Viroinval - Fondry des Chiens

May 30, 2021
May 2021

near Nismes, Wallonia (Belgique)

Op wandel in Nismes 🥾

Le Fondry des Chiens. Over deze wandelplek met vreemde naam én vreemde vorm wordt vol lof geschreven. Om het fenomeen zelf te bewonderen, zakten we af naar natuurpark Viroin-Hermeton in het zuiden van ons land. De route van 10 km vertrok in het centrum van het gezellige dorpje Nismes. We parkeerden de wagen op de grote parking naast het toerismebureau, genoten van onze picknick aan het water en trokken het natuurpark in. Via enkele steile heuvels wandelden we het dorpje uit en klommen we richting het hoogtepunt van de wandeling: de fameuze Fondry. Deze toeristische trekpleister is een 20 meter diep gaat waarin vroeger ijzer werd ontgonnen. Jaren van erosie gaven de rotsen een gekke vorm. De plek wordt daarom de Grand Canyon van België genoemd. Alleen is dat een tikkeltje overdreven. Don’t be fooled by Instagram: de put is veel kleiner en een pak minder impressionant dan de foto’s doen uitschijnen. 🏞

Ons wandelverhaal in Nismes lijkt nu plots heel teleurstellend. Maar dat was het niet! Want het natuurgebied rondom de Fondry is wel echt de moeite. Na het bezoekje aan de Fondry, wandel je verder door uitgestrekte velden met prachtig zicht op de vallei van de Viroin. Hier kan je zelfs salamanders en slangen spotten, want fauna en flora floreert op de rijke kalkbodem van de regio. Het grootste deel van de route brengt je via bosrijke weggetjes en een oud treinspoor terug richting start. Het landschap heeft ons dus wél aangenaam verrast. Maar eerlijk is eerlijk: er bestaan uniekere plekken in Wallonië. 🌳

Ook wandelen in Nismes? Volg onze route via Wikiloc (link in bio) of download het gpx-bestand op opwandel.be.

In het gebied zelf lopen 4 bewegwijzerde routes: 3 km, 4 km, 8 km en 12,7 km. Wandelplezier verzekerd!

En als je dan toch in de buurt bent: de grens met Frankrijk ligt op enkele kilometers van Nismes. In regio rond het dorpje Vireux-Molhain kan je ook prachtige wandelingen maken. De routes die we er zelf deden, kunnen we helaas niet delen omdat ze voor een stuk over privédomein lopen. Maar op Wikiloc heb ik wel enkele routes aangeduid die de moeite leken. Te vinden onder het lijstje ‘wil-ik-heen’. 🙌🏻

• WiWiLoc Jun 6, 2021

Mooie wandeling. Misschien niet super veel variatie qua scenery ... maar wie heeft variatie nodig tijdens een prachtig pad waar de vogelgeluiden je vergezellen doorheen het bos?! Ik was redelijk vroeg waardoor het erg rustig was. Ik heb er nog een extra lusje bij gedaan want er zijn erg veel mogelijkheden die vertrekken in Nismes Van genoten! Bedankt om te delen.