Photo ofVarnuntas Mt, Ag.Germanos-Despotikon 2335m-KriviCamen2149m-Tuba 2179m-GortseTuba 2090m-Ag.Germanos ( Βαρνούντας Δεσποτικό ) Photo ofVarnuntas Mt, Ag.Germanos-Despotikon 2335m-KriviCamen2149m-Tuba 2179m-GortseTuba 2090m-Ag.Germanos ( Βαρνούντας Δεσποτικό ) Photo ofVarnuntas Mt, Ag.Germanos-Despotikon 2335m-KriviCamen2149m-Tuba 2179m-GortseTuba 2090m-Ag.Germanos ( Βαρνούντας Δεσποτικό )

June 11, 2021
June 2021

near Ágios Germanós, West Macedonia (Greece)

Βαρνούντας, Άγιος Γερμανός-Δεσποτικόν 2335μ-Κρίβι Κάμεν 2155μ-Τούμπα 2179μ- Γκόρτσε Τούμπα 2090μ-Άγιος Γερμανός.

Ανάβαση στις κορυφές που συγκροτούν το κεντρικό τμήμα του Βαρνούντα, μεταξύ αυτών και της υψηλότερης, του Δεσποτικού 2335μ. Με εκκίνηση από τα Δυτικά από το όμορφο χωριό του Αγίου Γερμανού η διαδρομή διανύει την κοιλάδα Σιρόκα ακολουθώντας χωματόδρομο, και προσεγγίζοντας την βάση της κορυφής του Δεσποτικού, ανέρχεται σε αυτή από τα Δυτικά. Κινούμενη πλέον επί της κορυφογραμμής εκτελεί μια επιμέρους κυκλική διαδρομή, διανύοντας το πέταλο κορυφών που οριοθετείται από το Δεσποτικό στον Βορρά και την κορυφή Γκόρτσε Τούμπα στα Νότια.

Λόγω της κίνησης τμηματικά εκτός μονοπατιών αλλά και της απουσίας σήμανσης, η διαδρομή επιλέγεται να αποτυπώνεται ως δύσκολο Hiking στο σύστημα κατηγοριοποίησης του Wikiloc. Γνώσεις κίνησης και προσανατολισμού σε άγνωστο πεδίο, απαιτούνται για την διάνυση της διαδρομής. Για τον λόγο αυτό δεν συνίσταται σε όσους τώρα, αρχίζουν την ενασχόληση τους με το βουνό.

Η διαδρομή εαν ακολουθηθεί μέχρι την κορυφή του Δεσποτικού χωρίς την εκτέλεση της επιμέρους κυκλικής πορείας είναι 10.4 χλμ / +1310μ. ( 21 χλμ / +1310μ μετ' επιστροφής ).

Νερό συναντάμε σε πηγή που διατηρεί ροή όλο τον χρόνο, σε υψόμετρο 1760μ. Νερό όμως μπορούμε να προμηθευτούμε και σε άλλα σημεία με χρήση φίλτρου. Πρόκειται για το ρέμα Σιρόκα (παράλληλα του οποίου κινείται ο χωματόδρομος που ακολουθούμε προκειμένου να πλησιάσουμε τον όγκο του Δεσποτικού και Ελληνικού), εγκάρσια ρέματα, ακόμα και το σημείο με ανάβλυση που συναντάμε λίγα μέτρα πριν το διάσελο Δεσποτικού-Ελληνικού.

Η καταγραφή αφορά ανάβαση σε μορφή διημέρου με διανυκτέρευση σε αντίσκηνα σε σημείο της διαδρομής σε υψόμετρο 1480μ.

Απόσταση 27.8 χλμ
Συνολική θετική υψομετρική + 1570μ.

