Vlodrop Station - MERU - Dalheimer Muhle

Photo ofVlodrop Station - MERU - Dalheimer Muhle Photo ofVlodrop Station - MERU - Dalheimer Muhle Photo ofVlodrop Station - MERU - Dalheimer Muhle

December 14, 2020
June 2020

near Vlodrop-Station, Limburg (Nederland)

Eind juni 2020 waren we enkele dagen in Nationaal Park De Meinweg. Dat circa 1.800 hectaren groot Nationaal Park ligt in Nederlands Limburg, ten oosten van Roermond en aan 3 zijden ingesloten door Duitsland. De naam 'Meinweg' komt van het Duitse "Gemeinde": uit het ooit dicht beboste gebied haalden de 16 omliggende gemeenten gemeenschappelijk hout en turf. Daardoor verdween bos en ontstond heide. Pas de laatste eeuw werd het gebied echt beheerd en kwam er weer veel bos.

Door de Meinweg loopt ook de "IJzeren Rijn". Aanvankelijk was het de bedoeling om van Antwerpen naar het Rijnland een kanaal te graven, maar uiteindelijk gaf men toch de voorkeur aan een spoorlijn. Vandaar de naam IJzeren Rijn. Sinds de jaren 1990 wordt het gedeelte van de spoorlijn tussen Roermond en Dalheim, net over de Duitse grens, niet meer gebruikt. Overwegen werden opgebroken, maar in de bossen en heide liggen nog kilometers rails.

Een vijftal kilometer ten oosten van het dorp Vlodrop (gemeente Roerdalen) ligt Vlodrop-Station: een buurtschap van enkele huizen en horecabedrijven vlakbij de Duitse grens. In 1879 werd er een station gebouwd. Na oorlogsschade in 1944 werd het niet meer hersteld maar stapsgewijze verder afgebroken. In 1991 reed hier de laatste trein voorbij.

In Vlodrop-Station is een ruime parkeerplaats tegenover Café van Kempen en dat is daarmee een goede plaats om deze bosrijke, gemakkelijke wandeling te starten. Aan de achterzijde van de parking loopt een paadje het bos in, het steekt de oude spoorlijn over en voert je dan de bossen in.

Aan wandelknooppunt 76 rechtsaf naar nummer 78. Al snel komen we aan een uithoek van het voormalige Sankt Ludwig domein. Vroeger was hier het Franciscaans college en jongensinternaat Sint Ludwig. Dat is ondertussen gesloopt en het domein werd overgenomen door de Maharishi Mahesh Yogi-organisatie MERU.

Van MERU zie je weliswaar nu nog niets, maar hier vind je wel een van de bewaarde en gerestaureerde resten van het klooster: de begraafplaatskapel. Een fraai bakstenen neogotisch gebouwtje met achterliggende begraafplaats. Docenten, bewoners en leerlingen van Sankt Ludwig hier bijgezet. Er ligt ook een Noorse piloot, neergehaald tijdens de laatste wereldoorlog.

We trekken verder door de bossen, komen op een kruising van wegen voorbij een schuilhut en gaan zo helemaal rond het domein naar knooppunt 78. Daar loopt rechts de weg naar de ingang van MERU. Verder dan de slagboom mogen individuele wandelaars niet, maar ze kunnen wel het pad naar rechts volgen naar het bospark.

Veel park is het niet, het is nogal verwildert maar dat maakte het voor ons alleen maar mooier. Links heb je af een toe een doorkijkje op de Indisch ogende houten gebouwen van de Maharishi. Verderop kom je aan een rustige vijver met paviljoentje op een bruggetje.

Rond de vijver en volg links het pad terug naar de openbare weg en naar knooppunt 78. Op de kruising neem je de weg naar links, die enkele honderden meters verder over de Duits-Nederlandse grens gaat.
We wandelen langs het gehuchtje "Am Deutschen Eck", onder de spoorweg door en gaan verder naar de historische Dalheimer Muhle, tegenwoordig een aangenaam eethuis met groot buitenterras.

Achter het molengebouw loopt de Rothenbach (Rode Beek) en begint een stevig knuppelpad door het moeras, richting knooppunt 79. Dat ligt vlakbij Vlodrop Station, maar we gaan nog even rechtdoor naar knooppunt 77, waar we linksaf het pad parallel aan de 'Ijzeren Rijn" volgen. Na ongeveer 300 meter nemen we links een van de doorsteekjes naar de parking van Vlodrop Station.

