Vilaplana-Capafonts

August 23, 2015
April 2013

•   4.3 1 review

near Vilaplana, Catalunya (España)

Pel camí de les Tosques, el grau de Racons, la font Nova i el barranc de l’Horta

Segona part d’un itinerari circular, en dues jornades, pel sector meridional de les Muntanyes de Prades en el que creuarem dues vegades la Serra de la Mussara.
Si be està realitzat partint de Capafonts, també es pot realitzar perfectament des de Vilaplana.
Visitarem indrets tant característics com el camí i torrent de les Tosques, l’Hospital dels Carlins, els Motllats, el Pont de Goi, la Cova de les Gralles, la font de la Llúdriga i el barranc de l’Horta.

Itinerari relacionat: Capafonts-Vilaplana

Vilaplana (376m)
Des del dipòsit vell sortim del poble vers el nord. Passem pel costat de la font de les Creus, creuem el torrent de les Tosques i seguim una pista entre feixes d'avellaners, ametllers i oliveres. A la bifurcació indicada, anem a la dreta, (camí de les Tosques), buscant i resseguint el marge dret del torrent.
Quan la pista acaba, continua (dreta, N) per dins la pineda un camí de bast, que conserva en bon estat trams empedrats, guardat de tant en tant per parets de pedra seca, encara pel marge dret del torrent e les Tosques.
Creuem a l’altra riba, trobem un bonic salt i el corresponent gorg. Després un curt tram d’esglaons tallats a la roca i, poc més amunt, una bifurcació indicada que prenem a l’esquerra (W), en direcció a la Mussara, tornant a creuar el torrent.

Mas de l’Adrià (790m)
Bifurcació indicada. Les ruïnes d’aquest mas son a poc menys de cent metres a l’esquerra, en direcció a la Mussara. Anem a la dreta (NE) cap al mas de Morenet.
Nova bifurcació indicada. Deixem el camí del mas de Morenet i anem a l’esquerra (NE) cap al Grau de Racons i el mas d’en Joan Pau, passant per les ruïnes del maset de les Tosques.
Creuem el Barranc de l’Encens (1) i enfilem el Grau de Racons.
A mitja pujada, una bifurcació a mà dreta en pocs metres ens porta a l’Hospital dels Carlins i final de la ferrada de la Trona.
Sortim del grau (rètol indicador) i anem a buscar (N) una pista que puja a la carretera. Continuem pujant per l’altre marge per un sender aixaragallat. Obviem una bifurcació a l’esquerra i aviat atenyem una pista que prenem a mà dreta (E, bifurcació indicada), en direcció a Mont-ral. Mig quilòmetre més enllà, nova bifurcació.

Coll de la Creu del Pastor Nogués (1017m)
Bifurcació indicada. Anem a l’esquerra (N) direcció a Prades, en baixada.
Encetem el tram dels Motllats, vast altiplà on hi conflueixen nombrosos camins. Com que en seguim diversos i fem dreceres, resulta exhaustiu fer-ne una descripció acurada, pel que és millor guiar-se pel mapa o pel GPS en direcció a la Font Nova.

Font Nova (984m)
De déu irregular que sovint s’estronca.
Bifurcació indicada. Anem a l’esquerra cap al Pont de Goi (2).
Trobem més bifurcacions, totes ben indicades al Pont de Goi, un arc natural que passem per sobre i continuem camí per sota l’ull, baixant en direcció al barranc de la Font Nova.
A la següent bifurcació anem a l’esquerra (3) amb el barranc a baix a la dreta on, al fons, hi podem albirar la gran volta de la Cova de les Gralles.
Nova bifurcació indicada: tenim l’opció de baixar a la llera (dreta) per visitar la cova o continuar camí (esquerra). Després de la cova retornem a aquest punt.
Dos-cents cinquanta metres més avall, nova bifurcació. Tiraríem de dret si no volguéssim anar a la Font de la Llúdriga. Baixem a mà dreta.
Camí de la Llúdriga. Nova bifurcació indicada. De nou a mà dreta fins a la font.

Font de la Llúdriga (760m)
Generosa surgència a la confluència dels barrancs de la Pixera i de la Font Nova, que a partir d’aquest punt rep del nom de l’Horta. Es considerada com el naixement del Riu Brugent.
Podem continuar per pista (camí de la Llúdriga) o per un corriol ben fressat que ressegueix el barranc pel marge esquerre. Optem per la segona que, més avall, ens deixa sobre el camí que abans hem descartat. El seguim fins a la carretera i ens enfilem a Capafonts pel vessant llevantí.

(1) Si continuem pel llit del barranc seguint unes fites trobarem l’inici de la ferrada de la Trona.
(2) Una ruta alternativa prou interessant és anar a la dreta, per la Cova del Grèvol i la Foradada, fins a Capafonts.
(3) Si ens apartem una mica del camí i baixem en direcció al torrent podrem situar-nos sobre la Cova de les Gralles.

Àlbum d'imatges a: https://photos.app.goo.gl/PEzA1fjgThgfyyBP6

Vilaplana

Mas de l'Adrià

Coll de la Creu del Pastor Nogués

Font Nova

Font de la Llúdriga

• Photo of sabategalofre
    sabategalofre Jan 12, 2023

Molt bona travessa. El pont i la cova espectaculars, son de les millors estructures naturals que he vist.

• Photo of Toni Planas
    Toni Planas Jan 12, 2023

Gràcies pel comentari i la valoració sabategalofre

• issasalavilla Jan 12, 2023

Una sortideta plena d'encant i bona companyia!