Volta al barranc del Gorgàs

April 5, 2024
April 2024

near Lucena del Cid, Valencia (España)

Ruta llarga però tècnicament senzilla que fa la volta al barranc del Gorgàs, majoritàriament per pista però amb alguns trams d’antics camins de ferradura en bon estat.
La ruta comença al riu de Llucena, concretament al Molí l’Assut. Des d’ací puja i travessa la carretera del riu (o de Xodos, per ser on havia d’anar abans de quedar paralitzada) i, deixant a la dreta el mas de Carnestoltes, segueix un carril que munta pel pinar que cobreix l’ombria del tossal de la Roca Pequenya fins al collet on s’alça el maset de Pisso.
Des d’ací cal seguir a la dreta la pista que porta al mas de Tolino, després de travessar el barranc del mateix nom. Des d’ací cal seguir un carril que puja, primer recte, i després fent algunes voltes entre els bancals treballats de la font Fresca, la font del Puntal i la font dels Oms, fins que arribem a la pista del Puntal, traçada sobre el camí de Villahermosa, a l’altura de la Casa de la Pinera.
Seguirem ací a l’esquerra a trobar la bonica i abundant font del Gatell, per tornar enrere i continuar el camí de Villahermosa cap al nord. Passem pel Collao que separa el puntal on s’alça el mas del Puntal, dominant el barranc del Gorgàs, del mas de la Moleta.
El camí continua fins a uns bancals treballats amb un maset nou. Ací una paleta ens marca la continuació per l’antic camí de ferradura que travessa les terres del mas de Roca fins que ix a la pista de la Torre Negre, un poc per dalt del coll de la Moleta. Cal seguir la pista amunt uns quatre-cents metres fins que trobem un trencall a la dreta per on cal seguir.
La pista ens portarà al mas del Conill. Arribats al mas del Conill cal seguir recte per l’ombria del barranc, seguint si fa no fa el camí de Villahermosa que remunta tot el barranc del Gorgàs fins al collado de Portapaús. Nosaltres la seguirem passant pel mas del Picatxo, el de Ramonàs, el de Montins i la Casa del Trompon. Molts d’ells habitats doncs els voltants del barranc del Gorgàs és un dels llocs on encara viu prou gent als masos.
Passada la Casa del Trompon deixem a l’esquerra un pujador que, entre vells bancals, fa cap al mas de Roque. Un poc més avant passem pel costat de la Caseta de Paco de Júlia, entre bancals d’ametlers abandonats, i sota el mas de la Vall, totalment assolat i on només hi ha una caseta nova al costat de la pista. Més avant deixem a l’esquerra una pista que puja al mas del Xano i a la Calçadeta i, un tros més lluny, una pista a la dreta que baixa al mas del Pla de la Volta.
Arribem així al punt on la pista baixa a travessar el barranc del Gorgàs. Ací mateix a l’esquerra mou una pista que puja cap al coll de Portapaús però que es va perdent. Cal girar i començar a baixar per l’esquerra (orogràfica i real) del barranc.
Arribem així al mas del Pla del Vilar, totalment assolat, on alguns rodals de pinar es van salvar del foc i contrasten amb el pinar jove i espès que creix després de l’incendi. Passat el mas la pista comença a pujar seguint el barranc que baixa del Cabeço Cogom. La pista passa sota el rocallós Morral, que queda a l’esquerra, i puja per una foieta coberta d’antics bancals, alguns dels quals llaurats pels caçadors. La pista puja cap a la Pregona i, quan arriba a un bassot, comença a baixar deixant a la dreta la Teuleria i mas de Tortosa.
Des d’ací enfila recte avall per dalt del Tancat fins que arriba a una altra pista, que puja cap al Cabeço i mas de Cogom. Ara caldrà seguir-la avall arribant així al mas de Torre Negre, després de passar per l’ullal del mas. Ací trobem l’ullal que brolla a l’esquerra de la pista, tancat per a que no entren animals. L’aigua és recull en una pica de pedra i es portada a un parell de basses que servien per a regar el pla de la Torre. Un tros més avant hi ha el que queda del mas, que no tardarà en ser un muntó de pedres.
Fins ací entra una pista antiga des de la carretera de Teruel. Caldrà seguir-la mentre baixa entre els rodals de pinar que es van escapar del foc i els que creixen de nou després de l’incendi. La pista baixa i travessa el barranc del Gorgàs per un pont d’obra, continuant per la vora. Quan comença a pujar l’abandonem per a seguir un sender obert per les ovelles que baixa per l’esquerra entre el pinar. El sender retalla i ix al ramal de pista que baixa cap al mas del Roig, que està a pocs metres.
Arribats al mas del Roig cal deixar la pista, que continua al mas de Bartoll fent molta volta, i seguir per un carrer del mas a la dreta un camí que ens baixarà a les hortes.
El camí baixa fins al barranc, que ací baixa en aigua, i puja per l’altra banda travessant les cuidades hortes del mas del Roig i del de Bartoll. Puja entre bancals fins a Casa Camales, on hi havia una antiga ferreria. Ací trobem el PR-CV-79 (https://senders.femecv.com/va/sendero/ver/pr-cv-79) que haurem de seguir cap a la dreta travessant el mas per l’antiga era.
El camí és l’antic camí del mas de Bartoll a Llucena, que passa pel mas de Custodi. El seguirem sempre portant el barranc a la dreta. Passem una caseta a mig arreglar, d’un antic neorrural que no va acabar-la i un poc més avant hem de travessar el barranc passant sota un altra caseta, esta sí arreglada.
Quan tornem a travessar el barranc el camí va prenent altura sobre el barranc, que queda cada vegada més fondo. Un tros més avant arribem al mas de Segundo, que queda a la dreta. Ací el camí va penjat de la vessant de la muntanya. Camí caminant arribem a un punt on el barranc s’obre i comencem a trobar bancals treballats. Hem de seguir un tros per pista amunt i, després, trencar a la dreta per dalt del mas del Morroco, sempre seguint les marques blanques i grogues del PR.
Passades les cases del mas el camí puja per un llomet on trobarem el mas de Custodi, amb moltes cases que formen dos carrers i una placeta. Travessem el mas i eixim pel camí formigonat que puja des de la carretera.
A la carretera hem de fer uns pocs metres a l’esquerra per a trobar a la dreta la continuació del camí, que travessa les hortes de vora riu passant pel costat del mas de la Caseta, abans d’arribar al riu on trobarem el «Camí Natural dels Molins d’Aigua» (https://www.mapa.gob.es/es/desarrollo-rural/temas/caminos-naturales/caminos-naturales/sector-este/molins-daigua/default.aspx) de Llucena, que haurem de seguir a la dreta.
Només ens queden 300 metres d’agradable passeig vora riu, per a arribar al Molí l’Assut, d’on hem començat la ruta. Abans però haurem passat pel punt on el barranc del Gorgàs, que quasi hem recorregut de cap a cap, engrava amb el riu de Llucena.

