Photo ofVerekinthos (Malaksa) Trails: 6. (Nerokourou - Agios Georgios - Agios Andreas - kalderimi keramion - Panagia eleousa) Photo ofVerekinthos (Malaksa) Trails: 6. (Nerokourou - Agios Georgios - Agios Andreas - kalderimi keramion - Panagia eleousa) Photo ofVerekinthos (Malaksa) Trails: 6. (Nerokourou - Agios Georgios - Agios Andreas - kalderimi keramion - Panagia eleousa)

March 31, 2022
March 2022

near Nerokoúros, Crete (Greece)

(English bellow)

!! Διαδρομή 6: ΠΡΟΣΟΧΗ κάποια κομμάτια της διαδρομης αυτής είναι σε ελεύθερο πεδίο με πυκνη βλάστηση και θέλει κατάλληλο ρουχισμό! (Βλεπε παρακατω) !!

Πεζοπορικές βόλτες στο όρος Βερεκυνθο, την γνωστά μας Μαλάξα.

Λίγα λόγια για το βουνό, την ονομασία και τη δημιουργία των μονοπατιών:

Το βουνό αποτελείται από δύο κορφές Πούπα (από το λατινικό pouppis επειδή μοιάζει με πρύμνη πλοίου) 550μ περίπου και Ζούρβα 610μ. (Άλλη άποψη λέει ότι το υψίπεδο της κορυφής ονομάζεται Πούπα.)

Βερέκυνθος ήταν το βουνό όπου ζούσαν και λατρεύονταν οι Ιδαίοι Δάκτυλοι, γιοί του Δία και προστάτες των τεχνών. Σύμφωνα με τη μυθολογία, ήρθαν εδώ και δίδαξαν τις πανάρχαιας τέχνες στους ανθρώπους (Μεταλλουργία, Κεραμική, Υαλουργία, Υφαντική) και από κάποιος ερευνητές το όρος Βερέκυνθος ταυτίζεται με τη Μαλάξα και μάλιστα προέρχεται μάλλον από τη μινωική εποχή.

Είναι γεγονός ότι στο βουνό της μαλαξας υπήρχαν μεταλλεία και αυτό είναι ένα στοιχείο που ταιριάζει με τα παραπάνω. Σύμφωνα με τον Αντώνη Πλυμακη στην περιοχή υπήρχαν τα αρχαιότερα μεταλλεία χαλκού της Ευρώπης και μάλιστα όπως αναφέρει, ένα παλιό βιβλίο αναφέρει ότι το 1925 κατά τη διάνοιξη νταμαριου είχε βρεθεί μια στοά με μινωικά αγγεία.

Μαλάξα, η ονομασία:
Μάλα σύμφωνα με τον Πωλ Φωρ ήταν το κωνικό βουνό ή το υψωμα.
Ο Αντώνης Γιάνναρης αναφέρει ότι το όνομα προέρχεται από τον τοπικό φεουδάρχη Κόντε Μαλούσα.
Ενώ ο Χαρίλαος Σπυριδάκης Μαλαξιανος αναφέρει ότι στα ορυχεία καθώς ξεχώριζαν το μέταλλο το κοπανιζαν και το μαλαζαν και έτσι προήλθε το όνομα Μαλάξα, όνομα που αρχικά αναφερόταν στην περιοχή των μεταλλείων και όχι στο χωριό ή ολόκληρο το βουνό.

Η διαδρομές που ανέβασα αποτελούν μια προσπάθεια ανάδειξης της περιοχής. Προσπάθησα να εντάξω ότι άξιο αναφορας υπαρχει στη διαδρομή. Εκκλησάκια πηγές οικισμούς χιμαδια και κλίμακες καλντεριμαι και τα νέα μονοπάτια που δημιουργήθηκαν πρόσφατα. Επίσης προσπάθησα να "γράψω" διαδρομές που η μία να μην επικαλύπτει την άλλη. Ο περιπατητής μπορεί να κρίνει ανάλογα και να συνδιάσει ένα κομμάτι μια διαδρομής με ένα κομμάτι άλλης. Είναι μικρές διαδρομές ιδανικές για χαλαρές και οικογενειακές βόλτες. Τέλος αυτή η προσπάθεια αποτελεί και ανοιχτή πρόσκληση για διορθώσεις και εμπλουτισμό των πληροφοριών και των ιστορικών στοιχειων. Θα χαρώ πολύ!!

Πίσω στο 2016 όταν πρωτοπήγα στη Μαλάξα για προπόνηση μετά από παρότρυνση του φίλου μου του Γιώργου "αλατσι" ανεβαίνοντας τον χωματόδρομο από το ξυλουργείο δεν υπήρχε το δίκτυο των μονοπατιών που συναντάμε σήμερα. Πέρα από τον χωματόδρομο υπήρχε η ένωση με την Αγία Μαρίνα και το μονοπάτι που δημιουργήθηκε συντηρήθηκε (κατά τόπους πάνω σε παλαιότερο) από ποδηλάτες mountain bike από την Αγία Μαρίνα μέχρι το ραφιολι.

