Wandeling Burgsteinfurt naar Ochtrup, dagtocht 29 km

Photo ofWandeling Burgsteinfurt naar Ochtrup, dagtocht 29 km Photo ofWandeling Burgsteinfurt naar Ochtrup, dagtocht 29 km Photo ofWandeling Burgsteinfurt naar Ochtrup, dagtocht 29 km

August 5, 2016
August 2016

near Kolonie Ludwigsdorf, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Een dagwandeling in het Euregiogebied die vanuit Twente in bijna alle jaargetijden goed te doen is voor de geoefende wandelaars. De route maakt koppelt een aantal bestaande wandelingen aan elkaar en maakt deels gebruik van zandpaden. Veel vaker loop je over verharde paden waarvan een deel over een oud spoorwegtracé dat is opgewaardeerd tot fiets en wandelpad.
Het eerste deel van de tocht vanaf het station richting de buurtschap Sellen is het minst interessante deel van de tocht. Je loopt de stad uit via een wijk met veel vrijstaande huizen. Dan kom je in een modern windmolenpark een plaatselijk initiatief voor de productie van groene stroom. Vandaag met een forse zuidwesterbries maken de wieken veel lawaai. Vreemd dat men over de grens minder bezwaar heeft tegen die kolossen in het landschap.Na het passeren van een paar landwegen met mooie vakwerk boerderijen kom je al snel bij de Meteler Heide. De Heide is verdwenen daarvoor in plaats een mooi bosgebied.We wandelen hier over een deel van het vroegere spoortracé goed te zien aan de omlijsting van het pad. Een mooi toegangshek is het restant van de het vogelpark en de enkele jaren geleden gesloten dierentuin van Metelen. Het massatoerisme is verdwenen en de rust in de bossen is teruggekeerd ook nu zijn er de nodige bezoekers maar wel van ander soort. Ze glijden nu traag en zonder risico over de voormalige parkeerplaats. De wandeling kruist de spoorlijn Enschede Münster bij het station Metelen land. Hier is ook een spoorwegmuseum. Tot hier heb je een afstand van circa 8 km afgelegd en je kunt als je dat wilt nu met trein terug naar Ochtrup een optie voor hen die deze wandeltocht te lang vinden en in willen korten. Na het oversteken van de spoorlijn en het passeren van een "bungalow park" loop je een halve km langs de B70. Hier is het even oppassen de weg wordt druk bereden maar je duikt al snel links van de weg het bos in. Het pad leidt ons onder de nieuwe B54 door. We lopen over de oude postweg richting Welbergen.Het landschap is afwisselend en krijgt een glooiend karakter. Het waterslot Welbergen ligt op een kruising van oude en nieuwe handelswegen. Je loopt nu op het landgoed Welbergen en je nadert het "huis" aan de achterzijde dat betekent dat we eerst de molenbrug over moeten voor we de voordeur in beeld krijgen. Welbergen is een oud landgoed en nu in handen van de stichting Bertha Jordaan van Heek. geschiedenis daarvan.
De tuin is open voor publiek en een aanrader voor iedereen die een moment van stilte en rust kan gebruiken. Ook de bijbehorende watermolen en het Alter Posthof zijn fotogenieke locaties ga zelf maar op onderzoek. De wandeling gaat nu verder in de richting van het dorp Welbergen met zijn oude kapel en moderne aan St Dionysius gewijde monumentale parochie kerk een groot(s) bouwwerk voor een klein dorp. Door open glooiend landschap lopen we langs de vroegere grens van Niedersachsen (het koninkrijk Pruisen) en Westfalen.De laatste km's van deze wandeling gaan door de bebouwde kom van Ochtrup waarbij we niet alleen de sporen zien van het textielverleden maar ook die van moderne winkelcentra zoals het befaamde "Outlet centrum".