Photo ofVolta de la Morera de Montsant al grau de la Grallera, el Piló dels Senyalets (1.103 m) i el grau de Salfores Photo ofVolta de la Morera de Montsant al grau de la Grallera, el Piló dels Senyalets (1.103 m) i el grau de Salfores Photo ofVolta de la Morera de Montsant al grau de la Grallera, el Piló dels Senyalets (1.103 m) i el grau de Salfores

November 12, 2023
November 2023

near la Morera de Montsant, Catalunya (España)

Aquest atractiu recorregut circular, dissenyat per la FEEC en el seu curs de monitors de grup, accedeix a la carena de la serra Major del Montsant pel grau de la Grallera, després assoleix el cim del Piló dels Senyalets (1.109 m), davalla al curiós racó del Cirer, s'enfila un altre cop a la serra Major i en baixa per l'espectacular grau de Salfores. És fàcil en gairebé tots els trams, llevat d'una petita desgrimpada al clot del Cirer i del flanqueig, amb alguns passos exposats (un dels quals amb una cadena), al grau de Salfores. Per això s'ha de qualificar com a moderat.

Aparcament de la Morera de Montsant

A l'aparcament de dalt de la Morera de Montsant ens trobem per seguir el recorregut preparat per la FEEC després de la prova d'orientació del dia abans. Ens divideixen en dos grups.

PictographInformation point Altitude 2,484 ft

PictographInformation point Altitude 2,514 ft

Punt d'informació de la serra de Montsant

En aquest indret prenem el camí que es dirigeix al grau de les Gralleres i deixem a l'esquerra el del grau de Salfores, pel qual baixarem a la tornada. Un dels plafons aporta informació dels diversos graus del cingle Major.

PictographFlora Altitude 2,537 ft

Entre altres arbustos, una mica més amunt hi trobem càdec (Juniperus oxycedrus), espècie de conífera de la família de les cupresàcies típic de la regió mediterrània.

Rep nombrosos noms comuns: ginebrissa, càdec de fruit gros, ginebre, ginebreta, ginebrina, ginebre d'oli, ginebre de lledons vermells, ginebre femella, ginebre roig, ginebre rojal, ginebrer, ginebrera, ginebró, ginebró fals, oxícedre, sivina, cade, genebre, genebró. ginebra, ginebre de llirons vermells, ginebro, nebrina, oxicedre...

PictographFlora Altitude 2,560 ft

Els fruits (gàlbuls) s'anomenen gargulls o pilotetes de ginebre. L'anvers de les fulles és el que el diferencia del ginebre comú (Juniperus comunis), que només té una línia blanca central.

PictographFlora Altitude 2,563 ft

El bruc d'hivern o xiprell (Erica multiflora) creix en sòls calcaris. La majoria de brucs són arbustos de 0,2-1,5 m d'alçària, encara que alguns exemplars poden arribar als 6-7 m d'alçària. Totes les espècies de bruc (unes 700) són de fulla perenne amb fulles aciculars molt primes i en forma de petites agulles de 2-15 mm de longitud.

Els brucs són molt resistents i serveixen per fer escombres, para-sols i tanques o barreres decoratives. També s'empren per farcir panells aïllants. Sovint el bruc per a tanques i para-sols es comercialitza cosit amb filferro.

Antigament el bruc es feia servir per protegir arbres joves a les plantacions en repel·lir els conills que en rosegaven l'escorça. Amb l'arrel, de fusta molt dura, s'hi fan pipes de fumar. Alguns brucs tenen usos medicinals. Les flors de bruc atreuen les abelles, que en produeixen una mel molt valorada i és un dels tipus que pot arribar a ser considerada, si la proporció del seu pol·len és suficient, mel monofloral.

Ubicat en un mirador, hi ha un plafó explicatiu que identifica diferents llocs del paisatge circumdant, des de la Mussara fins als Ports.

Abans d'entrar al grau de la Grallera es veuen a la dreta aquestes agulles tan originals.

El camí que puja al grau de l'Eriçó es deixa a la dreta.

Aquest és un dels accessos més fàcils tècnicament de la serra Major del Montsant.

