Via romana de Parpers des de la carretera d'Òrrius

Photo ofVia romana de Parpers des de la carretera d'Òrrius Photo ofVia romana de Parpers des de la carretera d'Òrrius Photo ofVia romana de Parpers des de la carretera d'Òrrius

3 hours one minute
January 8, 2021
December 2020

near Òrrius, Catalunya (España)

Ruta que passa per la via romana de Parpers sortint des de la carretera BV-5106 que connecta Òrrius amb la Roca del Vallès.

La ruta s'inicia en un trencall cap a una pista forestal a mà dreta (en sentit la Roca) abans d'una corba tancada a mà esquerra. Aparcarem el cotxe en aquest trencall, sense obstruir el pas, i començarem a caminar per la pista.

La pista, en bon estat al principi, comença baixant. Passarem pel costat d'unes lleixes fetes amb pneumàtics i després creuarem el torrent de Can Deri. Poc després arribarem a un trencall que porta cap a una casa particular (mà dreta) o cap a Parpers (a mà esquerra). Agafarem el trencall a mà esquerra i després d'una pujada arribem a la pedrera d'Òrrius.

La pedrera està connectada mitjançant una pista, per on passen els camions, amb la collada de Parperes. Enlloc de fer tota la pista, agafarem el primer corriol a mà dreta, que es tornarà a unir a la pista més endavant.

Un cop ens haguem tornat a unir a la pista (podríem haver agafat més corriols) passarem sota una línia elèctrica i, una mica més endavant, per l'àrea d'esbarjo dels Àngels fins arribar al coll de Parpers, on hi ha un monument en record dels morts dels dos bàndols de la Guerra Civil espanyola.

Ara fem un tros per carretera, sentit Maresme. Ens desviem al primer trencall a mà dreta. Aquest camí són les restes de l'antiga via romana de Parpers, que comunicava les ciutats romanes de Mataró (Iluro) amb Vic, passant per Granollers. Anirem trobant diferents restes, com ara murs, arcs i pedres. La via romana no té pèrdua, fins arribar al punt on es torna a creuar amb la pista de Riudemeia, que agafarem a mà dreta, cap a Òrrius (es veuen les antenes del turó de Cèllecs al fons). La pista està en molt bon estat, oberta al trànsit, fins al trencall del mas de Riudemeia. Llavors gira a mà esquerra, per un tram tancat al trànsit de vehicles que ja es troba en un estat una mica pitjor, però totalment ciclable si no ha plogut massa.

Seguim la pista sense massa pèrdua, intentant anar sempre pel camí més proper a la llera de la Riera dels Pins. Quan tornem a les urbanitzacions d'Òrrius, agafem el primer trencall a mà dreta, que sembla que porta a unes cases, però les vorejem, fins arribar a un gran revolt amb una porta que dóna accés a una casa particular.

Des d'aquí remuntem el torrent de Can Deri amunt, per la part que ens sigui més còmoda. No hi ha camí i la part baixa té un sotabosc amb molts esbarzers, de manera que nosaltres vam pujar per la dreta del torrent, tornant-nos a unir a la pista al trencall de Can Gravit.

Des d'aquí només ens va caldre desfer el primer tram de la ruta fins al cotxe.

Pàrquing

Petit aparcament al trencall de la carretera d'Òrrius a la Roca. Aparcarem a un cantó, per no bloquejar el pas per la pista

PictographIntersection Altitude 951 ft
Photo ofTrencall a mà esquerra cap a Parpers Photo ofTrencall a mà esquerra cap a Parpers Photo ofTrencall a mà esquerra cap a Parpers

Trencall a mà esquerra cap a Parpers

La pista se separa entre la que va cap a Can Gravit (camí particular, a mà dreta) o cap a Parpers (a mà esquerra), cap on anirem nosaltres. A partir d'aquí, la pista es troba en més mal estat

PictographMine Altitude 1,123 ft

Pedrera d'Òrrius

Pedrera d'Òrrius, d'on va sortir material per construir el port de Mataró. Actualment, segueix en funcionament però amb un ritme d'extracció d'àrids molt baix

Trencall a mà dreta per un corriol

Agafem un trencall a mà dreta, per un corriol que transcorre paral·lel a la pista

Unió a la pista

Amb un parell de corbes tancades ens tornem a unir a la pista

PictographMonument Altitude 1,003 ft
Photo ofMonument als morts de la Guerra Civil Photo ofMonument als morts de la Guerra Civil Photo ofMonument als morts de la Guerra Civil

Monument als morts de la Guerra Civil

Monument en record a tots els morts durant la Guerra Civil Espanyola

PictographIntersection Altitude 939 ft

Trencall a mà dreta cap a la via romana

Agafem un trencall a mà dreta, per un corriol que baixa cap a les restes de la via romana

PictographRuins Altitude 836 ft

Restes de la via romana

Restes de l'antiga via romana que connectava Mataró (Iluro) amb Vic, passant per Granollers. És una de les primeres vies romanes construïdes a Catalunya, fins i tot abans de la Via Agusta

PictographIntersection Altitude 474 ft

Pista de Riudemeia

Agafem a mà dreta la pista de Riudemeia. Aquesta pista està en bon estat fins al trencall del Mas Riudemeia

PictographIntersection Altitude 757 ft

Trencall a mà dreta

Agafem un trencall a mà dreta, per una forta pujada ben asfaltada que porta a unes cases

PictographRisk Altitude 811 ft

Torrent de Can Deri

Puguem pel torrent de Can Deri. No vam trobar cap rastre de camí i vam obrir camí per on ens va semblar més fàcil

• Photo of salvador_arquer
    salvador_arquer Apr 25, 2021

Sòls al final el camí original és perdut ,cal tira pel dret del torrent per la dreta.

• Photo of PauMata_22
    PauMata_22 Apr 26, 2021

Tens raó Salvador, al final el camí no està gens definit. Una opció potser seguir per la pista de Riudemeia fins la carretera d'Òrrius o fer el camí que baixa des del poble a la depuradora, però després ens queda un tram de carretera fins al cotxe que pot ser perillós degut al trànsit

• Photo of salvador_arquer
    salvador_arquer Apr 26, 2021

Evitar sempre que es pot la carretera, anàvem un grup i el final per terreny indefinit li va posar més èmfasi al recorregut.