Photo ofVILOSELL: Punta del Curull, Calaixos de l'Ereldo, Cim de la Cogulla, Ermita i Font de Sant Miquel de la Tosca, el Crucifici. Photo ofVILOSELL: Punta del Curull, Calaixos de l'Ereldo, Cim de la Cogulla, Ermita i Font de Sant Miquel de la Tosca, el Crucifici. Photo ofVILOSELL: Punta del Curull, Calaixos de l'Ereldo, Cim de la Cogulla, Ermita i Font de Sant Miquel de la Tosca, el Crucifici.

December 21, 2023
December 2023

near el Vilosell, Catalunya (España)

Ruta circular des de Ermita de Sant Sebastià passant per:
- Embassament dels Plans (1.4 km)
- Punta del Curull (4.7 km)
- Mirador natural en las rocas (5.1 km)
- Cova dels Calaixos (5.8 km)
- La Cogulla (6.2 km)
- Ermita de Sant Miquel de la Tosca (8.1 km)
- Font de Marinyana (8.9 km)
- Ermita del Crucifici (9.3 km)

RECORREGUT: Variat i panoràmic, amb indrets força interessants. L’he posat com a moderat, per l’entrada i sortida de la zona dels Calaixos de l’Ereldo i per un tram de sender d’uns 200 metres (del Km. 7,3 al Km. 7,5 aprox.), que nosaltres hem fet de baixada, ja que es força pendent, te pedreta solta i també llísseres de pedra en les que cal posar alguna ma, pel que cal anar amb molt de compte, principalment si la pedra esta humida com l’hem trobat nosaltres.

APROXIMACIÓ: Per fer aquest recorregut cal anar fins el poblet de El Vilosell, nosaltres per la TV-7004 fins a Vallclara i un cop passat el poble la deixem per agafar a la dreta la Carretera de el Vilosell a Vallclara. Al entrar al Vilosell, es pot aparcar a la Plaça de Sant Sebastià.

DESCRIPCIÓ: Sortim del poble agafant el Camí de Vilanova de Prades al Vilosell, que d’entrada es força planer i transcorre per entre zones de conreu (WP 01), mes endavant ens en sortim uns metres per anar a vorejar l’Embassament dels Plans i tornem al camí (WP 02), al costat del que anem trobant algunes taules de pedra a sota els pins (WP 03), poc després arribem a la Cabana de la Serra Ballester (WP 04). Aviat el camí es transforma en sender, entra en zona de bosc i va pujant amb mes o menys desnivell, fins arribar al cim de la Punta del Curull (WP 05), que amb els seus 1.021 metres, es el sostre comarcal de les Garrigues. Seguim pel sender que transcorre per la carena de la Serra de la Llena fins arribar a una senyalització vertical que a la dreta ens marca el sender que agafem per baixar a l’indret dels Calaixos de l’Ereldo, on s’hi troba la Cova dels Calaixos o de l’Home Fe (WP 06 entrada i WP 07 sortida). Si es segueix tota la zona dels Calaixos, al final es pot sortir fent una tècnica pujada per entre les roques, el que permet enllaçar de nou amb el camí de la serra, que seguim per la dreta, pugem al Cim de la Cogulla (WP 08) i baixem a trobar el sender, inicialment no massa trillat, que fa drecera i va a enllaçar amb el que baixa del Coll de l’Abellar, que en trobar-lo, seguim direcció al bonic indret de Sant Miquel de la Tosca, al que arribem després de passar per un feixuc tram que ja he comentat abans. Ja a l’Àrea de St. Miquel (WP 09), pugem uns metres fins a les Fontetes (WP 10) i seguim fins a l’entorn de l’Ermita (WP 11), la voregem i seguim pel sender senyalitzat direcció al Crucifici, un cop som a la bifurcació que porta a la Font de Marinyana (WP 12), ens hi arribem i com també ja he comentat abans, la font com a tal no existeix, i l’aigua, si n’hi ha, esta canalitzada. Tornem al sender i seguim fins a l’Oratori del Crucifici (WP 13), d’aquest i ja per un còmode camí, tornem al poble del Vilosell, passant a l’entrada pel costat de la Capella de Sant Sebastià (WP 14).

