VILADECAVALLS. Un paisatge centenari en un territori milionari

Photo ofVILADECAVALLS. Un paisatge centenari en un territori milionari Photo ofVILADECAVALLS. Un paisatge centenari en un territori milionari Photo ofVILADECAVALLS. Un paisatge centenari en un territori milionari

November 21, 2023
November 2023

near Viladecavalls, Catalunya (España)

Aquesta proposta d'itinerari ens porta a descobrir la part septentrional del municipi de Viladecavalls, però alhora la zona més abrupte. La major part del recorregut transcorre per la serra de Collcardús a on hi trobem diferents masies escampades. Relacionat amb aquests masos hi trobem altres elements com forns de calç, safareigs, canalitzacions, entre d'altres. Mentre caminem i si mirem al voral dels camins, també podrem veure vestigis de pedra seca que ens farà recordar que en aquestes pendents tan costerudes s'hi havia practicat l'agricultura, cosa que avui dia és difícil d'assimilar aquest passat.

Aquest itinerari ha estat dissenyat amb l'objectiu d'oferir un petit tast del Parc amb la combinació de patrimoni, paisatge i ruralitat.

La Pedra Degollada

La Pedra Degollada s'ha format per l'erosió d'una capa gresosa i fina que ha deixat en equilibri dos blocs de conglomerat de quars. Les roques que formen aquesta escultura natural cal ubicar-se temporalment al Triàsic (més o menys fa 250 milions d'anys). Correspon a les fàcies buntsandstein.

Turó de la Barrumbina

Al turó de la Barrumbina ens trobem el mateix cas que la Pedra Degollada. Les roques que trobem en aquest turó, cal ubicar-se temporalment al Triàsic (més o menys fa 250 milions d'anys). Correspon a les fàcies buntsandstein.

Forn Riscal

Amb un ús intensiu i industrial, trobem un centre de producció de calç amb un forn amb un parell d'olles. La presència de matèria primera estava garantida ja que coïen pedra calcària, abundosa a la zona. També, per produir calç, es feia servir llenya com a combustible i per tant, hem d'interpretar que els boscos d'aquest paratge eren molt més aclarits. les boques d'entrada als forns estan treballades i són de mig punt.

PictographRuins Altitude 1,371 ft

Forn de calç de can Margarit

Forn de calç de can Margarit està a sobre del Forn Riscal i està força deteriorat. És de planta circular i des del camí mateix es pot veure la boca per on s'alimentava el foc amb llenya. A l'interior del forn hi ha crescut un pi que alhora també ens explica que fa molts anys que no funciona.

PictographRuins Altitude 1,366 ft

Can Margarit (ruïnes)

En el lloc a on trobem un dipòsit d'aigua per a l'extinció d'incendis, hi ha le srestes del que havia estat la masia de Can Margarit. Bé ho podem comprovar per la presència d'uns murs. Ara bé, en un marge inferior en direcció sud, encara es conserva, tot i que de manera molt precària, una gran volta de canó. També hi ha unes tines, corroborant el treball de la vinya en un passat.

Turó del Ros

Cim de la serra de Collcardús que és coronada per una gran torre de telecomunicacions. A part, també hi ha una caseta de servei al repetidor. Marca el punt més alt un vèrtex geodèsic a escassos metres de la torre. Des d'aquí, també es pot accedir, per un camí irregular, a un avenc conegut com a "Forat del Vent" que dista a 50 metres en direcció oest.

Conjunt de murs i bancals de pedra seca

Trencall a la cova de les Pedres i altres cavitats

Trencall que porta a la cova de les Pedres i la Cova de les Tres Boques. Són unes cavitats estretes, però visitables que es troben dins d'un mateix sistema erosiu de les roques calcàries del Muschelkalk, del Triàsic. L'aproximació a les cavitats pot resultar difícil pel terreny i es recomana anar acompanyat. Cal seguir un punts pintats a la roca de color vermell.

Forns de calç de can Boada

Can Boada de les Parentes

És una masia habitada i gran que destaca per un portal amb un arc de mig punt adovellat. Tot i haver poques dades, consta que va ser reformat al segle XVIII. COMPTE AMB EL GOS!.

Safareig de can Boada i molí de vent

El camí per accedir-hi és una mica pedregós. Al cap de poc de començar a baixar, a mà esquerra veurem les restes d'una estructura metàl·lica que havia estat un molí de vent per extreure aigua d'un pou o mina. Més avall hi ha unes basses i safareig. S'interpreta que l'aigua era conduïda des del pou fins aquest punt.

Font de Sant Miquel

PictographRuins Altitude 1,961 ft

Can Ros (ruïnes)

Són poques les restes que queden d'aquest mas, ubicat molt a la vora del cim. En queden els murs perimetrals. La presència de ceràmica ha permès ubicar temporalment aquest mas, però de ben segur que és molt antic i també fa molts anys que es va abandonar.