Vilamarxant - Parc Natural del Turia - PR-V 175 Les Rodanes

Photo ofVilamarxant - Parc Natural del Turia - PR-V 175 Les Rodanes Photo ofVilamarxant - Parc Natural del Turia - PR-V 175 Les Rodanes Photo ofVilamarxant - Parc Natural del Turia - PR-V 175 Les Rodanes

December 2, 2020
December 2020

near Vilamarxant, Valencia (España)

Vilamarxant - Parc Natural del Turia - PR-V 175 Les Rodanes
Bonica ruta en la qual seguirem el sender PR-V 175, Les Rodanes dins del Paratge Natural Municipal de les Rodanes, que presenta un elevat valor, podent ser catalogat com a singularitat litològica per tindre roques silícies d'arenisques, conegudes com a «rodeno» i que són escasses en la resta de la Comunitat Valenciana. Posseeix a més un elevat valor natural en constituir la massa vegetal més ben conservada en l'entorn metropolità de València, raó per la qual ha sigut inclòs en el Parc Natural del Túria.
Per a arribar al punt d'inici de la ruta a Vilamarxant, agafem el carrer del Cementeri i seguim el camí que creuant el barranc dels Oms ens porta a la Urbanització «Los Yesares», ací estacionem el cotxe al costat de les últimes cases i començarem a caminar en direcció Sud entre pins per un vial clarament marcat i en lleuger ascens. Al cap de poc trobem ja les marques blanques i grogues del PR que seguirem.
Molt prompte arribarem a l'encreuament que a la dreta ens portaria al cim de la Rodana Gran en 30 minuts, però nosaltres el deixarem per al final, seguint a l'esquerra per una tanca de fusta per a impedir el pas a bicis, motos… Seguint el frondós i bonic sender arribem a un panell indicatiu en el qual, si ens desviem a l'esquerra, seguint el PR V -175.2 aniríem a les Trinxeres i a la Redoneta Blanca. No obstant això, optem per continuar per la dreta cap a la Bassa Barreta.
En arribar al camí de terra trobem més cartells informatius i ací girem a l'esquerra cap a la Rodana del Pic i les trinxeres de la Guerra Civil que vorem durant un quilòmetre en què la senda discorre al costat d'aquestes construccions defensives que van ser construïdes a la fi de la Guerra Civil, entre 1938 i 1939, amb la finalitat de frenar un possible atac directe de les tropes nacionals sobre la ciutat de València. La línia defensiva que ací veiem era coneguda com “La Immediata”, dita així per la seua proximitat a València, encara que finalment no van arribar a estrenar-se, fins i tot algunes d'elles es van quedar per acabar.
Després de la visita històrica a les restes de la Guerra Civil, comencem a ascendir a poc a poc per senda fins que arribem a un altre encreuament on un pal de senyals quasi esborrats ens informa que a la nostra esquerra arribarem a la Rodana del Pic. Prenem aquesta senda i fem cim en la Rodana del Pic (321m). Tornem arrere sobre els nostres passos per la bonica sendera fins al panell indicatiu i continuem direcció Sud cap al Camí del Massis.
Quan arribem girem a la nostra esquerra i a pocs metres trobem un aljub. Al costat d'aquest una xicoteta senda que cap a l’Est ascendeix “Els Cavallons” que és una muntanya alineada, situada en l'extrem sud del paratge, amb una altitud de 258 m que ens ofereix a totes dues parts unes vistes impressionants fins a arribar al Raço dels Ferrers, per on baixarem fins al Corral de Barreta, habilitat com a centre d'interpretació i casa rural. Uns cent metres més endavant ens trobarem amb el magnífic entorn de la Bassa de Barreta.
Després de contemplar la Bassa Barreta, continuem pel Camí del Massis fins al coll on ens desviarem a la nostra dreta pel camí que puja a la Rodana Gran, que amb 344 m. és la màxima altura de la ruta i una excel·lent talaia de tota la Comarca del Túria.
A dalt trobem el vèrtex geodèsic juntament amb un panell informatiu que ens parla dels Rodanes i ens informa d'on ens trobem. Una vegada contemplada la bonica panoràmica que el cim de la Rodana Gran ens ofereix, descendim per la pista forestal uns 200 metres fins a una xicoteta esplanada que ens ofereix una impressionant panoràmica de la Serra Calderona i del municipi de Vilamarxant.
A escassos 10 metres es troba la senda de baixada de pronunciat pendent i bastant escarpada que antigament era un tallafocs i ara ja no s'aprecia, que després de descendir-la ens deixarà en un encreuament de camins on ens desviarem per la senda de l’esquerra i entre pins arribarem en pocs minuts a l'inici del trajecte.
El trajecte discorre pel Paratge Natural Municipal dels Rodanes, i des de la Rodana Gran i la Rodana del Pic en dies clars, s'albira tota la plana de València, des del Parc Natural de la Serra Calderona fins a Cullera, des de les Serres de Xiva i Bunyol fins al Parc Natural de l’Albufera. Es tracta d'un dels llocs més bells i amb més carisma de Vilamarxant, tant pel paisatge com les panoràmiques que ens brinda. La senda discorre entre pinades i matolls de llentiscle i margalló, per un antic camí de carros usat per a l'extracció de llenyes. A més, el material geològic predominant és el «rodeno», que ofereix uns tints vermellosos que contrasten a la perfecció amb l'extensa massa forestal de pi blanc que abunda en el paratge, per la qual cosa se'l denomina “Pulmó verd de València”.
Tota el sender està ben marcat amb línies blanques i grogues de PR així com per pals senyalitzadors de direcció i localització, per la qual cosa és molt difícil perdre's en realitzar el PR-V 175.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una mica precaució en seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t'agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

