Van Zarkos' strand via Pelekita's grot naar de heuvels van Skopeli

Photo ofVan Zarkos' strand via Pelekita's grot naar de heuvels van Skopeli Photo ofVan Zarkos' strand via Pelekita's grot naar de heuvels van Skopeli Photo ofVan Zarkos' strand via Pelekita's grot naar de heuvels van Skopeli

October 4, 2017
October 2017

near Káto Zákros, Crete (Greece)

Man man man. Wat ging ik hier vaak bijna dood. Van Kato Zakros naar de grot van Pelekita gaat prima. Maar vervolgens dacht ik dat ik dóór de grot moest. Da's Eén bijna-doodervaring op z'n best. Mijn advies: gewoon even binnen kijken en weer verder. Ga niet afdalen ofzo, of je komt nooit meer terug.

De rest van de route, richting Zakros over de heuvels, is ook niet makkelijk. Lees: moeilijk. Die rode stippen verdwijnen constant, dus ik heb het overleefd met dank aan aan de route op wikiloc. Vooral met sandalen (ik weet het, mijn fout) is het verschrikkelijk, met al die losse stenen, prikkende struiken en losliggende distels.

Lukt het je om de heuvel op te komen (vierhonderd meter hoog he?), dan wordt alles makkelijker. De afdaling kent veel meer markeringen en een veel logischere route. Ben je dus halverwege, dan red je het wel. Maar bezint eer je begint aan de beklimming, want die is serieus lastig.