Photo ofVallfogona de Ripollès - Font de la Tosca - Torrent de la Masica - Castell de Milany (100 Cims essencial) [Ripollès]. Photo ofVallfogona de Ripollès - Font de la Tosca - Torrent de la Masica - Castell de Milany (100 Cims essencial) [Ripollès]. Photo ofVallfogona de Ripollès - Font de la Tosca - Torrent de la Masica - Castell de Milany (100 Cims essencial) [Ripollès].

April 20, 2024
April 2024

near Vallfogona, Catalunya (España)

Ruta semi-circular des de Vallfogona de Ripollès passant per:
- Església de Sant Julià (0.4 km)
- La Tosca (2.2 km)
- Refugi clausurat (2.7 km)
- Barraca d'en Buixate (3.2 km)
- Gorg de Baix (4.1 km)
- El Saltant (4.7 km)
- Saltant de la Costa de Llastanosa (5.8 km)
- Coll del Jonquer (7.9 km)
- Font de l'Abeurada (10.3 km)
- Milany (11.0 km)
- Can Gallard (12.5 km)
- Pont de Vallfogona (16.7 km)

Aproximació:

Des del Vallès circulem amb el cotxe per la C-17 direcció nord fins arribar a la ciutat de Ripoll, i aquí agafar la carretera N-260a fins el petit i preciós poble de Vallfogona de Ripollès [Ripollès]. Només entrar podem estacionar al carrer que ens trobem (carrer Prat de l'Om). Nosaltres aparquem a una esplanada petita amb capacitat per 6 cotxes, entre aquest carrer i el carrer Puig de Sant Miquel, però hi ha aparcament per tot arreu.

Comencem la ruta !!!!.

Baixem pel Carrer Prat de l'Om, i girem a l'esquerra per continuar pel Carrer Puig-Estela, passem al costat del Bar/Restaurant El Forn (aquí dinarem a la tornada) i continuem pel Camí del Cementiri (cimentat), fins entrar a la pista forestal que ens condueix sense sortir de la pista a la Font de la Tosca. Es una gran formació rocosa, d'on brolla aigua per tot arreu, amb unes escales de fusta per pujar-hi, i travessar-la d'un extrem a l'altre, és una font súper curiosa, mai havíem vist cap similar, molt espectacular !!!.

Continuem per la pista, fins agafar a l'esquerra el sender que ens introdueix al Torrent de la Masica.
Caminem per ell amb progressiva pujada, caminant al costat del torrent, i parant en multitut de Gorgs i Salts d'aigua, destacant la Gorga de Baix, la Gorga de Dalt, i sobretot el Saltant, que podem veure'l des de sota i seguit des de sobre, molt espectacular. Ens hem de desviar per corriols per veure alguns Salts.Tot i la sequera actual, baixa un cabal d'aigua mínim suficient per gaudir d'aquest entorn, és clar que amb més aigua seria una passada !!!.

Pugem pel sender del torrent fins
que s'acaba, i aquí ens sortim per continuar a la dreta per un altre sender, força planer. Passem al costat de La Barraca (ruïnes), i sortim a una pista per on caminem fins agafar el sender (GR-3, marques vermelles i blanques, que seguim en tot moment fins el cim) (sender d'anada i tornada al cim).

Seguim tota l'estona les marques vermelles i blanques, amb interseccions, i amb trams amb pujada més accentuada.

Sortim al Coll de Milany, passant una tanca per bestiar (el dia que vam realitzar la ruta no hi havia vaques en llibertat), i pugem pocs metres per un prat, fins la darrera i curta pujadeta, on trobem dos passamans i una barana per ajudar-nos (sense cap dificultat) i arribem al cim del Castell de Milany (1529m) 💯 Cims (essencial) de la FEEC.

Trobem les ruïnes del castell i unes escales metàl·liques de cargol que ens puja a la part més alta, amb unes fantàstiques vistes de les muntanyes del Pirineu, com el Bastiments, el Taga, el Puigmal, etc.. i a l'altra banda el Bassegoda, el Montseny, etc....
Es tracta del castell català bastit a una major alçada.

Baixem les escales i tenim al costat una petita antena i el Vèrtex/senyal geodèsic sense la barra (protuberància).

Gaudim del cim completament sols una bona estona i desfem camí fins tornar de nou a la pista, que ara agafem a l'esquerra de baixada, pedregossa en molts trams fins entrar a l'esquerra passant una petita porta, a una sèrie de corriols amb constant baixada, seguint les marques vermelles i blanques constants del GR-151.1 / GR-3, i creuant moltes petites portes pintades amb els colors dels GR (vermelles i blanques). Vam gastar el límit dels waypoints i no hi ha cap en tot aquest tram de corriols, però NO hi ha pèrdua seguint les marques constants.

Sortim al Pont Medieval de Vallfogona, el creuem i just aquí seguim a la dreta per un sender ara de pujada, i seguint les marques vermelles i blanques del GR, fins arribar de nou al poble i el lloc d'aparcament.