=========================================================================

Bonita ruta en la cual seguiremos el sendero PR-V 175, Les Rodanes. El Paraje Natural de Les Rodanes presenta un elevado valor natural, pudiendo ser catalogado como singularidad litológica por presentar rocas silíceas de areniscas, conocidas como «rodeno» y que son escasas en el resto de la Comunidad Valenciana. Posee además un elevado valor natural al constituir la masa vegetal mejor conservada en el entorno metropolitano de Valencia, razón por la cual ha sido incluida en el Parque Natural del Turia.
Para llegar al punto de inicio de la ruta en Vilamarxant, cogemos la calle del Cementerio y seguimos el camino que cruzando el barranco de los Olmos nos lleva a la Urbanización Los Yesares, aquí estacionamos el coche junto a las últimas casas y empezaremos a caminar entre pinos por un vial claramente marcado y en ligero ascenso en dirección Sur. Al poco encontramos las marcas blancas y amarillas del PR que vamos a seguir.
Muy pronto llegaremos al cruce que a la derecha nos llevaría a la cima de la Rodana Gran en 30 minutos, pero nosotros lo dejaremos para el final, siguiendo a la izquierda por una valla de madera para evitar que entren bicis, motos…Siguiendo el frondoso y bonito sendero llegamos a un panel indicativo en el que, si nos desviamos a la izquierda, siguiendo el PR V -175.2 iríamos a las Trincheras y a la Redoneta Blanca. Sin embargo, optamos por continuar por la derecha hacia la Bassa Barreta.
Al llegar al camino de tierra encontramos más carteles informativos y aquí giramos a la izquierda hacia la Rodana del Pic y las trincheras de la Guerra Civil que veremos durante un kilómetro en que la senda discurre junto a estas construcciones defensivas que fueron construidas a finales de la Guerra Civil, entre 1938 y 1939, con el fin de frenar un posible ataque directo de las tropas nacionales sobre Valencia. La línea defensiva que aquí vemos era conocida como “La Inmediata”, llamada así por su proximidad a Valencia, aunque finalmente no llegaron a estrenarse, incluso algunas de ellas se quedaron por terminar.
Después de la visita histórica a los restos de la Guerra Civil, comenzamos a ascender poco a poco por senda hasta que llegamos a otro cruce donde un poste de señales casi borradas nos informa que a nuestra izquierda llegaremos a la Rodana del Pic. Tomamos esta senda y hacemos cumbre en la Rodana del Pic (321m). Volvemos atrás sobre nuestros pasos por el bonito sendero hasta el panel indicativo y continuamos dirección Sur hacia el Camino del Massis.
Cuando llegamos giramos a nuestra izquierda y a pocos metros encontramos un aljibe. Junto a este asciende una pequeña senda dirección hacía “Els Cavallons” que es una montaña alineada, situada en el extremo sur del paraje, con una altitud de 258 m que nos ofrece a ambas partes unas vistas impresionantes hasta llegar al Raço dels Ferrers, por donde bajaremos hasta el Corral de Barreta, habilitado como centro de interpretación y casa rural. Unos cien metros más adelante nos encontraremos con el magnífico entorno de la Bassa de Barreta.
