgebied gecreëerd op de graslanden. Eigenlijk is de oude situatie uit halverwege de 19e eeuw dus een natuurlijke toekomstbestendige klimaatbuffer.
Leven in de bochten: Toch zijn die bochten niet alleen belangrijk voor de waterafvoer, ze zorgen ook voor een hogere biodiversiteit. Bijvoorbeeld in de beek zelf. In de binnenbocht stroomt het water wat langzamer. Hier blijft fijn sediment liggen. In de buitenbocht stroomt het water harder en blijft grover sediment achter. Hierdoor is er ander onderwaterleven te vinden in de binnenbocht dan in de buitenbocht.
Maar ook de steile oeverrand, die in de buitenbocht ontstaat, is goed voor leven rondom de beek. In het voorjaar heb je een grote kans om hier de ijsvogel tegen te komen, die de zandige oeverrand gebruikt om een nestje in te bouwen.

We blijven voor ongeveer twee kilometer steeds in de buurt van de Ruiten Aa, waarna we afbuigen en door een wat meer bosachtige omgeving lopen. Gaandeweg komen er steeds meer weiden op ons traject. Op een bepaald moment verlaten we het natuurgebied en komen we door een stuk met grote boerderijen en een landschap dat volkomen verschillend is van wat we eerst zagen. Uitgestrekte grasvlakten en velden met aardappelen, uien en andere teelten. Een grotere tegenstelling met het eerdere deel van onze wandeling kan er niet zijn! Bij de boerderijen staan er af en toe picknick tafels. Blijkbaar een geste om de langskomenden natuurliefhebbers toch nog wat ter wille te zijn...... Op dit stuk lopen we, hoe kan het ook anders, op een asfaltweg. Maar er is weinig verkeer, dus het is goed te doen. Op een bepaald moment verlaten we deze asfaltweg en gaan we een sloot volgen. We lopen verder over een gemarkeerde, maar slecht onderhouden, route die ons tussen de landbouw velden door en uiteindelijk langs een natuurreservaat zal voeren. Hier liggen intensieve teelten en pure natuur zij aan zij.
Wat we hier zien zal iedereen die hier voorbijloopt ongetwijfeld tot nadenken stemmen......

Daarna gaat onze route verder door een heel mooi stukje bos waar we over smalle bospaden lopen die niet overal even makkelijk te volgen zijn, opletten op de gpx track dus. Na dit bosje komen we nog door een gebiedje met grazers (we moeten de gebruikelijke klaphekken door) en daarna komen we na een laatste stukje over een asfaltweggetje weer terug op ons vertrekpunt.

Heb je de route gelopen en vond je hem mooi? Schrijf dan een review, dan weten anderen ook dat deze route interessant is.
Heb je een probleem gehad? Schrijf dan een commentaar met de oplossing die je hebt gevonden!

Ellersinghuizerveld

Hier zit het mooi

Naast Ruiten Aa

Uitzicht dal Aa

Informatie punt

Picnic

Photo ofB&B in oprichting (Voorheen Herberg de van Bommelhoeve) Photo ofB&B in oprichting (Voorheen Herberg de van Bommelhoeve) Photo ofB&B in oprichting (Voorheen Herberg de van Bommelhoeve)

B&B in oprichting (Voorheen Herberg de van Bommelhoeve)

Photo ofHoudt rechts op het Muntvlindertje, richting Sellingen Photo ofHoudt rechts op het Muntvlindertje, richting Sellingen Photo ofHoudt rechts op het Muntvlindertje, richting Sellingen

Houdt rechts op het Muntvlindertje, richting Sellingen

Photo ofRechts, stukje asfaltweg langs uitgestrekte akkers en weilanden, naar Harpel Photo ofRechts, stukje asfaltweg langs uitgestrekte akkers en weilanden, naar Harpel

Rechts, stukje asfaltweg langs uitgestrekte akkers en weilanden, naar Harpel

Knooppunt 41 - 2 x picknick plaats

Photo ofNA de sloot rechtsaf, hoog gras, aangegeven route maar slecht onderhouden Photo ofNA de sloot rechtsaf, hoog gras, aangegeven route maar slecht onderhouden

NA de sloot rechtsaf, hoog gras, aangegeven route maar slecht onderhouden

Photo ofRechtdoor, sloot blijven volgen (links van de sloot blijven) Photo ofRechtdoor, sloot blijven volgen (links van de sloot blijven) Photo ofRechtdoor, sloot blijven volgen (links van de sloot blijven)

Rechtdoor, sloot blijven volgen (links van de sloot blijven)

Photo ofBank met uitzicht over blauwgrasland en ven. Hier komt nooit iemand langs? Photo ofBank met uitzicht over blauwgrasland en ven. Hier komt nooit iemand langs? Photo ofBank met uitzicht over blauwgrasland en ven. Hier komt nooit iemand langs?

Bank met uitzicht over blauwgrasland en ven. Hier komt nooit iemand langs?