Carena de la serra Major

Finalment accedim a la carena de la serra Major seguint un barranc. Descobrim a l'altre costat el vessant nord de la serra, amb el barranc dels Pèlags en primer pla, el pla de Lleida i el Pirineu al fons.

Camí del Piló dels Senyalets

Prenem un camí cap a l'esquerra que segueix la carena de la serra cap al Piló dels Senyalets, un dels seus cims destacats.

Cim del Piló dels Senyalets (1.109 m)

Amb una torreta geodèsica de triangulació, és el segon punt en altitud del Montsant. Des d'aquí d'alt es gaudeix d'un vast panorama que s'allarga des del mar fins al massís aragonès de Cotiella.

La roca Corbatera des del Piló dels Senyalets

Queda a llevant el cim més elevat del Montsant, la roca Corbatera (1.163 m).

PictographTree Altitude 3,554 ft

Pi d'en Cugat

Es tracta d'una pinassa (Pinus nigra ssp salzmanni), coneguda com a pi negral a les Terres de l'Ebre. Rep diversos noms: gargalla, pi gargallà, pi gargalla, pi carrasser, pi escarrassó, escarrassó, lora, lores, melis, pi melis, pi bord, pi larici, pi mascle, pi negral, pi negre, pi cerrut, pi serrut, pi sorrut, pina... Aquí hi creix natural, però se sol utilitzat com a replantat.

PictographTree Altitude 3,649 ft

La pinassa es caracteritza per tenir una fulles llargues de color verd clar, dretes, flexibles, inserides en un pinzell, que fan de 10 a 18 cm de llarg.

Les formes recargolades del pi d'en Cugat es deuen a les inclemències del vent del nord a la carena de la serra Major.

PictographRisk Altitude 3,291 ft

Descens al clot del Cirer

Per arribar al clot del Cirer cal fer aquesta petita desgrimpada per conglomerats.

PictographTree Altitude 3,213 ft

La noguera comuna, noguer, noguera europea, noguera vera, nouer, nouera o anouer (Juglans regla) és un arbre silvestre, subespontani o conreat. És l'única noguera conreada a Europa pels seus fruits, anomenats nous, anous o nogues (rossellonès). No és segur si és originari dels Balcans o de l'Iran.

PictographTree Altitude 3,285 ft

Noguers del clot del Cirer

El noguer és un arbre caducifoli monoic corpulent, d'una alçària de 10-30 m, de capçada àmplia i voluminosa. En els exemplars més desenvolupats aquesta capçada pot començar a poca distància del terra. El tronc sol ser ample; s'han trobat alguns exemplars de 5 m de diàmetre. Té l'escorça esblanqueïda amb el pas dels anys.

PictographTree Altitude 3,275 ft

Les branques joves són gruixudes i amb nusos, ambla medul·la típicament buida i dividida mitjançant separadors transversals. Fulles caduques, alternes imparipinnades, grans, compostes, de 5 a 9 folíols. El final de la fulla és més gros que els laterals. La vora és bastant llisa. Aquestes fulles tenen quantitats importants de tanins de tipus gàlic i el·lagi.

Serra Major

Tornem a passar per la carena de la serra Major per tal de davallar després en sentit sud cap al grau de Salfores.

Racó de Missa

Indret espectacular dalt del cingle Major, amb la cartoixa d'Escaladei als seus peus. A les parets del cingle s'hi solen veure escaladors. Escaladei ha donat nom a la comarca del Priorat i durant segles va ser un referent religiós, cultural i senyorial fins a la desamortització de Mendizábal el 1836.

PictographRisk Altitude 3,229 ft

Grau de Salfores

Pas de dificultat mitjana, però amb alguns trams exposats, que possibilita baixar del racó de Missa a la Morera de Montsant. Hi ha un petit tram horitzontal equipat amb una cadena.

PictographRisk Altitude 2,911 ft

A continuació, en sentit descendent, s'hi troben canaletes pedregoses on cal parar atenció a no relliscar.

Després el camí s'endinsa en un bosc de pins blancs i d'alzines al peu del cingle Major, on hi ha una via ferrada.

Es deixa un camí a l'esquerra que hi porta.

La Morera de Montsant

Retorn al poble i darreres explicacions dels monitors.