W 8,7 km Durbuy (Grand Bru) Wandelen Waalse Ardennen

Photo ofW 8,7 km Durbuy (Grand Bru) Wandelen Waalse Ardennen Photo ofW 8,7 km Durbuy (Grand Bru) Wandelen Waalse Ardennen Photo ofW 8,7 km Durbuy (Grand Bru) Wandelen Waalse Ardennen

October 5, 2017
October 2017

near Sol Prangeleux, Wallonia (Belgique)

Ik merk op de reacties dat de route soms afwijkt van de gps. Dit is niet abnormaal. De afwijkingen kunnen afhangen van de weg welke ik even verlaat om foto' s te nemen of het tijdelijk niet registreren van de route tijdens de wandeling door de gps. Dit heb ik in de vele wandelingen al ondervonden. Soms moet je ook de Waypoints in het oog houden. Deze heb ik er meer opgezet vanaf 2018. Dus reacties zijn wel degelijk nuttig, zowel positief als negatief.
De route is vertrokken vanuit Sol Prangeleux. Daarna door de bossen en veldwegen naar Grand Bru om terug uit te komen aan de auto.
Volg deze rit zeker op de verharden stenen wegen. Je komt anders dikwijls waar de weg stopt. Deze route moeten we helaas ook een stuk over de straat wandelen richting Grand Bru, hoewel dit geen nadeel was. Er was zeer weinig verkeer. Al deze paden zijn trouwens officiële wegen.
Geschiedenis van Durbuy
Niet alleen de oude Middeleeuwse stad is een getuige van het verleden. 10 000 jaar geschiedenis hebben ontelbare sporen achtergelaten. Een rijk verleden, uit alle delen van de tijdslijn.
Het lokale erfgoed is een soort initiatie voor de reiziger naar de Geschiedenis met een hoofdletter. De Prehistorie is vertegenwoordigd door de verschillende vondsten in de grotten (van Juzaine, Verlaine, Villers Ste Gertrude...) of nog door de verscheidene vuurstenen die gevonden zijn op het grondgebied van Tohogne of Bomal (Plateau van Mont-St-Rahy). Maar van deze periode, waaruit onze beschaving is ontstaan, is vooral de Late Steentijd of het Neolithicum erg aanwezig, dankzij de megalieten van Wéris en Oppagne. Het is gewoonweg de mooiste verzameling van goed bewaarde dolmens (hunebedden) en menhirs in België.
Elke periode heeft zijn invloed op de streek achtergelaten : de Romeinse munten en voorwerpen, de Frankische graven, de bouwwerken uit de Feodale Tijd, zoals het kasteel van Durbuy. Dit laatste werd waarschijnlijk in de 11de eeuw gebouwd, en diende, evenals de omringende muur die vandaag verdwenen is, om de stad te beschermen. Het grondplan van deze oude stad is onveranderd gebleven tot op heden.
Uit de Middeleeuwen dateert ook de donjon-toren van Izier, en de verscheidene Romaanse kerken die in bijna elk dorp gebouwd zijn geworden (kerken van Tohogne, van het oude parochiecentrum Wéris, van Grandhan, en de Sainte-Marguerite van Eneilles. De Notre-Dame van Borlon is dan weer een uitzonderlijk voorbeeld van de Gothische architectuur van de Condroz. In Durbuy vindt men de St-Nicolas-kerk, gebouwd door de Récollets. Deze laatste orde vestigde zich in de stad in 1675, waarbij ze gevolgd werden door de Récollectines. Vandaar het voormalige Récollets-klooster.
In de 18de eeuw zien verscheidene kasteelhoeves het licht. In verschillende dorpen bestaan deze nog : in Bomal, in Grandhan (de voormalige zetel van een grondheerlijkheid, waaraan in de 17de eeuw de "Tour de justice" werd bijgebouwd. Het stadhuis in Barvaux is een illustratie van de gebouwen uit de 19de eeuw.
Info van http://www.durbuy.be

Start P en foto' s

Sol Prangeleux
near Sol Prangeleux, Wallonia (Belgique) by bakmanTrail distance: 6.21 mi. - 10 km.

Elevation min: 264 meters max: 392 meters
Uphill: 170 meters down: 170 meters
Type: Loop
Sol Prangeleux
Upload your trail to wikiloc.com →

Grand Bru Camping

Grand Bru
by bakmanCoordinates (lat,lon): 50.363298,5.598506
Elevation: 299 meters
Upload your waypoints to wikiloc.com →

• Susan van der Spek Nov 2, 2018

De route begon super! leuke route, heel mooi bos. Echter stuitten wij op prive terrein en plaatsing van afrastering met prikkeldraad, zodat wij de route niet meer verder konden volgen. Zelfs bij een omweg werd ons de weg versperd. Wij hebben een tussendoorweg terug genomen en de route niet kunnen afmaken.

• Photo of walkerinwoods
    walkerinwoods Nov 5, 2018

Spijtig , het is nog maar één jaar geleden en is al veranderd blijkbaar. Denk je dat deze route aangepast kan worden? Dan probeer ik deze nog eens. Liefst zonder autowegen. Of kan je aangeven vanwaar de route is geblokkeerd?