Photo ofVinya Nova - Canal de la Salamandra - Montgròs (100 Cims essencial) [Parc Natural de Montserrat]. Photo ofVinya Nova - Canal de la Salamandra - Montgròs (100 Cims essencial) [Parc Natural de Montserrat]. Photo ofVinya Nova - Canal de la Salamandra - Montgròs (100 Cims essencial) [Parc Natural de Montserrat].

March 23, 2024
March 2024

near Collbató, Catalunya (España)

(Correcció):

Degut al relleu de la muntanya de Montserrat, els GPS, els hi costa calcular els desnivells, i en aquesta ocasió ha fallat (sobretot a partir del Torrent de Migdia amb molt soroll a la gravació del track) i el desnivell i la distància són incorrectes.
Les correctes, aproximadament són:

Desnivell: 800 m.
Distancia: 8,30 km.

Ruta lineal d'anada i tornada des de Vinya Nova passant per:
- PR C-78 - Cami dels Francesos.
- Coll de l'Ajaguda.
- Torrent/Canal de Migdia.
- Pas/Canal de la Salamandra.
- Montgròs.
- I tornada pel mateix itinerari.

Aproximació:

Des del Vallès Occidental circulem amb el cotxe per la C-58 direcció nord, continuem per la B-40 (una fantàstica via inaugurada fa poques setmanes, que uneix el Vallès Occidental amb el Baix Llobregat i de refiló amb l'Anoia, en pocs kilòmetres), fins el final d'aquesta i enllaçar amb la A-2 direcció Igualada/Lleida per ón circulem fins la sortida 575 (Collbató), travessem carrers del municipi i continuem per una pista sense asfaltar, fins arribar al parking (sense asfaltar) de la Masía/restaurant Vinya Nova.
Vam arribar a les 8:30h del matí, i el parking estava buit (només 3 cotxes), però s'ha de tenir en compte, que a partir de migdia, s'omple completament, de la gent que va a fer el vermut i a dinar a la masía.

Comencem la ruta !!!

Sortim de l'aparcament, passem al costat del restaurant, i agafem a la dreta, un sender planer fins enllaçar amb el PR C-78/Camí dels Francesos, força pedregós i amb bona pujada, sense treva, però de bon fer i sense dificultat tècnica, fins que arribem al Coll de l'Ajaguda.
Aquí deixem el Camí dels Francesos i agafem a l'esquerra (marques del PR en creu, que vol dir que el deixem), un curt corriol de pujada que ens deixa en un mirador amb vistes maquíssimes del Montgròs entre altres.

Continuem per un corriol, ara de baixada, que ens porta fins el Torrent de Migdia, també denominat Canal de Migdia.
L'agafem a la dreta, amb suau pujada, sota bosc, fresquet i humit, seguint unes marques taronges tirant a fúcsia. Aquí ens trobem una solitària Cabra salvatge ibèrica 🐐.
Ens sortim un parell de vegades del centre del torrent per evitar obstacles (roques), i seguim per ell fins que trobem una petita senyal de fusta clavada en un arbre (F. Cadireta/Montgròs), que indica girar lleugerament a l'esquerra per iniciar la pujada al Montgròs (pot passar desapercebuda), també hi ha dos pals indicadors que marquen el Canal de Sant Jeroni.

Doncs comencem a pujar molt fort, seguint al principi marques grogues i blanques en arbres del PR, que et fan girar a l'esquerra. Aquesta pujada és forta, i ens podem ajudar agafant nos als arbres i les seves branques.
Continuem, passant enganxats a una gran paret, denominada la Paret del Gegant, just al peu del cim de Sant Jeroni, i a continuació arribem a la Canal de la Salamandra, també denominat Pas de la Salamandra. Aquest tram és espectacular !!! és una canaleta molt estreta al principi, que després s'obre una mica més però poc. Ens podem ajudar amb les mans, agafant nos a branques i raels per pujar per ella, però sempre manen els peus. No te pràcticament dificultat, a més !!! com anem per la canaleta dona seguretat, NO queda exposat al buit.

Un cop feta, seguim pujant fort entre arbres i sortim al Coll del Montgròs, i ja només ens queda una curta pujadeta per roca conglomerada i ja hem arribat al Montgròs (1133m) 💯 Cims (essencial) de la FEEC.

Es tracta d'una gran mola amb forma de dom que, tot i no ser una de les muntanyes més altes de la Serra de Montserrat és, per la seva posició central respecte al massís, un dels miradors certament privilegiats amb què compta: cap a l'oest es contempla una magnífica panoràmica sobre el conjunt de la Regió d'Agulles i dels Frares Encantats, cap al sud, sobre el municipi del Bruc al qual pertany aquesta muntanya, i cap a l'est sobre la Canal del Migdía, Sant Jeroni i les regions més allunyades de Tebes i de la Tebaida. L'aspecte del Montgròs des del vessant sud, la del Bruc, amb els Plecs del Llibre en primer pla, és veritablement espectacular.
També tenim vistes d'altres 💯 Cims com l'Elefant, Albarda Castellana i la Miranda de Santa Magdalena, unes vistes guapissimes !!!!.

Avui el dia és càlid i bastant clar amb una mica de calitja, i no fa gens de vent, així que gaudim d'aquest guapíssim cim, completament sols més de mitja hora.

La tornada la fem pel mateix camí.
Per baixar per la canal de la Salamandra, si volem, ens podem gairebé seure en algun curt pas.

Abans d'arribar a l'aparcament, parem a fer una birra (que ens la mereixem 😅) al xiringuito del restaurant Vinya Nova.

(Recomanacions):

No fer-la en dies de pluja, boira (humitat) i vent (pel cim).

Portar bastons de senderisme, ens aniran molt bé tant per pujar com per baixar, menys els trams de la Canal de la Salamandra que aquí els guardarem a la motxilla per tenir les mans lliures.

En definitiva, una fantàstica ruta seguida amb el track de @sabategalofre, amb un grau d'exigència però que compensa molt.

El Montgròs està inclòs en el llistat dels 💯 Cims (essencial) de la FEEC.

Vinya Nova (parking).

Dreta, PR C-78-Camí dels Francesos.

Vistes de l'Ajaguda.

Vistes del Montgròs.

Seguim pel Torrent de Migdia.

Photo ofEsquerra, sender de forta pujada (marques grogues i blanques en un arbre) ens sortim del Torrent de Migdia. Photo ofEsquerra, sender de forta pujada (marques grogues i blanques en un arbre) ens sortim del Torrent de Migdia.

Canal de la Salamandra.

Photo ofMontgròs (1133m) (100 Cims essencial). Photo ofMontgròs (1133m) (100 Cims essencial). Photo ofMontgròs (1133m) (100 Cims essencial).

Montgròs (1133m) (100 Cims essencial).

Montgròs (continuació).

Photo ofEsquerra, (fites) corriol amunt, ens sortim del Torrent de Migdia (tornada). Photo ofEsquerra, (fites) corriol amunt, ens sortim del Torrent de Migdia (tornada).

Esquerra, (fites) corriol amunt, ens sortim del Torrent de Migdia (tornada).

PictographProvisioning Altitude 1,486 ft
Photo ofMasia Vinya Nova (la part del Xiringuito). Photo ofMasia Vinya Nova (la part del Xiringuito). Photo ofMasia Vinya Nova (la part del Xiringuito).

Masia Vinya Nova (la part del Xiringuito).