volta a la Llacuna

October 13, 2020
August 2016

•   4.8 2 Reviews

near Vallcebre, Catalunya (España)

Introducció
El relleu acinglerat de Vallcebre contrasta amb la planura de la sinclinal que us proposem recórrer en aquest itinerari. Un passeig fàcil i planer, per ponts i camins que vénen d’antic com ens mostra algun tram encara empedrat, i que connecten masos, barraques, trumferes, fonts, etc. Elements indicadors d’un passat agrícola molt més recent que la llacuna que havia ocupat aquesta zona en l’antiguitat i que li dóna nom. El codi QR que trobareu a dins, us enllaçarà a l’aplicació “Camins de Vallcebre“, per conèixer aspectes històrics, naturals i paisatgístics d’aquesta ruta.

Descripció

La ruta s’inicia a la plaça de l’Església. Des d’allà prenem el carrer que marxa pel costat de la rectoria fins a trobar el safareig de Cal Teixidor, recentment recuperat en el marc d’un projecte local. Aquí cal deixar la carretera asfaltada per prendre el corriol graonat marcat com a PR que ens portarà fins al pont de Cal Xalet amb indicis d’haver estat construït entre els segles XII i XIII. El pont ens permetrà creuar el torrent i enfilar amunt suaument pel camí de carro envoltat de pedra en sec, ja sigui per sustentar el mateix camí o les feixes del voltant fins a trobar el camí asfaltat que prendrem cap a l’esquerra.

Passarem pels masos de Cal Rodó i Cal Xic. Aquí deixarem la pista asfaltada per continuar per l’esquerra per un camí de formigó. A 100 metres escassos girarem cap a l’esquerra i prendrem un camí de carro des d’on podrem gaudir d’unes vistes espectaculars de la serra del Cadí i el Moixeró, Ensija,... Durant el recorregut anirem trobant diverses trumferes –totes elles identificades amb el seu nom amb una petita placa-. Més endavant ens trobarem amb el PR que seguirem un centenar de metres. Llavors el deixarem per continuar cap a la zona dels badlands de la Llacuna. Creuarem els badlands, la barraca del Pere Pauló i arribarem fins a la Llacuna, un espai sense aigua però que com el nom indica probablement devia ser una llacuna que es va assecar. El camí comença a davallar i ens portarà novament cap a una zona de trumferes i zones de conreu.

Arribarem a una cruïlla de pistes forestals amb una masia al costat. Baixarem cap a la dreta i passarem pels masos de la Carrera i Cal Toni fins a arribar a una bifucarció. Caldrà seguir el camí rural asfaltat cap a l’esquerra per creuar el pont de Cal Toni. Un cop creuat el pont, haurem de deixar la pista per prendre un antic camí de ferradura a mà esquerra. El camí s’endinsa en una fresca roureda i encara es poden contemplar alguns trams empedrats, reminiscència de l’origen medieval d’aquesta via. Seguirem amunt fins retornar al poble de Vallcebre, punt final del nostre itinerari.

039-Cal Rodó

Lilithmonica Oct 18, 2020

Ideal per fer amb nens!

• rga2906 May 23, 2021

És una ruta fàcil de fer amb nens (hem anat amb un nen de 7 i una nena de 5 sense massa experiència en caminades) per una paratges verds i variats