Volta al pantà de Siurana + gorgs

June 19, 2021
June 2021

near Siurana de Prades, Catalunya (España)

Volta al Pantà de Siurana amb inici i final a Siurana.

Ruta que comencem des de l'aparcament on ens fan deixar el cotxe a l'arribar a Siurana. (molt a prop del càmping) La ruta comença en el seu punt més alt (el poble de Siurana) i anirà perdent alçada en suau baixada pels cingles Blanc i el cingle Roig on veiem forces escaladors. Baixem pel grau de la Trona i posteriorment per la Trona. El camí de baixada és un sender ben balissat ofereix bones vistes. Ens dirigim cap als tolls del riu Siurana.
El primer que trobem és el gorg de la Cinteta on hi farem un bany malgrat que no hi toca massa el sol i que l'aigua està gelada. El següent gorg d'interès al llarg d'aquest recorregut de baixada que ens portarà al pantà de Siurana es tracta del toll de la palla. En aquest cas la bassa és força més gran i assoleiada. El gorg és realment idíl·lic i ens treu la calorada que portem a sobre només observant-lo. Evidentment farem un bany, ja que l'ocasió és immillorable.

Prosseguim el nostre camí cap avall, caminant pels marges del riu Siurana i saltant pedres de tant en tant. Al cap d'una estona ens plantem a una pista de terra que voreja el pantà de Siurana i que ja ens portarà fins a la base del pantà. Un cop hi arribem observem que hi han embarcacions de kayac i gent acampada als voltants del pantà. Per continuar el nostre camí hem de seguir una estona per la carretera fins que veiem a la nostra dreta un petit corriol de terra que baixa, endinsant-se altre cop cap al pantà, per després recuperar un petit sender de terra que ens porta en pujada altre cop cap a Siurana. La pujada va alternant trams oberts on el sol i la calor es fan notar (tot i que encara estem al mes de maig) amb trams d'obaga que ens regalen ombres agraides i vegetació diversa. A mesura que ens acostem al poble i anem agafant alçada les vistes de les muntanyes de Prades i del pantà són cada cop més espectaculars.
Al tram final hi ha una grimpadeta fàcil per la zona del grau de la Portella que ens condueix cap a Siurana. Just abans d'arribar al poble passem per un petit mirador on hi abunda la gespa i ens ofereix les millors vistes que hem vist fins ara del pantà. Fem les fotografies de rigor i accedim al poble tot recorrent els seus empedrats i històrics carrers.

Abans d'acabar la ruta i accedir al pàrquing no podem perdre'ns la visita a la roca del "salt de la reina mora". Segons la llegenda, la reina Abdelazia mentre fugia amb el seu cavall de les tropes cristianes, un cop arriba a la famosa roca que la precipita a l'abisme, decideix saltar amb el seu cavall abans que rendir-se a l'enemic. Alguns diuen que encara es poden veure les marques de la ferradura del cavall gravades a la roca.

Dificultat de la ruta: crec que és força senzilla. No té dificultats tècniques. Només tenir en compte que la part final del grau de la portella on grimpem una miqueta, per la gent que te vèrtic potser un problema, però tampoc és molt exposat. No feu cas de les referències de temps. Si es va per feina es pot fer en un matí, si preferiu fer-la en família, amb la calma per banyar-se i sense presses la podeu fer durar un dia sencer.

Recomenacions: Porta entre 1 i 2 litres d'aigua (hi ha moltes zones obertes al sol) Porteu kit solar, banyador i tovallola. Els tolls són realment espectacularts. Si no us fa por l'aigua fresqueta ja ho sabeu!

Desviació sender (est, direcció pantà)