Vallter - Roca Colom

June 28, 2020
June 2020

•   5 3 Reviews

near Setcases, Catalunya (España)

Des de l'estació d'esquí de Vallter tothom té tirada a pujar el Bastiments, o fer-ne l'olla, o bé anirmar-se fins al pic de l'Infern o la travessa que porta a Coma de Vaca o Núria. En canvi, anar cap a l'est costa una mica més, per bé que es pot arribar fins a dos cims interessants, el Costabona i la Roca Colom. En aquesta ocasió, la ruta ha portar només fins a Roca Colom en una ruta que intenta ser el màxim de circular.. El punt de sortida és l'estació de Vallter, allà on acaba la carretera.

Es comença a caminar per darrere dels edificis de serveis per un corriol senyalitzat com a GR i que enfila fins a la Portella de Mentet. Després de fer un tram de pujada, cal girar a la dreta, travessar el riu i continuar pujant, però ara en direcció est. S'arriba a un planer, els plans de Coma Ermada i cal continuar recte, en paral·lel a un altre corriol que s'agafarà a la tornada. Just en el moment que s'entrecreuen, cal girar a la dreta i començar a pujar camp a través fins al cim que queda al davant, que és doble. Es tracta del cim de Coma Ermada. A partir d'aquí es va carenejant, es passa el coll de la Llosa, el puig del mateix nom i aquí s'inicia una bona baixada fins a un coll i després es torna a pujar i per la carena es baixa fins a la portella de Callau. En resum, puja i baixa per la carena, sense un sender marcat, però que no té pèrdua i a part d'herba i pedres, de bon transitar.

A partir d'aquest punt queda l'última pujada d'entitat de la jornada, enfilar fins a la Roca Colom que amb 2510 és el punt culminant de la sortida. El cim està ple de roca calcaria de color blanc, d'aquí en ve el nom. La baixada es fa pel mateix camí fins a la portella. D'aquí es pren el sender que surt per la dreta d'on s'ha vingut.

El camí està marcat amb pintura vermella i groga i remunta una carena. A dalt, cal girar a l'esquerra (està ben senyalitzat amb marques) i es passa per una fondalada per tornar a pujar una mica. Aquí s'arriba a la zona dels plans de Coma Ermada, i les marques porten cap a la portella de Mentet (si es vol anar més ràpid, es pot optar pel mateix camí de pujada). Un cop a la portella, baixar fins a Vallter és prou ràpid i no té cap pèrdua.

És una sortida entre fàcil i moderat. L'he qualificat com a moderat perquè sí que hi ha una certa exigència en algunes pujades (al principi i l'ascensió a la Roca Colom), però si s'està acostumat a l'alta muntanya no són de les pitjors. Pel que fa a l'orientació, és relativament fàcil ja que es tenen a la vista tots els punts on s'ha d'anar. Ara bé, sempre és important portar un bon track i GPS, sobretot si les condicions metereològiques empitjoren. En el meu cas, el dia ha acabat amb boira i el track ajuda moltíssim.

Bifurcació

Portella de Mentet

• Photo of pantagb
    pantagb Jun 30, 2020

Molt d'acord. I si baixes fins a Mantet, la vall és fantàstica amb gran diversitat de fauna. Vallter és molt més que Bastiments o Gra de Fajol.

ebassegoda Jun 30, 2020

Gràcies per la valoració, pantagb. No he baixat mai cap a Mentet, però vistes valls paral·leles (Carançà) segur que la baixada bé que s'ho val.

• Photo of ardenas
    ardenas Aug 17, 2020

Em fet aquesta ruta avui i la veritat molt maca gràcies per pujar la

Ruta molt maca i de fàcil fer per gaudir un demati tranquil.

ebassegoda Aug 17, 2020

Moltes gràcies per la valoració i el comentari, ardenas.

• Photo of Delt
    Delt Jul 24, 2023

Tot tal como està explicat. Moltes gràcies.

ebassegoda Jul 24, 2023

Moltes gràcies per la valoració i el comentari, Delt. Que bé que us hagi agradat la ruta i hàgiu passat un dia genial.