Χάρη στην ομαδική προσπάθεια αρκετών ανθρωπων και του συλλόγου ορεινού τρεξίματος Αρκαλος ( https://www.arkalos.gr/ ) δημιουργήθηκαν νέες διαδρομές και αναδείχτηκαν περισσότερο οι ομορφιές του τόπου. Πολλά συγχαρητήρια σε όλους!

Πηγές για τις παραπάνω πληροφορίες αλλά και οι υπόλοιπες διαδρομές από το Verekinthos Trails στο τέλος.

Από το γήπεδο στα Νεροκουρου ξεκιναμε δυτικά περνώντας μέσα από κάποια στενά του χωριού και στρίβουμε αριστερά για το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου.

Μόλις δούμε μπροστά μας να ξεκινάει ένα μονοπατακι στο δεξί μας χέρι θα δούμε ένα τούνελ (στοά). Εικάζω ότι ήταν καταφύγιο αλλά δεν έχω ιδέα πότε και γιατί δημιουργήθηκε.

Πηγαίνοντας προς το μονοπάτι περνάμε περβολια με μουρελακια και εσπεριδοειδή. Συναντάμε μια παλιά στερνα και παλιά αυλάκια που είχαν δημιουργήσει τους "παλιούς καιρους" ώστε να ποτίζουν τους κήπους και να πίνουν νερό από την πηγή του Αγίου Γεωργίου. Σιγά σιγά τα πλατανια κάνουν την εμφάνισή τους καθώς και ένα ρυακι με νερό. Συνεχίζοντας βλεπουμε το όμορφο εκκλησάκι μέσα στα πλατανια.

Πίνουμε νερό απολαμβανουμε τη στιγμή, βρίσκουμε την πηγή (φλέβα) όπου το νερό τρεχει μέσα από το βραχο.

ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Η συνέχεια είναι σε κάπως ελεύθερο πεδίο με έντονη βλάστηση!!

Αφήνουμε τη εκκλησάκι και ψάχνοντας παλιά σημαδια μονοπατιου ή καμιά κατσικοστρατα συνεχίζουμε ανηφορικά. Δυστυχώς η βλάστηση είναι έντονη και δυσκολεύει την εύρεση μονοπατιου. Επίσης πιο ψηλά από μακριά φαίνεται ένα πλεγμα. Ομως παρόλα αυτά ακολουθώντας τον δρόμο που κάνουν οι μόνιμοι κάτοικοι εδώ και πολλά χρόνια (κατσικες) οδηγούμαστε σε ένα σημείο που το πλεγμα έχει τρύπα και περνάμε. Κάτι ξέρουν οι κατσικες...

Συνεχίζουμε σε μερικά σημεία δείχνει σα μονοπάτι, πιο ψηλά υπάρχουν πέτρες δομημένες και κάποιες κλίμακες. Το πιο δύσβατο κομμάτι είναι αυτό αμέσως μετά την εκκλησία. Όσο ανεβαίνουμε η στρατουλα είναι πιο ξεκάθαρη. Αργότερα βλεπουμε ψηλά την μπάρα του ασφαλτινου δρόμου. Είμαστε σε μια μικρή ρεματια κοντά στον δρόμο και επόμενος γεμάτη σκουπίδια μπάζα κτλπ...

Απο δεξιά της ρεματιας Προσεγγισουμε τον δρόμο και πάμε αριστερά προς κεραμεια. Επόμενη στάση η εκκλησία του Αγίου Ανδρέα.
Το μήκος της διαδρομης από τον Άγιο Γεώργιο μέχρι την ασφαλτο (δύσβατο) είναι περιπου 700μ ενώ από την ασφαλτο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα αλλά 800μ.

Φτάνουμε στον Άγιο Ανδρέα πάμε πρώτα στην πηγή. Ποσους να έχει ξεδιψασει άραγε στο πέρασμα των αιώνων..; Μπαίνω και εγώ σε αυτή τη λίστα των "ξεδιψασμενων" τιμώντας την και πάλι προς το εκκλησάκι. Το νέο κτήριο είναι κάπως άκομψο...

Δίπλα όμως είναι το παλαιο εκκλησάκι, μάλλον από την ενετοκρατια, και λίγα μέτρα πιο πέρα διακρίνονται χαλάσματα από ένα ακομη κτήριο που ήταν του καλογερου που έμενε εδώ. Το εκκλησάκι και γενικότερα αυτή η μικρή μόνη λέγεται οοτι καταστράφηκε από τους Τούρκους...

