Wandelen langs La Hoëgne in de Belgische Ardennen

December 16, 2018
December 2018

near Les Arsins, Wallonia (Belgique)

Door de bossen in de Belgische Ardennen lekker wandelen langs het mooie riviertje de Hoëgne!

Uitgangspunt: Parkeerplaats bij Pont de Belleheid; Roquez 49, 4845 Jalhay-Sart [Luik - Wallonië]

Afstand: 8 km

Bijzonderheden: Boswandeling langs een riviertje in de Belgische Ardennen (dus niet verwaarloosbare hoogtemeters!). Prima paden, echter vele boomwortels, dus bij natte weersomstandigheden verraderlijk. Markering grotendeels in orde, maar oplettendheid is geboden.

Route beschrijving:

De parkeerplaats is te bereiken via een doorwaadbare plek in de rivier de Hoëgne (leuk! ;)). Vanaf de parkeerplaats wandelen we in zuidelijke richting langs de Hoëgne (je loopt onderdoor een houten doorgang) - de mooie route is met een blauw kruis gemarkeerd. Via meerdere (houten) brugjes bereiken we eerst de watervallen "Marie-Henriette" en "Leopold II", waarbij de laatst genoemde het meest fotogeniek is.

We blijven de blauw-kruis gemarkeerde route stroomopwaarts volgen en bereiken uiteindelijk de aparte (in 1930 gebouwde) brug van Centenaire; hier is een mooie pauzeplek aan het water. Verder over deze brug, daarna kort omhoog. Na ongeveer 150m gaan we rechtsaf een bospad op waarna we op een oud spoortraject uitkomen: de "Pré-Ravel" (dit is nu alleen een fiets-/wandelpad, het spoor zelf ligt er niet meer).

Deze blijven we geheel volgen totdat we in het dorpje Sart Station uitkomen op de N640. Hier gaan we rechts en volgen deze (redelijk drukke!) weg. Na ongeveer 400m gaan we rechts een bospad op (markering enigszins verborgen!) en bereiken spoedig weer de brug van Belleheid en de parkeerplaats.