Veliki krš, Banjsko brdo

May 8, 2021
May 2021

near Banja, Central Serbia (Serbia)

8. maj 2021.
Veliki krš, Banjsko brdo

Banjsko brdo je planina u jugozapadnoj Srbiji, severoistočno od Priboja. U podnožju Banjskog brda nalazi se turističko lečilište Pribojska banja. Planina se uzdiže iznad Lima (1282mnv). Pripada dinarskim masivima (predeo Stari Vlah). Ispod planine prolazi magistrala Priboj-Rutoši-Kokin brod.

Banjsko brdo predstavlja samo jednu od mnoštva planina u okolini Priboja, koje nisu posećene u onolikoj meri koliko zaslužuju. Sa vrha Banjskog brda pruža se veličanstven pogled na vrhove poput Lisje stene, Velikog i Malog Bića, Bitovika iznad Bistrice, na Tornik i venac Čigote na Zlatiboru, na vrh Tmor na Gajevoj planini, na vrh Ober na planini Javorje (najviši vrh u pribojskoj opštini), na deo planine Pobijenik, na deo Jadovnika, ali i na vrhove Durmitora i Bjelasice u Crnoj Gori, kao i na planinske vrhove u Bosni i Hercegovini.

Staza:
Kreće od manastira Sv. Nikole u pravcu istoka, ka naselju Gračanica, usponom na vrh Veliki krš (827mnv). Ta deonica daje posebnu atrakciju stazi. Odatle se u pravcu severoistoka staza spušta ka potoku Miajlovac, a potom u pravcu jugozapada ide ka groblju Šaponjića i ka Previji. Od Previje, u pravcu juga, ide do vrha Banjsko brdo (1282mnv). Sa vrha Banjskog brda pruža se pogled u pravcu 360 stepeni - jedan od najlepših vidikovaca u Srbiji. Odatle se vraća ka Previji, a onda, grebenom Pot u smeru severa, dolazi do Petibora (raskrsnica puteva). U pravcu jugozapada spuštamo se ka Pjevčevom vrelu (izvor pijaće vode), a odatle u pravcu juga ka zaseoku Gračanica i dalje do Pribojske Banje. Staza se spaja sa stazom kanjona Kratovske reke u pravcu istoka, preko zaseoka Orašac. Sa severne strane, vezuje se sa stazom ka manastiru Uvac.

Staza je kondiciono zahtevna, ali je uspon postepen do završnog dela na vrh Banjsko brdo, kada na dužini od 1,3km treba savladati 350m uspona. Početna 2km su asfalt, odakle se direktno penje na vrh Veliki krš i nastavlja dalje.

Napomena:
Trek ima kraći prekid - ravna linija po povratku sa vrha Banjskog brda. Samo se vratite istom stazom do skretanja desno.