Tras contemplar la Bassa Barreta, continuamos por el Camí del Massis hasta el collado donde nos desviaremos a nuestra derecha por el camino que sube a la Rodana Gran, máxima altura de la ruta y excelente atalaya de toda la Comarca del Turia.
Arriba encontramos el vértice geodésico junto con un panel informativo que nos habla de Les Rodanes y nos sitúa o informa de donde nos encontramos. Una vez contemplada la bonita panorámica que la cima de la Rodana Gran nos ofrece, descendemos por la pista forestal unos 200 metros hasta una pequeña explanada que nos ofrece una impresionante panorámica de la Sierra Calderona y del municipio de Vilamarxant.
A escasos 10 metros se encuentra la senda de bajada de pronunciada pendiente y bastante escarpada que antiguamente era un cortafuegos y ahora ya no se aprecia, que tras descenderla nos dejará en un cruce de caminos donde nos desviaremos por la senda de la derecha y entre pinos llegaremos en pocos minutos al inicio del trayecto.
El trayecto discurre por el Paraje Natural Municipal de les Rodanes, y desde la Rodana Gran y la Rodana del Pic en días claros, se divisa toda la llanura de Valencia, desde el Parc Natural de la Serra Calderona hasta Cullera, desde las Sierras de Chiva y Buñol hasta el Parc Natural de l’Albufera. Se trata de uno de los lugares más bellos y con más carisma de Vilamarxant, tanto por el paisaje como las panorámicas que nos brinda. El sendero discurre entre pinares y matorrales de lentisco y palmito, por un antiguo camino de carros usado para la extracción de leñas. Además, el material geológico predominante es el Rodeno, que ofrece unos tintes rojizos que contrastan a la perfección con la extensa masa forestal de pino carrasco que abunda en el Paraje, por lo que se le denomina “Pulmón verde de Valencia ”.
Todo el sendero está marcado con líneas blancas y amarillas de PR así como por postes señalizadores de dirección y localización, por lo que es muy difícil perderse al realizar el PR-V 175.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con un poco precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hiciste una valoración en wikiloc sobre su utilidad.

PictographIntersection Altitude 461 ft

PictographIntersection Altitude 552 ft

PictographIntersection Altitude 543 ft

PictographIntersection Altitude 487 ft

PictographIntersection Altitude 540 ft

PictographIntersection Altitude 466 ft

PictographRuins Altitude 487 ft

Búnquer i trinxeres en ruïnes

PictographIntersection Altitude 457 ft

Cim de la Rodana Gran

• Photo of Jose Sanchez 27
    Jose Sanchez 27 Dec 14, 2020

Ruta fácil y divertida. Muy interesantes las trincheras. Demasiada gente en los encuentros con otras rutas. ¡ojo con los ciclistas! Gracias Florenci!