Τα τμήματα της διαδρομής επιμερίζονται ως εξής:

1. Άγιος Γερμανός 1030μ-Στάνη 1570μ. Εύκολη πορεία αποκλειστικά σε χωματόδρομο.
2. Στάνη 1570-Διάσελο 1970μ Δεσποτικού-Ελληνικού. Ανάβαση σε ευκρινές μονοπάτι το πλάτος του οποίου φθίνει όσο πλησιάζουμε στο διάσελο. Παρόλ'αυτά η χάραξη του προσφέρει βατή και εύκολη προσέγγιση του διασέλου. Στο τμήμα αυτό συναντάμε και την πηγή ( 1760μ. ).
3.Διάσελο 1970μ Δεσποτικού-Ελληνικού-Δεσποτικό 2335μ. Ανερχόμαστε προς τα Ανατολικά κερδίζοντας 365μ υψομετρικής. Μονοπάτι δεν υφίσταται παρά μόνο αχνοί διάδρομοι από κοπάδι άγριων αλόγων. Πεδίο με χαμηλή βλάστηση. Επιλέγουμε πορεία αποφεύγοντας τις χαμηλές συστάδες κέδρων. Ακολουθούμε σε γενικές γραμμές πορεία παράλληλη με παλαιά μεθοριακή τάφρο.
4.Δεσποτικό 2335μ-Κρίβι Κάμεν 2155μ-Τούμπα 2179μ- Γκόρτσε Τούμπα 2090μ. Πορεία αρχικά στην ΝΑ ράχη του Δεσποτικού. Βατό σε γενικές γραμμές πεδίο. Βρισκόμενοι όσο το δυνατόν πιο κοντά στην ακμή της ράχης συναντάμε χάραξη μονοπατιού. Πλησιάζοντας την Δυτική κορυφή του Κρίβι Κάμεν το πεδίο διευκολύνει και σχετικά άνετα διανύουμε την κορυφογραμμή διερχόμενοι των παραπάνω κορυφών,.
5.Γκόρτσε Τούμπα 2090μ-Σημείο Χωματόδρομου Αγ.Γερμανός-Κρατερό υψ. 1820μ.
Κατερχόμαστε ελεύθερα σε πλαγιά με Βόρειο προσανατολισμό προκειμένου να προσεγγίσουμε τον χωματόδρομο Αγ.Γερμανός-Κρατερό. Μέτρια κλίση, χαμηλή βλάστηση. Αποφεύγουμε χαμηλές συστάδες κέδρων. Υψ. απώλεια 270μ.
6.Σημείο Χωματόδρομου Αγ.Γερμανός-Κρατερό - Αγ.Γερμανός. Ακολουθούμε τον χωματόδρομο προς τα Δυτικά επιλέγοντας συντομεύσεις των στροφών του οπτικά όπου μας εξυπηρετεί. Σε υψόμετρο 1560μ ολοκληρώνουμε την επιμέρους κυκλική πορεία και συνεχίζουμε δυτικά μέχρι το χωριό.

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το επιμέρους κείμενο των waypoints αλλά και τις λεζάντες των φωτογραφιών.

Επισημάνσεις:

-Διαδρομή για τις κορυφές Δυτικά του Δεσποτικού μπορεί να βρεθεί στον ακόλουθο διασύνδεσμο :

-Διαδρομή για το συγκρότημα κορυφών της Μπέλα Βόντα μπορεί να βρεθεί στον ακόλουθο διασύνδεσμο :

-Διαδρομή ανάβασης στην κορυφή Ανθοβούνι ή Πινερίτσα στην οποία έχουν τοποθετηθεί ανεμογεννήτριες, μπορεί να βρεθεί στον ακόλουθο διασύνδεσμο: https://www.wikiloc.com/back-country-skiing-trails/varnudas-vigla-anthovuni-2108m-21304180

- Το βουνό μοιράζεται μεταξύ της Ελλάδος και της γείτονος. Στην Ελλάδα αναφέρεται ως Βαρνούντας αλλά στην Σλαβική ονομάζεται Pelister ή Baba. Η ψηλότερη κορυφή του δεν βρίσκεται εντός Ελληνικής επικράτειας, και έχει ύψος 2601m ( Baba ).

Δημήτρης Βασιλάκης
Παναγιώτης Κεντικελένης
Γρηγόρης Τζομάκας

Afhenas Despotiku-Krivi Kamen

Αυχένας μεταξύ των κορυφών Δεσποτικού και Κρίβι Κάμεν σε υψόμετρο 2090μ. Συναντάμε μονοπάτι που τραβερσάρει την προκορυφή Κρίβι Κάμεν από τα Βόρεια. ΣΤο σημείο αυτό καταλήγουν εναλλακτική προσέγγιση της κορυφής του Δεσποτικού από την Κοιλάδα Σιρόκα όπως και διαδρομή από χωριό της γείτονος.

