Wandeling Argiroupolis 20-05-15

August 7, 2015
August 2015

near Argyroupoli, Crete (Greece)

Start de wandeling op het pleintje voor de kerk van Argiroupolis, loop een klein stukje langs de grote weg richting Rethymnon. Bijna onzichtbaar is er een klein paadje rechts steil naar beneden, na enige tijd komt u weer op asfalt, hier linksaf en direkt na de haarspeldbocht een paadje rechtsaf naar Pros Pente Parthenon.
Na het bezoek aan deze lokatie gaat u aan de overkant van de weg naar omhoog om via de weg naar de bronnen en watervallen van Argiropolis te lopen. Vanaf hier gaat het via trappen en een steil pad terug naar Argiroplois, waar u precies op het startpunt uitkomt.

Agia Dinamis

Agia Dinamis Demos Rethýmnes, Rethymno Prefecture, GRC In een kleine grot was dit heiligdom ondergebracht.

Argiroupolis Start

Hier is het start en eindpunt van de wandeling.

Fauna langs de weg

Hier onderweg heel wat hagedissen gezien, het valt niet mee om ze te fotograferen, maar toch een paar foto's.

Flora langs de weg

Onderweg veel Drakenwortel, sommige zijn wel manshoog. Wanneer ze volop in bloei zijn en de bloem diep purperrood is ruiken ze enorm smerig naar dode beesten.

PictographProvisioning Altitude 0 ft

Kastro Demos Rethýmnes, Rethymno Prefecture, GRC

Lappa

Diverse rotsgraven , Oude necropolis Lappa.

Lunch met mooi uitzicht

Pros Pente Parthenon

Pros Pente Pathenon, De kapel van de 5 heilige maagden, Church of the five holy virgins. Via een geplaveid pad komt u bij de kerk, lang het pad zijn diverse rotsgraven het antieke necroplis Lappa. Voorbij het kerkje naar beneden waar de fontein met de vijf armen staat. Hier staat ook een megagrote plataan.

PictographRisk Altitude 0 ft

Rotsblok

Gek genoeg geen foto van gemaakt.

PictographWaterfall Altitude 548 ft

Door de vele regenval de laatste tijd was er een enorm stuk rots van de berg gevallen, zo groot als een huis. Het was op een haar na op restaurant Kastro gevallen, maar de eigenaar was er tamelijk laconiek onder.

• maverick4 May 18, 2016

Straf, maar wij hebben op dezelfde dag praktisch helemaal dezelfde wandeling gedaan, alleen een beetje langer. De Dranunculus vulgaris was volop in de bloei zoals u op je foto's toont. Mooie wandeling, zeker met de stevige kuitenbijter op het laatst!

• bbidouille Jun 17, 2017

Très bonne balade mais qui ne fait découvrir le centre du village. ( mosaïque & porte)

• spectuscoaching Aug 19, 2021

Je moet wel echt je wandelschoenen aandoen en wandelstok is echt aan te raden omdat eerste weggetje eigenlijk bestaat uit soort bobbelig paadje.
    Wij hebben andere route genomen nl schuin omhoog bij dorpje en uitgekomen bij oude begraafplaat en neergestreken bij n super taverna “ ancient Lappa” en zijn daarvoor de weg omhoog genomen naar middeleeuws dorpje Agrypoli. Langs de Maria kapel waar zeer kleine sarcofaag in traptrede ligt van puur wit marmer. De weg vervolgen bij winkeltjes rechtsaf en je bent weer bij Johannes kerk! Aanrader!!

• Rein Schellens Oct 19, 2023

Niet geschikt voor kinderwagens.