Vrana - staza 'Hajdemo do Vrane'

May 6, 2015
March 2015

near Vrana, Zadarska (Hrvatska)

Staza je dio plave linije Via Dinarice http://viadinarica.hr/plava-linija/hr-b-12/

Sa početkom kod Hana Jusufa Maškovića staza vodi do starog grada Vrane Laurane), utvrde Templara, jedva kojih pedesetak metara udaljenosti od Hana, koji je za vrijeme Kandijskih ratova dobrano razoren mletačkim topovima. U sklopu starog grada Vrane je benediktinski samostan svetog Grgura, u kojem se čuvala hrvatska kruna, sjedište je hrvatskog bana i priora vranskog Ivana Palizane.

Put dalje vodi do Pećine, lokaliteta pronalazaka starorimskih ostataka „svetišta Nimfi“, iznimne znamenitosti prirodne i kulturne baštine, jer je riječ o izvoru vode kojom se u rimsko doba opskrbljivao antički Zadar (Jader). Staza se zatim uspinje iznad Pećine te se nakon kratka vremena dolazi do uređena vidikovca s kojeg puca prelijepi pogled na Pašmanski kanal, Kornate, Vransko jezero i samo selo Vranu. S vidikovca se ulazi u mladu borovu šumu te padinama Malog Umca za desetak minuta dolazi do Međuvoda, odakle se otvaraju pogledi na Janjeću gredu, Veliki i Mali Bak. Potom, nakon Gradine, slijedi spust prema vodocrpilištu Biba i dijelu asfaltirane ceste u zaseoku Kneževići. Nakon desetak minuta hoda, asfalt prelazi u makadamski put koji nas dalje vodi prema Ćukovoj gredi.

Pogledi na Veliki i Mali Bak ostavljaju bez daha, dok se s naše desne strane cijelim dijelom puta protežu ogromni sipari išarani tragovima ovaca i koza. Ubrzo se dolazi na vidikovac odakle se lijepo vidi Sedlo Malog Baka, Veliki Bak te sipari podno Ćukove grede. Nakon kratke stanke slijedi uspon na Mali Bak i za otprilike pola sata hoda dolazi se do samog vrha Malog Baka, s kojeg puca pogled na sve strane: Pašmanski kanal, Kornate, Žirje, Vransko jezero, plodna polja vranskog bazena, Velebit, Prominu, Dinaru…

Nakon strma spusta padinama Malog Baka, za otprilike pet minuta dolazi se do odmorišta ispred još neistražene pećine. Slijedi dio koji se prolazi u narednih četrdesetak minuta, makadamskim putem prema nepresušnom izvoru pitke vode Vila, te dalje prema Zamini, na koju se stiže za otprilike dvadesetak minuta s izvora Vile. Riječ je o velikom utvrđenom naselju iz 4.stoljeća koje je branilo prolaz prema Vranskom jezeru, a za ono doba i gusto naseljenom području. Lokalitet Zamina je u zadnje vrijeme, kao takav, zaštićen, a uskoro se počinje s arheološkim istraživanjem i iskopavanjima. U podnožju Zamine nalaze se brojni ostaci keramike i mozaika, a nakon petnaestak minuta dolazi se do zaseoka Krklješi, smještenog podno samih zidina Zamine. Tu je ujedno i kraj ovog prelijepog putovanja kroz prošlost.

Han Jusufa Maskovica

Han Jusufa Maškovića u Vrani je izgrađen u 17. stoljeću i služio je u civilne svrhe kao svratište, odmorište i rezidencija. Objekt je financirao i naručio izgradnju Jusuf Mašković, visoki dostojanstvenik na turskom dvoru, inače rodom iz Vrane ili iz Pakoštana. Započet je u vrijeme izbijanja Kandijskog rata 1644. godine i zbog smrti Jusufa Maškovića u siječnju 1646. godine nije dovršen. Objekt je raskošan i monumentalan a trebao je služiti kao han i rezidencija Maškovića za stare dane. Radi se o najzapadnijem spomeniku svjetovne turske arhitekture u Europi. Po konačnom oslobođenju Vrane 1699. godine han je dodijeljen u vlasništvo obitelji Borelli koja s toga mjesta upravlja cijelim Vranskim feudom od 1752. do 1881. godine. Do danas u hanu borave potomci Borellijevih predradnika, obitelj Pelicarić, zahvaljujući čemu je ovaj spomenik očuvan od puno većeg uništenja.

Izvor 'Vila'

Ostaci rimskog vodovoda jedan su od značajnijih antičkih građevinskih spomenika na ovom području. U narodu su već odavno zaboravljena imena ovog vodovoda - „Vilin put“, „Kraljev vodovodnik“, „Trajanov put“… Vodovod, koji je počinjao iznad sela Vrana, u špilji Pećina, u dužini od oko 42 km, a završavao u starom Jaderu (Zadar), najduži je na području naše zemlje, a po tehničkim rješenjima i jedan od najsloženijih. Uz istočni rub špilje još uvijek se mogu vidjeti ostaci zazidanog kanala, postantičkog doba. - - - - The remains of a Roman aqueduct is one of the major ancient architectural monuments in this area. The people have already forgotten the name of this water - "Elvish way", "King vodovodnik", "Trajan's way" ... Water supply, which began over the Vrana village, in cave Pećina, in a distance of about 42 km, and ended in the old Iader (Zadar), was the longest in our country, and by the technical solutions one of the most complex. Along the eastern edge of the cave can still be seen remains of walled canal, from post antique time.

Stari grad Vrana (mjesno i Gradina) lokalitet je u mjestu Vrana, u blizini obale Vranskog jezera i na granici istoimenog Parka prirode. Srednjovjekovna utvrda imala je sakralnu, vojnu i civilnu namjenu. Grad Vrana je izuzetno važan za hrvatsku povijest srednjeg vijeka kao sjedište velike crkvene i svjetovne moći od 11. do 14. stoljeća te mjesto na kojem se čuvala hrvatska kraljevska kruna te ostale dragocjenosti. Gradom su tijekom povijesti upravljali benediktinci, templari te vitezovi ivanovci, Mlečani i na kraju Osmanlije te je bio poprište mnogih sukoba i bitaka. Nakon rušenja tijekom Kandijskog rata u 17. stoljeću nije vraćen u funkciju.