Vila Vicosa, PR1 VVC, Descoberta da Estrada Real

Photo ofVila Vicosa, PR1 VVC, Descoberta da Estrada Real Photo ofVila Vicosa, PR1 VVC, Descoberta da Estrada Real Photo ofVila Vicosa, PR1 VVC, Descoberta da Estrada Real

February 18, 2022
February 2022

near Vila Viçosa, Évora (Portugal)

"Ontdekking van de koninklijke weg" volgens de vertaling van deze fraaie wandeling vanuit Vila Vicosa. Vila Vicosa wordt ook wel de marmerhoofdstad genoemd want bijna alles is uit dit materiaal opgetrokken. Van de stoepranden tot de paleizen, je kijkt je ogen uit.
Naast de kleinere ronde door het oude centrum lopen we ook een iets groter gedeelte door het glooiende landschap ten oosten van het stadje.

We parkeren op de ruime parkeerplaats naast het Convento dos Capuchos waar ook de stierenvechters-arena ligt.
Om hier te komen rijden we een 20 kilometer vanaf onze camping in Rosario. Deze aan het meer gelegen kampeerplek is een fijne plaats met een tiental ruime plekken, zwembad, barretje en kleine kaart. Alles onder toezicht van een deskundig Nederlands-Italiaans echtpaar die het iedereen naar de zin wil maken.

Vanaf de parkeerplaats bekijken we eerst het oude klooster en gaan dan onderweg door de landerijen. Over rustige gravelwegen wandelen we door het glooiende landschap en zien naast olijfboomgaarden, kurkeiken en geploegde velden, kuddes schapen grazen, kleine beekjes stromen en passeren een moderne waterbron voordat we weer het stadje binnen wandelen.

We laten de parkeerplaats waarop de auto staat weer achter ons en lopen nu langs de kleine kapel van Tiago aan de overkant van de weg. Volgen een stukje de asfaltweg richting het centrum en bij de rotonde waar ook de Igreja da Esperanca staat gaan we rechtsaf naar het plein bij de markthallen.

Hier staat ook het informatiebord over deze route met een paar afbeeldingen van de bezienswaardigheden in deze plaats.
Bij de fraaie fonteinen houden we even pauze alvorens verder te lopen naar het Praca da Republica.

Aan dit plein liggen diverse bezienswaardigheden zoals het gemeentehuis uit de 18e eeuw. De prachtige kerk de Sao Bartolomeu met z'n barokke altaar en op de centrale as van het fraaie plein staan een aantal mooie beelden van onder andere Florbela Espanca, de lokaal beroemde dichteres.

Na het plein lopen we langs de Pelourinho door de poort het kasteelcomplex op. Eerste bezoek is aan de kerk Nossa Senhora da Conceicao met daarnaast de werkelijk prachtige begraafplaats met oude marmeren graven.

Vanaf de kerk lopen we naar de hoofdingang met de kanonnen voor de poort. Vanaf de kantelen waar je eigenlijk niet op mag klimmen hebben we een fraai uitzicht over zowel de stad als over het omliggende landschap.

Door de tuinen van het kasteel lopen we naar de poort aan de achterzijde en wandelen de laatste honderden meters terug naar de parkeerplaats. Vlak voordat we bij de auto zijn bekijken we de kleine kapel van Sao Luis en lopen ook nog even langs de niet meer in gebruik zijnde arena waar vroeger de stiertjes werden gepest en gedood.

PictographCar park Altitude 1,462 ft
Photo ofStart en parkeerplaats bij Convento dos Capuchos Photo ofStart en parkeerplaats bij Convento dos Capuchos Photo ofStart en parkeerplaats bij Convento dos Capuchos

Start en parkeerplaats bij Convento dos Capuchos

Linksaf

Hek door en rechts omhoog

PictographFountain Altitude 1,178 ft

Moderne waterbron

PictographReligious site Altitude 1,447 ft

PictographReligious site Altitude 1,498 ft
Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Esperanca Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Esperanca Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Esperanca

Igreja de Nossa Senhora da Esperanca

Buste van Florbela Espanca

Pelourinho de Vila Viçosa

PictographReligious site Altitude 1,547 ft
Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Conceição Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Conceição Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Conceição

Igreja de Nossa Senhora da Conceição

PictographCastle Altitude 1,570 ft

Toegangspoort Castelo

PictographReligious site Altitude 1,463 ft

Stierenvechters-arena

• Photo of De Rietjes
    De Rietjes Feb 19, 2022

Mooi gemaakt mooie fotos.

Wicky en Erick Feb 19, 2022

Hallo Vrienden van het vrije leven. Dank weer voor jullie positieve beoordeling. Zijn we blij mee. Tot een volgende keer weer. Lieve groetjes van Wicky en Erick.👋

• Photo of FP.Jost
    FP.Jost Feb 19, 2022

Hallo Erick,

Sehr schöne Tour!
    Wir fahren heute zum Camping Rosario und freuen uns, Eure Touren zu laufen.

Wenn wir Glück haben, treffen Euch noch dort?

Liebe Grüße,
    Birgit und Peter

Wicky en Erick Feb 19, 2022

Hallo Birgitt und Peter, es ist schön, sich zu sehen. Wir sind immer noch auf diesem schönen Campingplatz. Wir magen es sehr. Bis später, Gruße Erick und Wicky.

• Photo of FP.Jost
    FP.Jost Feb 21, 2022

Hallo Erick,

Sehr schöne Tour!
    Wir fahren heute zum Camping Rosario und freuen uns, Eure Touren zu laufen.

Wenn wir Glück haben, treffen Euch noch dort?

Liebe Grüße,
    Birgit und Peter

Wicky en Erick Feb 22, 2022

Hallo Peter und Birgit, danke für das nette Kommentar. Grussen von Wicky und Erick.

• Photo of Danny & Nanda
    Danny & Nanda May 26, 2022

Prachtige route! Wij zijn niet het stadje ingegaan, maar de route was zeer de moeite waard!

Wicky en Erick May 26, 2022

Hallo Danny en Nanda, wederom dank voor jullie moeite om ons te voorzien van sterren en een positief commentaar. Hartelijke groet, Wicky en Erick.

• Photo of Os Pés do Caminho
    Os Pés do Caminho Mar 10, 2024

Lovely hike on the "montado" around Vila Viçosa. It was very pleasant on early spring with the green fields, flowers and scents. I would recommend this trip but avoid it in summer days...

Wicky en Erick Mar 10, 2024

Hola, thanks for the nice comment and the stars🙏. Wicky&Erick👋.