+++++++++
Praktisch:

Start en einde aan de vrij ruime parking van Vlodrop Station.

Wij maakten deze wandeling op 27/06/2020. Zo'n 80% is onverhard, waardoor rolstoelen en kinderwagens hier en daar wat extra hulp nodig zullen hebben. Honden aan de leiband kunnen zeker ook mee.

Horeca: aan de start en aan de Dalheimer Muhle zijn er eet- en drankgelegendheden.

MERU (Maharishi European Research University):
Tenzij er door het coronavirus probleem geen bijeenkomsten mogelijk zijn, kan men zondags om 15:00 uur een gratis rondleiding volgen.

Knooppunt 77

Knooppunt 79

Knooppunt 76 volg 78

Knooppunt 78 volg 79

PictographProvisioning Altitude 181 ft

Dalheimer Mühle

Dalheimer Mühle 41844, Wegberg, Nordrhein-Westfalen, DEU +49 2436 382488

Onderweg naar Knooppunt 76

Voormalig Sint Ludwig College was een franciscaner klooster en jongensinternaat uit 1909, na WO 2 verlaten en in 1990 overgenomen door de Maharishibeweging (MERU). Het klooster werd gesloopt

De neogotische bakstenen St. Ludwig kapel uit 1909. Naast de kapel ligt de begraafplaats van het voormalig College St. Ludwig.

Kapel-Begraafplaats waar de paters-docenten, scholieren en andere bewoners van het College St. Ludwig begraven werden. Er ligt ook een Noorse piloot die tijdens de Tweede Wereldoorlog in de buurt met zijn vliegtuig werd neergehaald.

Rond MERU domein

Rond St-Ludwig en MERU

Op een kruispunt vind je een schuilhut en enkele rustbanken.

pad naar knoop 78

Bosrand

Toegangsweg MERU

Het St Ludwig College uit 1909 was tijdens WO 2 in handen van het Duitse leger. De Nederlandse overheid kocht het gebouw in 1979 en liet het leeg staan. In 1990 nam de Indiase goeroe Maharishi Mahesh Yogi zijn intrek het kloostercomplex. De Maharishi (MERU) liet het kloostercomplex afbreken en vervangen door een nieuw gebouwencomplex in hun stijl.

Van in het bospark zien we achter 164 vlaggen zie je het goudkleurige houten paleis van de Indiase goeroe Maharishi Mahesh Yogi, bekend van zijn contacten met The Beatles die bij hem Transcendente Meditatie leerden. De Maharishi stierf in 2008. Hier is het wereldhoofdkwartier van zijn beweging waar mensen uit de hele wereld opleidingen volgen.

Het bospark maakt deel uit van het MERU complex (Maharishi European Research University). Het is vrij toegankelijk (de rest van MERU is dat niet). Via het paadje aan de rechterkant de slagboom ga je naar het spirituele bospark.

Op de brug over de vijver is een paviljoentje gebouwd

Naasr het hekken is er een voetgangers doorgang om het MERU gebied te verlaten

Het Maas-Niederrheinpfad volgt hier GR E8

De Dalheimer Mühle aan de Rothenbach wordt reeds vermeld in 1231 en zou daarmee de oudste watermolen kunnen zijn tussen de Maas en de Rijn. Tot 1802 werkte de molen voor het nabijgelegen cisterciënzerklooster "Himmelstal", die het gebouw in 1775 liet renoveren.

Na een zware brand werd de molen gerenoveerd en omgevormd tot een gezellig excursierestaurant met groot buitenterras

Achter de molen begint het lange knuppelpad over het moeras van de Rode Beek. Kraakhelder water en een rode bodem boordevol ijzer.

Knuppelpad over het moeras van de Rode Beek. Kraakhelder water en een rode bodem boordevol ijzer.

Achter de molen loopt het lange knuppelpad over het moeras van de Rode Beek.

Langs het voetpad

Aan Knooppunt 77 kiezen we het pad parallel aan de oude spoorlijn

PictographMonument Altitude 260 ft

MERU (Maharishi European Research University)

Maharishi European Research University (Meru)

Vlodrop station

• Franske1 Apr 28, 2021

Het vlonderpad (onderste deel van de wandeling) door het moerasachtige deel is heel leuk en mooi en het bos met de watertjes op het terrein van Meru is ook heel mooi, hiervoor 5 sterren.
    De rest van de wandeling is helemaal niets aan, saai, deels over asfalt en via kaarsrechte brede lanen, hiervoor 0 sterren.