Veurs-Roodbos-Vrouwenbos-Sint Pieters Voeren 10 km

Photo ofVeurs-Roodbos-Vrouwenbos-Sint Pieters Voeren 10 km Photo ofVeurs-Roodbos-Vrouwenbos-Sint Pieters Voeren 10 km Photo ofVeurs-Roodbos-Vrouwenbos-Sint Pieters Voeren 10 km

October 30, 2023
August 2023

near Dal, Wallonia (Belgique)

Mooie wandeling in de Voerstreek, met veel bos maar ook grasland en boomgaarden, mooie doorkijkjes en vergezichten en het kasteel de Commanderie in Sint-Pieters Voeren. Je kunt wat te eten of te drinken vinden vlak bij de start (‘Veurzerbron’), bij camping Natuurlijk in het Roodbos, en in Sint-Pieters Voeren. Bij de start is er beperkt ruimte om de auto langs de weg te parkeren. Met name bij nat weer, en in de winter, kunnen sommige delen blubberig zijn.
Vanaf de start loop je door het dal van het riviertje de Veurs wat hier vlakbij ontspringt naar het Veursbos. Langs de rand van het bos loop je langzaam omhoog tot een pad je door het bos de heuvel opvoert het Veursbos in. Boven loop je door Veursbos en Roodbos over het plateau naar het zuidoosten. Hierbij kom je ook langs de wandelingang van de camping Natuurlijk, waar zich horeca bevindt. Een kleiner pad door het bos brengt je bij de weg Magnebos. Deze steek je over en je neemt een doodlopend verhard weggetje naar boerderij Kies. Vandaar loop je door een weiland naar het Vrouwenbos. Het pad brengt je snel bij een moderne, grote boomgaard met fruitbomen. Je loopt hier een stukje door, en daarna loop je het Vrouwenbos weer in en geleidelijk omlaag richting Veurs. Boven Veurs loopt het pad langs de bosrand en heb je mooi zicht op het dal van Veurs. Je neemt dan een pad omhoog weer het bos in om vervolgens via een slecht verharde weg af te dalen naar Sint-Pieters Voeren. Je maakt hier een rondje om kasteel de Commanderie heen, met steeds wisselende uitzichten op het kasteel en omliggende landerijen. In de Commanderie is een forellenkwekerij gevestigd met restaurant. In de achtertuin in de bron van het riviertje de Voer. Uiteindelijk kom je uit bij de kerk van Sint-Pieters Voeren (Sint-Pieters Stoelkerk) en vlak hierbij neem je het weggetje en daarna gravelweg Vogelsang de heuvel op richting Veurs. Boven daal je af naar buurtschap Daal, waarna je snel terug bent bij de start in Veurs.

Bosrand boven Veurs

Langs de bosrand boven Veurs

Photo ofCommanderie naar Sint-Pieters Stoelkerk Photo ofCommanderie naar Sint-Pieters Stoelkerk Photo ofCommanderie naar Sint-Pieters Stoelkerk

Commanderie naar Sint-Pieters Stoelkerk

Om de Commanderie naar de Sint-Pieters Stoelkerk

Daal

Buurtschap bij Veurs

Kies

Weg naar gelijknamige boerderij.

Klein pad naar Magnebos weg

Klein pad door bos naar weg 'Magnebos'

Koebeek

Landweggetje ten zuiden van de Commanderie

Oprijlaan Commanderie

Pad westelijk om De Commanderie

Sint-Pieters Stoelkerk

Sint-Pieterstraat

Toegang tot camping met horeca

Toegang voor wandelaars tot camping met horeca

Toegang Vrouwenbos

Uitzicht Commanderie

Uitzicht richting Hombourg

Verharde weg Vrouwenbos

Verharde weg Vrouwenbos (slechte verharding)

Veurs

Vogelsang

Weggetje gevolgd door grindweg de heuvel op, met mooie uitzichten als je terug kijkt