Vic Tavèrnoles Folgueroles Estació de Vic

Photo ofVic Tavèrnoles Folgueroles Estació de Vic Photo ofVic Tavèrnoles Folgueroles Estació de Vic Photo ofVic Tavèrnoles Folgueroles Estació de Vic

November 18, 2015
November 2015

•   3.3 1 review

near Vic, Catalunya (España)

Excursió per la Plana que segueix espais emblemàtics de la vida de Mossèn Cinto Verdaguer surt de l'estació de Vic i seguint el PR C 40 passem per l'ermita de Sant Jordi de Puigseslloses.
El turó de Puigseslloses no és al centre de la Plana de Vic, però des del seu cim fa l’efecte que en sigui l’eix. De molt antic, de mil·lennis enllà, devia ser tingut com un lloc privilegiat pels pobladors dispersos de la contrada. Van edificar-hi un dolmen, és a dir un sepulcre fet de grans lloses verticals plantades a terra i cobertes, formant galeria, per unes altres de planes. Això va donar nom al puig. També Jacint Verdaguer, que, fill de Folgueroles, havia tingut sempre l’ermita de Sant Jordi a l’horitzó de les seves caminades per la Plana i dels seus somnis de poeta, va dir-hi missa nova el dia 2 d’octubre de 1870.
Seguim pel PR fins a Tavèrnoles, tot i que des de l'ermita sant Jordi fins al Mas Banús, el sender està molt descuidat i poc senyalitzat, no sabem si hi ha alguna variant alternativa. Arribem a Tavèrnoles, amb la seva bonica Església Romànica .
L'església de Sant Esteve de Tavèrnoles és un dels monuments romànics més ben acabats de la Plana de Vic, per bé que la seva bellesa de línies és més externa. Com la majoria de les esglésies comarcanes, fou sobre-aixecada el 1728, se li afegiren altars laterals i fou transformada amb una nova portada al mur de ponent. El campanar és format per un llarg sòcol i dos pisos que pugen per damunt de la teulada de l'església, separats per frisos de dents de serra i emmarcats per tres arcuacions, dintre de les quals s'obren les finestres, partides per una columneta.
Deixem el PR que segueix cap a Casserres, i nosaltres iniciem el retorn cap a Folgueroles, passem per l'ermita de la Damunt un altre lloc verdaguerià. L'ermita de la Damunt s'alça en el lloc on la parròquia de Folgueroles tingué en els seus orígens una església anomenada "Sancta Maria Superiore". Al peu de la Damunt , centre espiritual dels folguerolencs, contemplem els llocs verdeguerians més assenyalats de la Plana de Vic: a primer terme la masia de Torrents i el poble de Folgueroles; més enllà Sant Jordi de Puigseslloses, la Font del Desmai i can Tona; al fons la ciutat de Vic, la Gleva i Vinyoles d'Orís; a l'horitzó, Pedraforca, els cims del Pirineus, Cabrera; a migdia, el Montseny . Seguim pel carrer major de Folgueroles trobem l'Església parroquial .La composició de la façana principal es reparteix verticalment en tres cossos: el central està coronat pel campanar d'espadanya - datat sobre la pedra el 1796 - i s'uneix als laterals a través d'unes formes sinuoses coronades per esferes.Al 1880 es van fer les reformes als altars dedicats a Sant Joan Evangelista i a Sant Miquel. Amb aquestes reformes també es va construir un mur que tancava el recinte del cementiri. A finals del segle XIX l'església comptava amb un campanar amb rellotge públic i una campana procedent de Casserres.
Davant de l'església hi ha el monument principal de Folgueroles al seu il·lustre fill Jacint Verdaguer. Va ser erigit l'any 1908, sis anys després de la seva mort, com un homenatge de Catalunya, dels Països Catalans, que en la inauguració hi eren tots representats. La gent l'anomena "pedró de mossèn Cinto" i ocupa el lloc on ell d'infant va jugar i de jove va ballar, com explica en els seus escrits autobiogràfics.Passem també per la casa-museu de Verdaguer. Casa de carrer que per les característiques constructives i del carrer deu datar del segle XVII. És considerada la casa natal del poeta Jacint Verdaguer i fou comprada l'any 1965 per Amics de Verdaguer i l'Ajuntament de Folgueroles. A partir d'aquell moment s'hi instal·là un modest museu, recollint estris i atuells de l'època del poeta.
Pel camí vell de Vic a Folgueroles fem el retorn a l'estació de Vic.
Informació de la Web Folgueroles.com

Camp de vol

Casa museu Verdaguer

El Banús

Photo ofErmita i dolmen de Sant Jordi de Puigseslloses Photo ofErmita i dolmen de Sant Jordi de Puigseslloses Photo ofErmita i dolmen de Sant Jordi de Puigseslloses

Ermita i dolmen de Sant Jordi de Puigseslloses

Santa Maria de Folgueroles

• Photo of Upe1
    Upe1 May 19, 2017

Al costat de l'ermita de Puigseslloses hi ha una casa de pagès, on viuen els que tenen la clau de l'ermita i se'n cuiden. En aquesta casa també tenen un oratori ja que va passar estades el Pare Coll

• Photo of josepcastells
    josepcastells May 22, 2017

Gràcies per la informació Upe1 ja que tota aportació enriqueix la ruta . També em va passar per alt que prop de la torre Morgades hi ha la font del Desmai tan lligada a la vida de Verdaguer

• Photo of Upe1
    Upe1 May 22, 2017

Gràcies josepcastells!

• Photo of Santi Torres
    Santi Torres Jan 29, 2018

La vaig fer tota, tot i que el darrer tram em vaig quedar sense bateria. Vaig fer també un complement de Tavérnoles fins a pujar a sant feliuet de Savassona ja que teníem temps. L'únic problema està en el tram entre passat Tavérnoles fins a la pista que porta a creuar la C25. És un sender que passa al costat d'una riera i està en força males condicions d'arbusts i esbarzers. La resta està molt bé.

• Photo of josepcastells
    josepcastells Jan 29, 2018

Gràcies Santi Torres per l'aportació i la valoració

josepcastells Feb 1, 2018

Avui fent un recorregut semblant hem vist el nou traçat del PR C-40 que en aquesta excursió trobàvem brut i descuidat , entre Puigseslloses i el Banús, no es tan directe i fa més volta, però es més transitable