PictographRiver Altitude 1,486 ft

Molí l'Assut

Es troba a la dreta del riu i un poc separat. Pren l’aigua de la mateixa séquia que s’usa per a regar les hortes i, actualment, la bassa del molí encara està en ús com a bassa de reg. El casal s’ha rehabilitat en cura mantenint la maquinària del molí. La ruta comença des del riu. Cal pujar a la carretera i travessar-la.

maset de Pisso

Maset menut, situat entre la Roca Pequenya i el Pla de la Fustera, a la capçalera del barranc de les Pastores. Cal seguir a la dreta per la pista que puja des de la carretera.

mas de Tolino

Fins a 8 cases va haver habitades al mas. Actualment moltes d’elles estan arreglades i cuidades, igual que els bancals del mas. Cal seguir per la dreta del mas per una pista que puja cap als bancals de dalt.

casa de la Pinera

Esquerra a la font del Gatell. Recte continuació de la ruta.

font del Gatell

Font que recull l’aigua en una pica de pedra, disposa també de llavador i bassa per al reg. És una de les fonts del terme que ha merescut un verset.

el Collao del mas del Puntal

Conjunt de cases situades al capoll del puntal que li dona el nom. No arribarem sinó que al Collao trenquem a l’esquerra pel camí de Villahermosa.

continua senda

Camí de Villahermosa

coll de la Moleta

Pista de la Torre del Negre a l'esquerra. Dreta baixa al mas del Roig i a la Torre del Negre.

recte

Esquerra continua la pista de la Torre del Negre a la carretera de Teruel.

mas de Conill

Mas rehabilitat i habitat situat a la dreta del camí. Per l’esquerra puja una pista (amb cadena per a cotxes) cap a la Lloma de la Pinera.

mas de Picatxo

mas de Montins

Antic mas que ja apareix citat a la documentació del segle XVII. Situat sobre un puntalet que domina la foieta on hi ha els bancals, ara ermats, i entre dos fonts. Queda a la dreta del nostre camí, a un centenar de metres.

casa del Trompón

Queda a la dreta. A pocs metres a l'esquerra pujador al mas de Roque per la font de l'Hort.

caseta de Paco de Júlia

PictographRuins Altitude 2,487 ft

mas de la Vall

El mas vell queda a l'esquerra dalt.

