Villalonga - Castell de Vilallonga - Forna - senda dels Cocons

Photo ofVillalonga - Castell de Vilallonga - Forna - senda dels Cocons Photo ofVillalonga - Castell de Vilallonga - Forna - senda dels Cocons Photo ofVillalonga - Castell de Vilallonga - Forna - senda dels Cocons

December 20, 2020
December 2020

near Villalonga, Valencia (España)

Villalonga - Castell de Vilallonga - Forna - senda dels Cocons

Ruta circular amb eixida des del poble de Vilallonga, que en direcció Est anirem a buscar el Barranc del Castell, on caminarem per una senda entre frondosa vegetació als pocs metres trobem una senda que a l’esquerra ens pujarà visitar les ruïnes del castell de Vilallonga.
Conegut també com el castell dels Moros, està situat sobre una lloma empinada de vora 250 metres d'altitud que forma part de la serra Gallinera. Es tracta d'un recinte doblement murallat de dimensions mitjanes. A la part nord-oest es conserven les restes de la torre major i una paret del llenç de la muralla que encara conserva part dels merlets. També es manté la cisterna d'aprovisionament d'aigua. El caràcter estratègic del castell és evident al poder-se observar des d'ell, el castell de Bairén.
Actualment es troba en un avançat estat de deteriorament, agreujat per l'abandó a què s'ha sotmès i l'exposició a les dures condicions climàtiques.
Tornarem a baixar per la mateixa senda al barranc, que travessarem per anar per banda de l'ombria, una zona fresca i humida, que cap amunt ens portarà fins a la Font del Grill, que trobarem seca. Seguim amunt i arribarem a l'antic camí de Vilallonga a Forna, continuarem cap a l'esquerra fins aplegar a la Casa del Metge Gata. Ací seguim recte per la senda ara més plana i al cap de poc trobem un encreuament on anirem a la dreta cap a Forna, la senda ven marcada, comença a baixar al llogaret.
Forna és una pedania del municipi de l'Atzúbia amb pocs habitants amb una important presència de població estrangera, especialment britànica, fins al 1920 va ser un municipi independent. Destaca el seu castell, és una fortalesa situada dalt d’una muntanyeta als afores que data de finals del segle xii, amb l'edificació de la torre nord-est, construïda en l'època dels almohades. Va estar en possessió del cabdill àrab Al-Azraq fins que el va conquerir Jaume I.
El castell està situat en un lloc estratègicament important, podria controlar una ruta important del trànsit. Al segle XV es va fer una reconstrucció que el va transformar en una residència feudal.
Va ser declarat Bé d'Interés Cultural amb categoria de Monument i en l'any 2003 va ser restaurat.
Tot i ser un castell, té unes característiques més de palau que d'una fortificació. De planta més o menys quadrada, té dues altures amb pati central i una torre a cada cantó. Com a sistema constructiu s'utilitza el tapial sobre maçoneria amb les obertures remarcades amb rajoles. La porta d'accés al castell es troba al costat nord, entre dues torres.
El castell pertany al gòtic valencià i es troba en un relatiu bon estat de conservació.
Tornem enrere pel mateix camí fins a la casa del Metge Gata on anirem a l’esquerra i al cap de poc en el següent encreuament que trobem anem a l’esquerre per la senda dels Cocons marcada amb fites de pedra de bon caminar que acaba portant-nos a la carretera que va a la Llacuna. Abaixem un tram per l’asfalt i en una corba ens desviem a l’esquerra per una senda que ens baixa per un terreny banyat i esvarós on hem de caminar amb molta precaució per a no relliscar i caure. La senda ens torna a portar a la carretera de la Llacuna prop ja del poble de Vilallonga on donem per finalitzada la ruta, en un bon dinar al restaurant on havíem reservat el menjar abans de començar a caminar.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

