Wandelen over de St. Pietersberg in Maastricht

December 16, 2018
December 2018

near Sint Pieter, Limburg (Nederland)

Waarom de moeite waard? Een mooi natuurgebied met uitzicht over Maastricht en de indrukwekkende ENCI groeve.

Uitgangspunt: Parkeerplaats bij Fort St. Pieter [Maastricht - Limburg]

Afstand: 4.6 km

Bijzonderheden: Relatief korte wandeling door weilanden, bossen en een groot plateaugebied. Af en toe pittig omhoog.

Route beschrijving:

Vanaf de (cirkelvormige) parkeerplaats volgen we de groen gemarkeerde route. Wij hebben er voor gekozen om de route linksom te lopen (met de klok mee) en gaan dus niet de steile trappen omhoog richting het fort, maar lopen links langs Chalet Bergrust en vervolgens rechts een voetpad op (groene en rode markering).

Eerst volgt een geleidelijke afdaling en deze komt uit op een smalle weg (Ganzendries), hier rechts deze weg verder volgen. Vervolgens bij een splitsing links omlaag (Schutterijweg) richting kerk (Sint Pieter Boven). Hier links omheen (Ursulinenweg) en na ongeveer 150m rechts een smal voetpad omhoog (enigszins verstopt achter een gebouw!). Aan het eind links door weilanden verder. Daarna wederom links omlaag (Zonnebergweg) en daarna rechts (dit is weer het verlengde van de Ursulinenweg). Bij een y-splitsing houden we links en gaan onder een smalle mergelstenen-boog door.

Bij Buitengoed Slavante rechts via (houten) treden pittig omhoog (Koninginnevoetpad, groene markering) totdat we bij een bredere onverharde weg uitkomen (Lichtenbergweg); deze naar rechts verder volgen. Na een tijdje bij een splitsing even links (Zonnebergweg) en direct weer rechts een smal voetpad door het weiland volgen*.

(*) Je kunt hier ook rechtdoor de Zonnebergweg volgen en loopt dan langs het nieuwe uitkijkplatform! Tijdens onze wandeling was deze nog niet geopend, echter sinds medio 2016 is deze voor publiek vrij toegankelijk en zeker een bezoekje waard (zie video clip hieronder).

We komen weer uit op een T-splitsing, hier rechts (Luikerweg). Bij de volgende splitsing houden we links waar na enkele tientallen meters een uitzichtpunt over de ENCI-groeve is. Na een korte stop verder en in een flauwe linkerbocht houden we rechts een voetpad aan. Door de groene markering te volgen bereiken we al snel Fort Sint Pieter waar we rechts daarvan via steile treden weer de parkeerplaats bereiken.