Villers Sainte-Gertrude 19,3 km oktober 2013

Photo ofVillers Sainte-Gertrude 19,3 km oktober 2013 Photo ofVillers Sainte-Gertrude 19,3 km oktober 2013 Photo ofVillers Sainte-Gertrude 19,3 km oktober 2013

November 6, 2013
October 2013

near Villers-Sainte-Gertrude, Walloon Region (Belgique)

Parkeerplaatsen aan het kerkje van Villers Sainte-Gertrude (Rue du Millénaire 1, 6941 Durbuy). We volgen even de verharde weg en draaien achter het kerkje links, even verderop reeds duiken we het bos in en na een beetje stijgen komen we aan een mooi uitzicht over het dorpje Deux-Rys. Van hieruit moet je niet de meest opvallende weg volgen maar scherp linksaf over de rotsformaties, een pittig stukje klimmen, maar de vergezichten die hierop volgen zijn zeker de moeite waard. Weldra begint de afdaling, deze kan, zeker bij nat weer vrij glibberig zijn. Eenmaal beneden wandelen we langs een glibberig bospad en enkele weiden tot we in het dorpje Ozo komen. Hier kan je de geitenboerderij bezoeken en even verpozen bij een ijsje van geitenmelk (www.chevreriedozo.be). We vervolgen onze weg langs enkele weiden en steken een beboste berg over. Na een stukje afdalen kan je eventueel een stukje de route verlaten en i.p.v. rechts te beginnen klimmen een stukje verder afdalen tot aan camping Grand-Bru (http://www.grandbru.be/) in het gelijknamige dorpje voor een rustpauze. We keren op onze stappen terug en gaan nu een goeie halve kilometer stevig aan het klimmen. We volgen nog enkele mooie bospaden tot we bijna op de grote baan tussen Deux-Rys en Aisne komen, hier kan je een mooie rotsformatie zien liggen als je enkele meters verder wandelt dan het eigenlijke pad dat naar de grote baan leidt. We steken deze over en na twee korte stevige klimmetjes loopt de weg licht stijgend naar het dorpje Villers Sainte-Gertrude. In de herfst en winter komen hier jachtpartijen voor waardoor een veilige doorgang niet altijd gegarandeerd is. Een deel info hierover is te vinden op : http://wandelaar3680.skynetblogs.be/archive/2012/08/27/jachtseizoen-2012-2013.html .