Van Bohon naar Durbuy - Adembenemende landschappen en sprookjesachtige grotten

Photo ofVan Bohon naar Durbuy - Adembenemende landschappen en sprookjesachtige grotten Photo ofVan Bohon naar Durbuy - Adembenemende landschappen en sprookjesachtige grotten Photo ofVan Bohon naar Durbuy - Adembenemende landschappen en sprookjesachtige grotten

March 7, 2021
March 2021

near Famenne, Wallonia (Belgique)

Deze wandeling volgt de de rivier de Ourthe die zich al slingerend een weg baant naar het allerkleinste stadje ter wereld.

We starten hoog in het dorpje Bohon, van waaruit we afdalen naar een van de bekendste rivieren van de Ardennen.
Het landschap is weids en biedt prachtige vergezichten op de omgeving.
Na een weiland over te hebben gestoken, komen we aan bij de Ourthe en volgen een smal pad stroomopwaarts.

De natuur verandert langzaam in een prehistorisch landschap met een bijzondere flora & fauna vol met varens, imposante rotsblokken en klimop die als lianen naar beneden hangen.​

Opwellende meertjes en riviertjes die gevoed worden door ondergrondse bronnen leiden ons naar de grotten. De toegang tot de grot is gesloten, maar de plaats is magisch.

De site is beschermd natuurgebied en een winterslaapplaats voor verschillende vleermuissoorten. Deze natuurlijke grot heeft twee verdiepingen en wordt gevormd door de ondergrondse kruising van een meander van de Ourthe.​

De streek is het allereerste UNESCO Global Geopark van België en verenigt de gemeentes van de Beauraing, Durbuy, Hotton, Marche-en-Famenne, Nassogne, Rochefort, Tellin en Wellin.

Het biedt adembenemende landschappen, sprookjesachtige grotten en uitzonderlijke karstverschijnselen uniek in Europa.

We passeren La Roche aux Corbeax, en in Durbuy zelf de Anticlinaal, die we beklimmen voor een magnifiek uitzicht op het stadje zelf.

• Photo of johanbauduin
    johanbauduin Sep 25, 2021

Super wandeling. Heerlijk genieten van de rust.

• Photo of Belle Gite
    Belle Gite Sep 25, 2021

Leuk! Verrassend stukje natuur daar...

• Photo of Lasittelle
    Lasittelle Mar 1, 2022

De 2’de lus was niet meer toegankelijk. Ik geraakte de wei niet over 😥. Voor de rest mooi. Bedankt

• Patrick Plas Aug 23, 2023

Kleine lus is niet meer toegankelijk