Ruta circular con salida desde el pueblo de Villalonga, que en dirección Este iremos a buscar el Barranco del Castell, donde andaremos por una senda entre frondosa vegetación a los pocos metros encontramos una senda que a la izquierda nos subirá visitar las ruinas del castillo de Villalonga.
Conocido también como el castillo de los Moros, está situado sobre una loma empinada de borde 250 metros de altitud que forma parte de la sierra Gallinera. Se trata de un recinto doblemente amurallado de dimensiones medianas. A la parte noroeste se conservan los restos de la torre mayor y una pared del lienzo de la muralla que todavía conserva parte de las almenas. También se mantiene la cisterna de aprovisionamiento de agua. El carácter estratégico del castillo es evidente al poderse observar desde él, el castillo de Bairén.
Actualmente se encuentra en un avanzado estado de deterioro, agravado por el abandono a que se ha sometido y la exposición a las duras condiciones climáticas.
Volvemos a bajar por la misma senda al barranco, que atravesaremos para ir por el lado de la umbría, una zona fresca y húmeda, que hacia arriba nos llevará hasta la Fuente del Grillo, que encontraremos seca. Seguimos cuesta arriba y llegaremos al antiguo camino de Villalonga a Forna, continuaremos hacia la izquierda hasta llegar a la Casa del Metge Gata. Aquí seguimos recto por la senda ahora más llana y al cabo de poco nos encontramos un cruce donde iremos a la derecha hacia Forna, la senda bien definida empieza a bajar a la aldea.
Forna es una pedanía del municipio de l'Atzúbia con pocos habitantes y con una importante presencia de población extranjera, especialmente británica. Hasta el año 1920 fue un municipio independiente. Destaca su castillo, que es una fortaleza situada arriba de un altozano en las afueras. Iniciado a finales del siglo XII, con la edificación de la torre nordeste, construida en la época de los almohades. Estuvo en posesión del caudillo árabe Al-Azraq hasta que lo conquistó Jaime I.
El castillo está situado en un lugar estratégicamente importante, podría controlar una ruta importante del tráfico. En el siglo XV se hizo una reconstrucción que lo transformó en una residencia feudal. Fue declarado Bien de Interés Cultural con categoría de Monumento y en el año 2003 fue restaurado.
A pesar de ser un castillo, tiene unas características más de palacio que de una fortificación. De planta más o menos cuadrada, tiene dos alturas con patio central y una torre a cada lado. Como sistema constructivo se utiliza el tapial sobre masonería con las aperturas remarcadas con ladrillos. La puerta de acceso en el castillo se encuentra en el lado norte, entre dos torres.
El castillo pertenece al estilo gótico valenciano y se encuentra en un relativo buen estado de conservación.
Volvemos atrás por el mismo camino hasta la casa del Mertge Gata donde ahora iremos a la izquierda y al cabo de poco en el siguiente cruce que encontramos vamos hacia la izquierda por la senda de los Cocons marcada con hitos de piedra y de buen andar, que acaba llevándonos a la carretera que va a la Llacuna. Bajamos un tramo por el asfalto y en una curva nos desviamos a la izquierda por una senda que nos baja por un terreno mojado y resbaladizo donde tenemos que andar con mucha precaución para no resbalar y caer. La senda nos vuelve a llevar a la carretera de la Llacuna cerca ya del pueblo de Villalonga donde damos por finalizada la ruta con una buena comida en el restaurante donde la habíamos reservado antes de empezar a caminar.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.

PictographReligious site Altitude 529 ft

Vilallonga

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Dec 22, 2020

Personalmente soy fanático de los castillos me encantan así que no tengo que decirte que es el primer castillo me volvió loco muy chulas las fotos

• Photo of Florenci Vallcanera
    Florenci Vallcanera Dec 22, 2020

Gràcies Jorditoms per la teua valoració, si eres un fanàtic dels castells en les nostres muntanyes en trobaràs molts, la pena és que molts d'ells lamentablement es troben en un estat de ruïnós.

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Dec 22, 2020

así es, pero mira eso es su encanto! aunque si es verdad que debieran estár mejores cuidadas en eso si tienes razón.

• Photo of jmmora52
    jmmora52 Jul 4, 2023

Hola Florenci. Una pregunta rapida , la senda dels cocons es ciclable ??. Gracias.