← Part of Wandelen in De Ronde Venen e.o. wandelingen

Vanaf Wilnis naar Breukelen met de buurtbus, lopend terug

Photo ofVanaf Wilnis naar Breukelen met de buurtbus, lopend terug Photo ofVanaf Wilnis naar Breukelen met de buurtbus, lopend terug Photo ofVanaf Wilnis naar Breukelen met de buurtbus, lopend terug

1962
May 18, 2017
April 2017

near Wilnis, Utrecht (Nederland)

Buitenplaatsen en boerenland.

16 km lopen.

Begonnen met een busrit, van bushalte Zwenkgras in Wilnis met de buurtbus lijn 526 naar Breukelen-markt. Dienstregeling: http://www.buurtbus526.nl/

Vanaf Breukelen Markt begint de wandeling. Eerst een kijkje genomen op de gezellige Kerkbrink (terrasjes), daarna via de Brugstraat de rivier de Vecht overgestoken en linksaf langs het water over het Zandpad (maar wel geasfalteerd) naar Nieuwersluis. Onderweg prachtige buitenplaatsen, theekoepels en parkachtige landgoederen.
In Nieuwersluis de Vecht weer over en een stukje terug richting Breukelen. Iets voor de bushalte rechtsaf het Laantje van Over Holland op, naar het voet- en fietsveer over het Amsterdam Rijnkanaal (gratis, dienstregeling: http://www.voetveren.nl/detail.php?nrvvdv=Ut05 ).
Ga onder het spoor door, even verderop over de snelweg heen en dan ben je in het dorpje Nieuwer ter Aa.
Rechts aanhouden, het doodlopende Honderdschelaantje op, en bijna aan het einde daarvan linksaf door het hek het klompenpad over het weiland op. Dit pad komt uit bij Oukoop, die steek je recht over en je gaat weer het weiland in tot aan de Demmeriksekade. Daar ga je naar rechts.
Ter hoogte van de boerderijcamping kan je rechtsaf over een houten bruggetje een dijkje op, dit komt even verderop weer op de Demmeriksekade uit. Ca 250 m verder ga je linksaf de spoordijk op. Tussen 1915 en 1950 reed hier de stoomtrein tussen Nieuwersluis en Aalsmeer.
Op de spoordijk blijven tot Wilnis. Onderweg kom je langs de voormalige stationsgebouwen van Vinkeveen en Wilnis.

Horeca: In Breukelen, en buiten deze route in Vinkeveen en Wilnis.
Bankjes waren schaars, er staan er drie vlak bij elkaar, ca 500 m na het begin van de spoordijk.

Op de stukken door het weiland mogen geen honden komen, je kan ook door Nieuwer ter Aa via de Kerklaan, rechtsaf de Oukoop op en dan na 2 km links de Haanweg op . Aan het einde daarvan een klein stukje rechts op Demmeriksekade, daar begint de spoordijk.