Η πλατεία του χωριού Αγιος Γερμανός σε υψόμετρο 1030μ. Χωριό με ιδιαίτερη παραδοσιακή αρχιτεκτονική σπιτιών. Ταβέρνες. Επιλέγουμε ασφαλτόδρομο που κινείται προς τα ΒΑ πλησίον του κοινοτικού κτιρίου. At 40.83953N, 21.15954E

Ahnoteres Haraxis

Αχνότερες χαράξεις κτηνοτροφικών μονοπατιών που διακλαδώνονται. Αρχικά διασχίζουμε μικρό τμήμα με πυκνή αλλά μη προβληματική υδρόφιλη βλάστηση. Υψ. 1860μ. Οι περισσότερες από τις χαράξεις οδηγούν στο ορατό διάσελο ψηλότερα.

Ανάβλυση μόλις 30μ χαμηλότερα του διασέλου. Συνεχίζουμε Βόρεια προς το τελευταίο. At 40.87511N, 21.23060E

BA Akro Horiu

Βόρειο Ανατολικό άκρο του χωριού. Τελευταία σπίτια. Ο ασφαλτόδρομος συνεχίζει σε χωματόδρομο. Περνά δίπλα από παλαιό φυλάκιο και συνεχίζει προς τα ΒΑ. At 40.84097N, 21.16210E

Camp Site 1480m

Σημείο που επελέγη για κατασκήνωση.Το συγκεκριμένο σημείο δεν χωρά παραπάνω από δυο αντίσκηνα. Περισσότερα σημεία πλησίον του ρέματος. Υψ 1480μ. Δυνατότητα τροφοδοσίας νερού με φίλτρο από το κεντρικό ρέμα Σιρόκα ή έτερο μικρότερο.

Despotikon 2335m

Η υψηλότερη κορυφή του Βαρνούντα επί της συνοριογραμμής. Δεσποτικό ή Κίτσεβο. Στα Σλαβικά η κορυφή ονομάζεται Bojadziev και υφίσταται πινακίδα. 2335μ.

Diaselo Despotiko-Ellinikon

Διάσελο σε υψόμετρο 1960μ μεταξύ των κορυφών Δεσποτικού και Ελληνικού. Για το Δεσποτικό κινούμαστε ελεύθερα προς τα Ανατολικά. Κινούμαστε παράλληλα ή ενθεν κακείθεν της συνοριαγραμμής. Αποκτούμε θέα στην πλευρά του βουνού που ανήκει στα Σκόπια.

Diaselo KriviKamen-Touba

Διάσελο μεταξύ των κορυφών Κρίβι Κάμεν και Τούμπας. Υψ. 2050μ. Ο χωματόδρομος Αγ.Γερμανός-Κρατερό διέρχεται από το σημείο αυτό. Συνεχίζουμε νότια σε τρακτερόδρομο επί της πλαγιάς-ράχης. At 40.85245N, 21.25975E

Το χαμηλότερο σημείο μεταξύ των κορυφών Τούμπας και Γκόρτσε Τούμπας. Οριακή υψ. διαφορά 30μ μέχρι την κορυφή της Γκόρτσε Τούμπας.

Το ευκρινές μονοπάτι διασχίζει το ρέμα που στον χάρτη αναφέρεται ως Ρετζίνα και κινείται πλέον ΒΑ παράλληλα με αυτό σε πλατιά χάραξη. At 40.86549N, 21.22182E

Dihala

Διχάλα του χωματόδρομου. Επιλέγουμε την αριστερή απόληξη ( ΒΑ ). Εικόνισμα. Στην συνέχεια συναντάμε και δεύτερη διχάλα που επίσης αγνοούμε. At 40.85099N, 21.17902E

Το μονοπάτι περνά δίπλα από δυο φροντισμένες πηγές σε απόσταση 15μ μεταξύ τους. Ροή νερού όλο τον χρόνο.Δυνατότητα τροφοδοσίας νερού χωρίς χρήση φίλτρου. Συνεχίζουμε σε στενότερη πλέον χάραξη προς τα Βόρεια. Υψ. 1760μ.