ORIENTACIÓ: Recorregut amb alguns trencalls no senyalitzats pel que com ja es habitual, recomano que us baixeu el track per seguir el recorregut sense dubtes.

PictographSports facility Altitude 2,196 ft

01 Encreuament

PictographLake Altitude 2,243 ft

02 Embassament dels Plans

Deixem el camí per vorejar l'embassament i tornar-hi

03 Plans i conreus

Anem pel Camí de Vilanova de Prades a El Vilosell

04 Cabana de la Serra-Ballester

05 La Punta del Curull

El punt mes alt de les Garrigues

PictographCave Altitude 3,228 ft
Photo of06 Els Calaixos de l'Ereldo (Entrada i primer tram) Photo of06 Els Calaixos de l'Ereldo (Entrada i primer tram) Photo of06 Els Calaixos de l'Ereldo (Entrada i primer tram)

06 Els Calaixos de l'Ereldo (Entrada i primer tram)

PictographCave Altitude 3,249 ft
Photo of07 Els Calaixos de l'Ereldo (Segon tram i sortida) Photo of07 Els Calaixos de l'Ereldo (Segon tram i sortida) Photo of07 Els Calaixos de l'Ereldo (Segon tram i sortida)

07 Els Calaixos de l'Ereldo (Segon tram i sortida)

Cap al final d'aquest tram i tot i que està una mica amagat i cal buscar-lo, hi ha un costerut pas de sortida dels "Calaixos", que enllaça amb el camí de la serra.

08 Cim de la Cogulla

PictographPicnic Altitude 2,289 ft

09 Àrea de Sant Miquel de la Tosca

Photo of10 Font de Sant Miquel o dels Set Brolladors (LES FONTETES) Photo of10 Font de Sant Miquel o dels Set Brolladors (LES FONTETES) Photo of10 Font de Sant Miquel o dels Set Brolladors (LES FONTETES)

10 Font de Sant Miquel o dels Set Brolladors (LES FONTETES)

Al punt mes alt de l'àrea de l'ermita de Sant Miquel de la Tosca, s'hi troba la Font de Sant Miquel o dels set brolladors, es on neix el riu Set. La font, enclavada a la roca, té, en referència al nom del riu, set brolladors i una pica o abeurador excavat a la mateixa roca. També, al seu entorn hi han unes taules i bancs de pedra per descansar i gaudir de l'entorn.

Photo of11 Ermita de Sant Miquel de la Tosca Photo of11 Ermita de Sant Miquel de la Tosca Photo of11 Ermita de Sant Miquel de la Tosca

11 Ermita de Sant Miquel de la Tosca

L'Ermita barroca de Sant Miquel de la Tosca, es troba al peu de la serra de la Llena, a 4 km. al sud del Vilosell i en un bell paratge remarcable per la seva peculiar configuració geogràfica. El nom de "la Tosca" prové de la pedra esponjosa del cingle on brollen les aigües del riu Set. Aquest indret, conegut per "les Fontetes", està situat a uns 50 m. de l'ermita.

PictographSports facility Altitude 2,301 ft

12 Encreuament

En aquest encreuament ens hem arribat a la Font de la Marinyana, peró l'aigua (Si n'hi ha), esta canalitzada i sols es veu una petita construcció tancada, a la que no es pot accedir (l'indret, no te cap interés).

13 El Crucifici

Curioses les dos "llegendes" que figuren en el rètol posat al costat de l’ermita.

Photo of14 EL VILOSELL (Capella i Plaça de Sant Sebastia) Photo of14 EL VILOSELL (Capella i Plaça de Sant Sebastia) Photo of14 EL VILOSELL (Capella i Plaça de Sant Sebastia)

14 EL VILOSELL (Capella i Plaça de Sant Sebastia)

A la part sud del poble hi ha l'ermita de Sant Sebastià. El santuari és una construcció d'estil renaixentista, remarcable per les seves parets externes i carreus ben tallats. La façana té una petita finestra a cada costat de la porta dovellada, un ull de bou, un campanar de cadireta i la creu gòtica al seu davant. És digna d'admirar aquesta creu de pedra del segle XIV, assentada sobre una base quadrada; la columna de pedra que la sosté és notable per la seva alçària, d'uns cinc metres.