Van de Rode naar de Zwarte Berg en terug

Photo ofVan de Rode naar de Zwarte Berg en terug Photo ofVan de Rode naar de Zwarte Berg en terug Photo ofVan de Rode naar de Zwarte Berg en terug

May 5, 2009

•   4 3 Reviews

near Loker, Flanders (Belgique)

EEN MOOIE TOCHT VAN 14KM DIE JE KENNIS LAAT MAKEN MET HET VLAAMSE HEUVELLAND.
De wandeling start in Westouter op de Rode Berg nabij de molen. De wandeling is zelf uitgestippeld en een absolute aanrader maar wel soms lastig ! Je verkent op deze tocht alle mooie aspecten van het West-Vlaamse Heuvelland. Het gaat het ook een stukje door Noord Frankrijk, met name de Zwarte Berg (Mont Noir). We keren terug langs de mooie Douve-vallei en Vlaanderen's enige kabelbaan. (enkel open in de zomermaanden)
Bij regenweer kunnen sommige stukken er nogal drassig bij liggen! Voor een natje en een droogje zijn er verscheidene zaken op en rond de Rode en Zwarte Berg waar het in het weekend behoorlijk druk kan zijn van de Franse toeristen die de winkelcentra op de Zwarte Berg bezoeken. Veel wandelplezier!

• Jorge De Stapper Jul 25, 2012

Super mooi!

• Photo of Scampy
    Scampy May 1, 2014

Gewoon een van de mooiste wandelingen van West Vlaanderen en over de schreve. Proficiat aan de auteur! Veel bos en veel houten paadjes en trappen. Ik dacht de streek redelijk goed te kennen, maar ben toch weer verwonderd dat wij dit in West Vlaanderen hebben. Je waant je soms in de Ardennen.

• Photo of Ludem
    Ludem Nov 2, 2014

Ik heb het GPX bestand gedownload en "proberen" te wandelen op zaterdag 1 november 2014. Zelf heb ik het bestand ingeladen in een Garmin Oregon 450t. Tal van zaken kloppen niet (meer) met de werkelijkheid. We zijn gestart ter hoogte van de Schomminkelstraat in Westouter en daar al is er verwarring met de originele track... Men moet minstens 200 meter verder wandelen om dan te kunnen inslaan. Een aantal paden zijn nu blijkbaar ook afgesloten door een natuurvereniging waardoor de track niet kan gewandeld worden. Misschien toch eens herbekijken. Globaal toch zeer mooi wandeling.

• Photo of Tenerife Trails ⭐ Tenerife te Voet
    Tenerife Trails ⭐ Tenerife te Voet Nov 2, 2014

Dag Luc,
    Bedankt voor uw opmerking.
    Deze wandeling was de eerste die ik publiceerde in 2009 en staat dus reeds 5 jaar online. Zoals vaak met wandelingen en wandelpaden verandert er wel eens iets of worden wandelnetwerken heraangelegd of gewijzigd. Zoals ik vermeld in mijn disclaimer op onze website (maar niemand die dit natuurlijk leest) (zie: http://www.westwandelingen.be/disclaimer.html) 'Daarom mag de informatie op onze website niet als een gids beschouwd worden, maar dient om u een algemeen idee te geven van wat u te wachten staat. Deze site noch de auteur van de artikels is niet verantwoordelijk voor mogelijke wijzigingen, veranderingen of afsluitingen van wandelpaden en -wegen moest u iets ondernomen hebben dat op deze site vermeld staat wat niet meer klopt.'
    maw: Ik kan er niets aan doen als een pad niet meer bestaat of gewijzigd is.
    Toch bedankt om dit te melden en ik hoop dat je toch wat genoten hebt van de mooie natuur!
    Groeten,
    Marc

• Photo of Ludem
    Ludem Nov 2, 2014

Beste Marc,
    Absoluut geen verwijt en zeker niet met de vinger wijzen naar de "auteur". Ik wilde het enkel eens meegeven en misschien, als je tijd en goesting hebt, kun je de wandeling eens herwandelen en herpubliceren. Ik zal mij in ieder geval ook wat beter voorbereiden en via basecamp en routeplanner eens kijken als er niet teveel afwijkingen zijn

• Photo of Bounty8400
    Bounty8400 Jun 9, 2021

Route wijkt 500 m af van het parcours? Je wandelt constant naast het parcours. Jammer want de tocht is top.