Photo ofEleftheri Anavasi Ditiki Plagia Despotiku Photo ofEleftheri Anavasi Ditiki Plagia Despotiku Photo ofEleftheri Anavasi Ditiki Plagia Despotiku

Eleftheri Anavasi Ditiki Plagia Despotiku

Κερδίζουμε 360μ υψομετρικής μέχρι την κορυφή του Δεσποτικού ανερχόμενοι στην δυτική του πλαγιά. Μη ύπαρξη μονοπατιού. Πεδίο με χαμηλή βλάστηση. Αποφεύγουμε συνεχείς θυσάνους χαμηλών κέδρων.

Προαιρετικά εγκαταλείπουμε το μονοπάτι που τραβερσάρει την προκορυφή του Κρίβι Κάμεν από τα Βόρεια, και ανερχόμαστε σε αυτήν.

Ελεύθερη κατάβαση με κατεύθυνση ΒΑ, πλαγιάς, προκειμένου να προσεγγίσουμε τον χωματόδρομο Αγ.Γερμανός-Κρατερό. Απώλεια 130μ υψομετρικής.. Μέτρια κλίση. Χαμηλή βλάστηση κέδρων. Χαράζουμε πορεία αποφεύγοντας τους.

Epohiaki Anavlisi

Εποχιακός μικρός καταρράκτης επί του χωματόδρομου. Υψ. 1500μ. Δυνατότητα τροφοδοσίας νερού με φίλτρο.

Βάσεις πιθανότατα οχυρών, μόλις 40μ ΝΑ της κορυφής Κρίβι Κάμεν. Συνεχίζουμε νότια επί της ράχης. At 40.85937N, 21.25971E

PictographBridge Altitude 3,904 ft

Gefira HmDromu

Γέφυρα του χωματόδρομου που διασχίζοντας το ρέμα Σιρόκα κινείται πλέον παράλληλα της βόρειας όχθης του ρέματος. At 40.84967N, 21.17230E

Gortse Tuba 2090m

Κορυφή Γκόρτσε Τούμπα με όμορφη θέα στις λίμνες Μικρή και Μεγάλη Πρέσπα. Υψ. Στύλος επί χαρακτηριστικών βράχων. Υψ. 2090μ. Στρεφόμαστε ΒΑ σε ελεύθερη κατάβαση πλαγιάς προκειμένου να προσεγγίσουμε τον χωματόδρομο Αγ.Γερμανός-Κρατερό.

Σε υψόμετρο 1870μ, προσεγγίζουμε τον χωματόδρομο Αγ.Γερμανός-Κρατερό. Τον ακολουθούμε Προς τα ΒΔ και όπου είναι δυνατόν συντομεύουμε στροφές του. At 40.85141N, 21.24176E

Σε υψ. 1540μ εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο αμέσως πρίν από το εγκάρσιο ρέμα Ρετζίνα. Περνάμε δίπλα από εκτενή στάνη εν λειτουργία κατά τους θερινούς μήνες. Αρχές Ιουνίου 2021 κλειστή. At 40.86243N, 21.21937E

Krivi Kamen 2155m

Η κορυφή Κρίβι Κάμεν επί της συνοριογραμμής. Πινακίδα με την ονομασία και το υψόμετρο της κορυφής στα Σλαβικά. Συνεχίζουμε Νότια επί της βατότερης πλέον ράχης.

Krivi Κamen Ditiki Ipokorifi

At 40.86220N, 21.25102E

NotioAnatoliki Rahi Despotiku

Κατερχόμεθα της ΝΑ ράχης του Δεσποτικού. Ενίοτε συναντάμε αχνή χάραξη μονοπατιού.

Omali Rahi

Ομαλή ράχη μεταξύ Τούμπας και Γκόρτσε Τούμπας. Βατό πεδίο, αχνά κτηνοτροφικά μονοπάτια. Παραμένουμε επί της ράχης συναντώντας διάσπαρτους σχηματισμούς βράχων. Μικρή υψομετρική διαφορά μέχρι την κορυφή.