Ens canviem les samarretes i ens perfumem una mica, i anem a dinar al Bar/Restaurant El Forn. Tenen un menú de cap de setmana per 20€ (any 2024) amb primer + segon plat + postre + pà + vi + aigua (cafès a part), amb un bon repertori de plats a escollir, tot molt bó.
Millor reservar taula per telèfon un parell de dies abans. S'ha de tenir en compte que la ruta és llarga i entretinguda; nosaltres amb un ritme alt i fent totes les parades per veure tot, vam trigar quasi 5 hores, però fàcilment pot pujar a 6 hores, diem això per l'hora de la reserva de la taula, en cas de voler dinar al restaurant.

Una fantàstica ruta, sense dificultat tècnica, amb un munt de coses per veure. L'hem qualificat com moderada pels més de 17 kilòmetres i per alguns trams de pujades i baixades més accentuades.

El Castell de Milany, està inclòs en el llistat dels 💯 Cims (essencial) de la FEEC.

Photo ofAparcament, Vallfogona de Ripollès. Photo ofAparcament, Vallfogona de Ripollès. Photo ofAparcament, Vallfogona de Ripollès.

Aparcament, Vallfogona de Ripollès.

Photo ofSantuari de la Salut i continuem pel Camí del Cementiri. Photo ofSantuari de la Salut i continuem pel Camí del Cementiri.

Santuari de la Salut i continuem pel Camí del Cementiri.

PictographInformation point Altitude 3,140 ft

Font de la Tosca

Photo ofEsquerra i seguit la Barraca d'en Buixate. Photo ofEsquerra i seguit la Barraca d'en Buixate. Photo ofEsquerra i seguit la Barraca d'en Buixate.

Esquerra i seguit la Barraca d'en Buixate.

Camí de l'esquerra.

PictographWaterfall Altitude 3,599 ft

Petit Salt d'aigua del Torrent.

PictographBridge Altitude 3,638 ft
Photo of'NO CREUEM' la passarel·la i seguim pel sender per on anem. Photo of'NO CREUEM' la passarel·la i seguim pel sender per on anem.

'NO CREUEM' la passarel·la i seguim pel sender per on anem.

PictographWaterfall Altitude 3,610 ft

Salt d'aigua del Torrent.

PictographRiver Altitude 3,633 ft

Gorga de Dalt.

PictographWaterfall Altitude 3,706 ft

PictographWaterfall Altitude 3,733 ft

El Saltant, vist des de sota.

PictographWaterfall Altitude 3,699 ft

El Saltant, vist des de dalt.

PictographWaterfall Altitude 3,778 ft

PictographWaterfall Altitude 4,042 ft

PictographWaterfall Altitude 4,009 ft

Saltant de la Costa de Llastanosa.

PictographWaterfall Altitude 4,151 ft

Photo ofDreta, sortim del Torrent de la Masica i continuem pel sender. Photo ofDreta, sortim del Torrent de la Masica i continuem pel sender.

Dreta, sortim del Torrent de la Masica i continuem pel sender.

PictographRuins Altitude 4,243 ft

PictographRuins Altitude 4,230 ft

Photo ofEsquerra, sender seguint les marques vermelles i blanques del GR-3. Photo ofEsquerra, sender seguint les marques vermelles i blanques del GR-3.

Esquerra, sender seguint les marques vermelles i blanques del GR-3.

Recte.

Photo ofSeguim marques vermelles i blanques del GR-3, tota l'estona. Photo ofSeguim marques vermelles i blanques del GR-3, tota l'estona.

Seguim marques vermelles i blanques del GR-3, tota l'estona.

Seguim marques vermelles i blanques amunt del GR-3.

Photo ofSortim a pista i seguim a la dreta per sender per sobre paral·lel a la pista. Photo ofSortim a pista i seguim a la dreta per sender per sobre paral·lel a la pista.

Sortim a pista i seguim a la dreta per sender per sobre paral·lel a la pista.

Photo ofColl de Milany, passem tanca i dreta. Photo ofColl de Milany, passem tanca i dreta. Photo ofColl de Milany, passem tanca i dreta.

Coll de Milany, passem tanca i dreta.

Photo ofÚltima pujadeta, amb dos passamans i una barana per ajudar-nos. Photo ofÚltima pujadeta, amb dos passamans i una barana per ajudar-nos.

Última pujadeta, amb dos passamans i una barana per ajudar-nos.

PictographCastle Altitude 5,054 ft

Castell de Milany.

Escales.

Photo ofCastell de Milany (1529m) (100 Cims essencial) Senyal/vèrtex geodèsic. Photo ofCastell de Milany (1529m) (100 Cims essencial) Senyal/vèrtex geodèsic. Photo ofCastell de Milany (1529m) (100 Cims essencial) Senyal/vèrtex geodèsic.

Castell de Milany (1529m) (100 Cims essencial) Senyal/vèrtex geodèsic.

Photo ofEsquerra, seguint marques vermelles i blanques del GR-3 i creuant petites portes pintades amb els colors del GR-3, sense pèrdua. Photo ofEsquerra, seguint marques vermelles i blanques del GR-3 i creuant petites portes pintades amb els colors del GR-3, sense pèrdua.