W 4,4 km Solwaster 5 Wandelen Waalse Ardennen

Photo ofW 4,4 km Solwaster 5 Wandelen Waalse Ardennen Photo ofW 4,4 km Solwaster 5 Wandelen Waalse Ardennen Photo ofW 4,4 km Solwaster 5 Wandelen Waalse Ardennen

March 3, 2017
March 2017

near Solwaster, Wallonia (Belgique)

De naam Solwaster komt van “solistat”, d.w.z. “aan de Statte” en de bewoners van dit mooie dorp worden wel de “Lopets” genoemd. Solwaster is echt een typische Ardens dorpje, gelegen op de heuvel tussen de rivier de Hoëgne en de Statte. Het dorp heeft de charme van de karakteristieke pastorale dorpjes uit de 19e eeuw aan de voet van de Hoge Venen behouden. Het is in 1981 uitgeroepen tot één van de mooiste dorpen van België.
De vijfde in de reeks verbind alle wandelingen S3-4en 5. Later zal ik deze ook koppelen zodat ook deze lange wandeling te downloaden is. Ook nu weer een tijdje langs de Hoëgne gewandeld. Het begint op een gewone kiezelweg waarna het steeds meer wandelpaden worden. De eerste verassing is aan het punt waar we mat S3 een raakpunt hebben aan de brug waar we bij S3 erna het waterwegje namen. Nu nemen we de andere kant en ook nu wandelen we langs de rivier. Dit leverde weer aangename en ontspannen momenten op. Heerlijk met zoveel debiet in deze periode. We konden ook de ruïne zien van de overkant nu, welke we in ook in S3 tegenkwamen. Ter hoogte van Parfondbois, ligt een oude turfstekerij. Het had een oppervlakte van 8 ha en is nu overgroeid met vegetatie. Het turf dat hier werd uitgestoken was bestemd voor de Thermen van Spa, die het gebruikte voor hun therapeutische baden, die zij sinds 1889 aan hun gasten aanboden. De turf had een zeer lage Ph en beschikte over zeer bijzondere eigenschappen . De exploitatie begon in 1935 tot 1994 toen alle bruikbare turf was gewonnen. Het werd via een spoorlijntje bij de Hoëgne getransporteerd en overgeladen op vrachtauto’s. Men kan nog steeds stukjes rails en oude wagons zien uit het verleden.
Later gaan we rechts van de rivier terug naar boven maar komen uit op de weg. Voor deze wandeling (korte) was er geen ontkomen aan. Het is ook maar een 100 meter.
Met kinderen toch opletten aan de ravijnen tussen de wandelpad en de rivier die met momenten veel dieper ligt.