PictographRiver Altitude 2,329 ft

barranc del Gorgàs

El barranc del Gorgàs s’allarga des del coll de Portapaús fins al molí l’Assut, i conforma una profunda vall que, juntament amb el riu de Llucena a partir del molí, separa el terme de Llucena en dos parts ben diferenciades. El barranc forma part de la gran falla o fractura que s’estén des de Villahermosa a Llucena, on afloren materials triàsics més tous (argiles, algeps, margues) que han permés obrir-se pas fàcilment als rius. Així el riu de Villahermosa s’obre pas aprofitant la falla fins al mas de Luis, quan canvia de direcció obrint un congost fins a Argelita. El barranc del Gorgàs aprofita la mateixa falla per a excavar una ampla vall que enllaça i continua pel riu de Llucena avall. A les vores de la vall, però especialment a l’ombria, en la zona de contacte entre les dolomies i calcàries cretàciques amb les argiles, algeps i margues triàsiques impermeables, apareixen tota una sèrie de fonts que han donat peu a l’existència de nombrosos masos, molts d’ells encara en ús gràcies a l’aprofitament de l’aigua de les fonts. El nom antic fou la vall de Paús o el barranc de Portapaús. Actualment només conservat al coll. Amb el temps va canviar el nom al Gorgàs.

PictographRuins Altitude 2,372 ft

mas del Pla de Vilar

Mas assolat, situat dalt del Pla d’on pren el nom que es troba a la confluència del barranc del Gorgàs amb el que baixa del Cabeço Cogom.

dreta

Esquerra puja al Cabeço i mas de Cogom

ullal de la Torre del Negre

L’ullal que brolla a l’esquerra de la pista, tancat per a que no entren animals. L’aigua és recull en una pica de pedra i es portada a un parell de basses que servien per a regar el pla de la Torre.

PictographRuins Altitude 2,228 ft

la Torre Negre

Mas que va pertànyer a la important família dels Negre, d’on li ve el nom. Es troba situat a la solana del barranc del Gorgàs i en una de les zones més planes i de més aptitud agrícola. A més disposa d’aigua del veí ullal. La part de dalt de la finca està coberta de pins i carrasques, sent una immillorable zona de pastura. Actualment l’edifici està totalment assolat i només resta alguna paret que no tardarà en caure.

PictographBridge Altitude 2,011 ft

pont

Pont sobre el barranc del Gorgàs de la pista de la Torre Negre. L’actual pista, oberta a principi dels anys 50 per a poder arribar al mas de la Torre del Negre, salva el barranc amb un pont que combina la tècnica de la pedra seca amb l’obra de mamposteria.

mas del Roig

Dreta per dins del mas. Esquerra pista al mas de Bartoll. Juntament amb el veí mas de Bartoll, és un dels conjunts de cases més grans de la vall del Gorgàs. Està situat en una zona on el barranc s’obre i permet l’existència d’una important horta, alimentada per l’ullal del mas de Bartoll, encara treballada i cuidada. Està format per dos carrers, i n’haurem de travessar un per a continuar camí baixant a l’horta.

Casa Camales o la Ferreria

Casa on hi havia una antiga ferreria que aprofitava el ferro del mas de la Mina i el carbó d’una mina propera. Actualment s’ha reformat totalment reconvertint-se en una segona residència. L’antic camí passa pel mig de les cases del mas. Per ell s’ha traçat el PR-CV-79 (https://senders.femecv.com/va/sendero/ver/pr-cv-79) que haurem de seguir per la dreta. A l'esquerra va al mas de Bartoll.

PictographRuins Altitude 1,772 ft

mas de Segundo

Antic corral ramader reconvertit en mas a la segona meitat del segle XIX. Presenta per això una tipologia singular, amb un porxe amb una arcada a la façana principal.

casa del Morroco

Passem per dalt del mas.

mas de Custodio

Grup de cases fruit de la divisió de l’antic mas, ja citat al segle XVII, situat sobre un llomet dominant la confluència del barranc del Gorgàs amb el riu de Llucena. Aprofita per això l’aigua dels dos per a regar les hortes.