Pigi / Horis Roi

Πηγή σε υψόμετρο 1810μ. Δίχως ροή Ιουν. 2021. At 40.87227N, 21.22815E

Ποτίστρα επί του μονοπατιού σε υψόμετρο 1670μ. Συνεχίζουμε προς τα ΒΑ σε στενότερη πλέον χάραξη μονοπατιού. At 40.86809N, 21.22451E

Proeretiki Sintomefsi

Προαιρετική συντόμευση της τελευταίας φουρκέτας του χωματόδρομου προτού εισέλθει στην κοιλάδα Σιρόκα. Αχνό μονοπάτι και διάσχιση του ρέματος. Εναλλακτικά συνεχίζουμε επί του δρόμου και διερχόμαστε εισόδου στάνης.

Ditiki Ipokorifi Krivi Kamen

Δυτική υποκορυφή του Κρίβι Κάμεν. Ελάχιστα μέτρα χαμηλότερη της κύριας κορυφής του. Συνοριακή πυράμιδα-στύλος. Συνεχίζουμε επί της ράχης Ανατολικά για το Κρίβι Κάμεν.

PictographRiver Altitude 0 ft

Rema Siroka

Ρέμα Σιρόκα. Ροή όλο τον χρόνο. Πόσιμο νερό με χρήση φίλτρου. Η Διαδρομή διασχίζει την ομώνυμη κοιλάδα ακολουθώντας τον χωματόδρομο που κινείται παράλληλα με το ρέμα.

Συνοριακός στύλος. Συνεχίζουμε Νοτιοανατολικά επί της ράχης. Στο σημείο αυτό καταλήγει και εναλλακτική προσέγγιση του Δεσποτικου από την κοιλάδα Σιρόκα. At 40.86802N, 21.24817E

Sintomefsis Strofon HmDromu

Συντομεύουμε όπου είναι δυνατόν τις στροφές του δρόμου. Μέτριας προς εύκολης δυσκολίας πλαγιά.

Αρκετές στάνες πλησίον του δρόμου. Ψηλότερα παρατηρούμε εγκαταλελειμμένα σπίτια, προφανώς παλαιότερου οικισμού. At 40.84981N, 21.17252E

Stani 1570m

Εκτενής στάνη σε υψόμετρο 1570μ. Σε μη λειτουργία αρχές Ιουνίου 2021. Εποχιακή παρουσία βοσκού ο οποίο έχει κατασκευάσει τις πηγές ψηλότερα. Συνεχίζουμε σε ευκρινέστατο μονοπάτι στην Δυτική όχθη του ρέματος.

Stani

Στάνη πλησίον του δρόμου σε υψ. 1300μ. At 40.85761N, 21.18506E

Ανερχόμαστε της βόρειας πλαγιάς Τούμπας ακολουθώντας ίχνος τρακτερόδρομου. Κατεύθυνση Νότια. Ο τρακτερόδρομος οδηγεί στην κορυφή.

Touba 2179m

Κορυφή Τούμπα. Υψ 2179. Η δεύτερη υψηλότερη κορυφή στο ελληνικό τμήμα του βουνού. Υψομετρικός στύλος και παλαιές βάσεις μετρητών ταχύτητας ανέμου. Στρεφόμαστε Δυτικά και κατερχόμαστε στην ράχη που οδηγεί στην Γκόρτσε Τούμπα.

Vrahia / Dinatotita Parakampsis

Στην νότια πλευρά έξαρσης επί της επίπεδης ράχης συναντάμε διάσπαρτα βράχια. Υψ. 2090μ. Η καταγραφή διέρχεται μέσω αυτών με κινησιολογία scrample. Το σημείο αυτό εύκολα παρακάμπτεται από Δυτικά. Συνεχίζουμε Νότια σε ομαλότατη ράχη.

Μικρή έξαρση βράχου επί της ΝΑ ράχης Δεσποτικού. Υψ. 2130μ. Την ξεπερνάμε τραβερσάροντας από τα Δυτικά.

• Photo of George Kapa
    George Kapa Jun 15, 2021

Πολύ ωραία μπράβο! Σας ακολουθώ στο wikiloc, μ αρέσουν οι διαδρομές σας και η ανάλυση πορείας που κάνετε!

• Photo of celembrimbor
    celembrimbor Jun 15, 2021

Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Καλές αναβάσεις.