(Καποιες πληροφορίες εδω:

Αφού θαυμάσουμε τον παλαιο ναό του Αγίου Ανδρέα δίπλα στο ιερό υπάρχει η πόρτα του πλέγματος την ανοίγουμε και πάμε να δούμε και το άλλο κτήριο (βλεπε φωτογραφιες). Στη συνέχεια ακολουθαμε τις στρατες των προβατον που πάνε ανηφορικά πάνω. Από το εκκλησάκι του Άγιο Ανδρέα αν κοιτάξουμε πάνω θα δούμε ένα χάσμα, μια σπηλια. Προς τα εκεί πάμε. Η ανηφορα σε κάποια σημεία είναι σχετικά αποτομη και τα μπατον ισως φανούν χρήσιμα.

ΠΡΟΣΟΧΗ και εδω είμαστε σε ελεύθερο πεδίο αλλά εδω δεν έχει τοσο άγρια βλάστηση να μας δυσκολεύει στο περπατημα. Κοντά στη σπηλια έχει τσουκνίδες, αν είστε με κοντό παντελόνι.

Φτάνοντας στο σπηλαιο μας επιβάλετε. Έχει 2 εισόδους εντυπωσιακές και οι οι και μια ακόμη αίθουσα όπου έχει μετατραπεί σε ένα μικρό ναό. Και εδω απολαμβανουμε τη στιγμή και συνεχίζουμε κατηφορική για λίγο και στη συνέχεια πάλι ανηφορικά. Θέλουμε να περάσουμε τα βράχια από ανατολικα όπου έχει ένα πέρασμα. Το πέρασμα είναι ομαλο και πάλι ακολουθαμε τις κατσικοστρατες που δεν μας απογοήτευσαν πότε!

Αφού περασουμε τον πορο (τη σύνδεση του Αγίου Ανδρέα και της σπηλιάς με τον πάνω λόφο) φτάνουμε σε ένα όμορφο λιβαδακι σε κλίμακες.

Βλεπουμε τη μαεστρία με την οποία είχαν κάνει επίπεδο τον λόφο, προσέχουμε μην ενοχλήσουμε τα προβατα και συνεχίζουμε κατηφορική έχοντας φάτσα κάτι βίλες. (Δεν συναντάμε πουθενά πλεγματα)

Κοιτώντας τη βίλα και τη διάβρωση του εδάφους περιμετρικά της τα νεροπαρματα κτλ βλέπω πόσο ξένη είναι στο τοπίο, δεν έχει δέσει καθόλου και μοιάζει σα να ξεφυτρώσε σαν ζιζάνιο...

Φτάνοντας προς τη βίλα συναντάμε έναν τσιμεντοδρομο, κατηφοριζουνε στρίβοντας αριστερά. Μετά από μόλις μερικές δεκάδες μέτρα συναντάμε πάλι τον ασφαλτινο δρόμο και στρίβουμε δεξιά για κεραμεια.

Μετά από λίγα μέτρα αφηνουνε τον ασφαλτινο δρόμο και στρίβουμε αριστερά και ακολουθαμε το μονοπάτι που βρίσκεται ακριβώς κατω από τον δρόμο. Σιγά σιγά παρατηρούμε ότι είναι ένα πολύ καλα διατηρημένο καλντερίμι. Είναι ο "δρομος" που ενωνε τα μερολιυρου και γενικότερα τη "χωρα" με τα χωριά στα κεραμεια. Σώζεται μόνο ένα πολύ μικρό κομμάτι, αυτό που βρισκόμαστε.

Δυστυχώς ο δρόμος είναι από πάνω σε ένα μεγάλο τμήμα του και εκεί το μονοπάτι είναι γεμάτο σκουπίδια... Αυτός είναι ο σύγχρονος πολιτισμός....

Προχωρώντας στα κάγκελα που κάνει φτάνουμε στην πανέμορφη πηγή και ξεδιψαμε από το νερό της (βλεπε φωτο) ενώ λίγο πιο κάτω βλεπουμε την Παναγία ελεουσα. Απο αυτό το κομμάτι περνάνε άλλες 2 διαδρομές του "Verekinthos Trails".

Από την Παναγία ελεουσα κατηφοριζουμε τον τσιμεντοδρομο μέχρι τα Νεροκούρου και από κεκει επιστρέφουμε στο σημείο εκκίνησης.

Ώρες πορείας: 3.30-4.00

English:

Yπόλοιπες διαδρομές:
Verekinthos (Malaksa) Trails: 1. (Ksilourgio - agioi saranta)

Verekinthos (Malaksa) Trails: 2. (Nerokourou - panagia eleousa - agia marina - pigi rafioli)

Verekinthos (Malaksa) Trails: 3. (Agia marina - panagia eleousa - kalderimi gia keramia)

Verekinthos (Malaksa) Trails: 4. (Ksilourgio - agioi saranta - kato malaksa - lakkos tou koe - agios antonis - tsikalaria)

Verekinthos (Malaksa) Trails: 5. (Ksilourgio - agioi saranta - kato malaksa - poupa - malaksa)