Villafamés - Serra de la Balaguera - Penya del Corn

Photo ofVillafamés - Serra de la Balaguera - Penya del Corn Photo ofVillafamés - Serra de la Balaguera - Penya del Corn Photo ofVillafamés - Serra de la Balaguera - Penya del Corn

4 hours
April 12, 2021
April 2021

near Villafamés, Valencia (España)

La ruta de hui és per Vilafamés un poble de l'interior de la província de Castelló amb un encant que el fa diferent dels altres. Situat a la part alta d'un turó, on destaca la silueta del seu castell, el municipi té un to autènticament rural amb els seus carrers mesclat amb els colors vermellosos i clars de les seues cases que, sens dubte, mereix la distinció de “un dels pobles més bonics d'Espanya i del món”.
A mesura que es va arribant a Vilafamés, es veu el poble al capdamunt d’un turó. Destacant pel seu barri antic El Quartijo. Passejar pels seus carrers tranquil·lament, ens transporta als seus orígens àrabs amb carrers estrets i zigzaguejants, amb racons meravellosos, amb el seu castell dalt i la xicoteta església de la Sang als seus peus.
Amb l'ampliació cristiana, Vilafamés comença a créixer edificant la seua impressionant església parroquial de Santa María i el palau del Batle del segle XV. Ací els carrers són de traçat més lineal.
Crida molt l'atenció la seua impressionant “Roca Grossa”. Una gran pedra que es troba a mesura que es puja pel carrer principal de Vilafamés.
El que més sorprén, sens dubte, és que en tot el barri antic de poble, predomina en totes les construccions la pedra.
El conjunt històric de Vilafamés ha sigut declarat Bé d'Interés Cultural i a més de pertànyer al selecte club dels pobles més bonics d'Espanya i del Món. Aquesta població amaga encants únics, com les restes trobades amb una antiguitat de 80.000 anys i pintures de l'Edat de Bronze, el seu castell d'origen musulmà, les vistes des d'aquest per a veure tota la vall, les seues esglésies i ermites, el barri del Quartijo o el Palau del Batle, hui museu d'art modern.
La nostra ruta coincideix en gran part amb la ruta ecoturistica núm. 3 de Vilafamés. Iniciem la marxa passant pel llavador i la plaça de la Font, d’on pugem al barri de Sant Ramon, on pel carrer carreró eixim del nucli urbà per una senda ens porta pel barranc d’En Gil a un tram d’una antiga calçada empedrada.
Més avant trobem la Font de la Triciola, seguim pel camí bordejant les Roques de Mallassen fins arribar a una pista forestal que pel barranc del Ferrer ens porta a una gran pedrera, que destrossa la muntanya.
Passada la pedrera continuem avançant per senda fins trobar un camí per on discorre el GR-33 que seguirem un tram a l’esquerra. El camí ens va pujant poc a poc i ens porta a la Font de la Canal. Un kilòmetre més avant arribem a una bifurcació marcada on deixem a la dreta el camí i el GR, per a seguir per l’esquerra pujant la senda de la ruta R-3.
La senda acaba en un encreuament de pistes, on seguirem pel camí més a l’esquerra abandonant momentàniament del sender local. Caminem en lleugera baixada 1,4 km fins aplegar davant del Mas del Nano, on a la dreta cap amunt ix una senda que ens va pujant per bancals abandonats cap a les antenes del cim de la Penya del Corn, passant per un trosset de paret equipada amb grapes de ferro i cordes que no té cap dificultat per a gent habituada.
La Penya del Corn amb 727 m. és el punt més alt de la ruta, començant una progressiva baixada cap a Vilafamés primer per pista i als 2,2 km per senda que en una magnífica panoràmica del poble ens porta al camí de la Serra que acaba en el Barri de Sant Ramon.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant, cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=================================================================

La ruta de hoy es por Vilafamés un pueblo del interior de la provincia de Castellón con un encanto que le hace distinto de los demás. Situado en lo alto de un cerro, donde destaca la silueta de su castillo, el municipio tiene un tono auténticamente rural en sus calles mezclado con los colores rojizos y claros de sus casas que, sin duda, merece la distinción de “uno de los pueblos más bonitos de España y del mundo”.
A medida que se va llegando a Vilafamés, se ve el pueblo en lo alto, sobre un cerro. Destacando por su casco antiguo El Quartijo. Pasear por sus calles tranquilamente, nos transporta a sus orígenes árabes con calles estrechas y zigzagueantes, con rincones maravillosos, con su castillo en lo alto y la pequeña iglesia de la Sangre a sus pies.
Con la ampliación cristiana, Vilafamés empieza a crecer edificando su impresionante iglesia parroquial de Santa María y el palacio del Batle del siglo XV. Aquí las calles son de trazado más lineal.
Llama mucho la atención su impresionante “Roca Grossa”. Una mole de piedra que se encuentra a medida que se sube por la calle principal de Vilafamés.
Lo que más sorprende, sin duda, es que en todo el casco antiguo de pueblo, predomina en todas las construcciones la piedra.
El conjunto histórico de Vilafamés ha sido declarado Bien de Interés Cultural y además de pertenecer al selecto club de los pueblos más bonitos de España y del Mundo. Esta población esconde encantos únicos, como los restos encontrados con una antigüedad de 80.000 años y pinturas de la Edad de Bronce, su castillo de origen musulmán, las vistas desde este para ver todo el valle, sus iglesias y ermitas, el barrio del Quartijo o El Palacio del Batle, hoy museo de arte moderno.
Nuestra ruta coincide en gran parte con la ruta ecoturistica nº 3 de Vilafamés.
Iniciamos la marcha pasando por el lavadero y la plaza de la Font, de donde subimos al barrio de Sant Ramon, donde por la calle callejón salimos del casco urbano por una senda nos lleva por el barranco de En Gil a un tramo de una antigua calzada empedrada.
Más adelante encontramos la Font de la Triciola, seguimos por el camino bordeando las Rocas de Mallassén hasta llegar a una pista forestal que por el barranco del Ferrer nos lleva a una gran cantera, que destroza la montaña.
Pasada la cantera continuamos avanzando por senda hasta encontrar un camino por donde discurre el GR-33 que seguiremos un tramo por la izquierda. El camino nos va subiendo poco a poco y nos lleva en la Fuente del Canal. Un kilómetro más adelante llegamos a una bifurcación marcada donde dejamos a la derecha el camino y el GR, para seguir por la izquierda subiendo la senda de la ruta R-3.
La senda acaba en un cruce de pistas, donde seguiremos por el camino más a la izquierda abandonando momentáneamente del sendero local. Andamos en ligera bajada 1,4 km hasta llegar ante el Mas del Nano, donde a la derecha hacia arriba sale una senda que nos va subiendo por bancales abandonados hacia las antenas de la cumbre de la Peña del Corn, pasando por un trocito de pared equipada con grapas de hierro y cuerdas que no tiene ninguna dificultad para gente habituada.
La Peña del Corn con 727 m. es el punto más alto de la ruta, empezando una progresiva bajada hacia Vilafamés primero por pista y a los 2,2 km por senda que en una magnífica panorámica del pueblo nos lleva al camino de la Sierra que acaba de nuevo en el Barrio de Sant Ramon.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto, hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración en wikiloc sobre su utilidad.