VALLFEROSA

November 24, 2019
November 2019

near Vallferosa, Catalunya (España)

Recorregut pel nord de la Segarra, a Vallferosa, un dels paisatges més abruptes i boscos de al comarca, amb roures i pins, i relleus trencats que dificulten els conreus, és una de les zones més despoblades de Catalunya. Vallferosa és una entitat de població del terme municipal de Torà, actualment format per masos dispersos, de l’antic poble queden algunes cases en runes i l'església de Sant Pere, al costat la espectacular Torre de Vallferrosa.La singular Torra té una altura de 33 metres, però no esta en un punt elevat, es creu que és sarraïna, és de les poques de Catalunya que es conserva gairebé íntegra.
Aparquem en un revolt de la carretera LV 3005a, passat 6, on hi ha el desviament de la masia Fustegueres. El track comença més endavant perquè em vaig oblidar d’engegar el GPS, vam anar pel camí de Fustegueres fins la masia i allí varem agafar el camí de la dreta el de Cristòfol, on me vaig donar conte que portava el GPS parat.
La masia Fustegueres es una casa de turisme rural on hi ha un cup de vi medieval, un forn d’oli de ginebre, una premsa de vi de pedra i un forn d’obra. Pel camí de Cristòfol trobem al mig d’un camp dues maquines agràries posades estratègicament, suposem que és una especie de monument als pagesos. Arribem a cal Cristòfol, actualment casa rural La Collita, hi ha un dolmen de construcció actual, el dolmen del respecte i l'esperança. Ens dirigim cap a la balma dels Voliacs, al Clot de la Vinya del Senyor, després busquem el corriol una mica perdedor que ens porta al camí de Marquilles, arribem a una cruïlla de camins, agafem el de Vallferosa senyalitzat com GR 170, sender del Llobregós.
Seguint el GR creuem el barranc del Quadros o riera de Vallferosa, ascendim fins l’esplanada on hi ha la majestuosa Torre, al costat de l’antic nucli de població, en queden les ruines de les cases, dos cementiris i l’església neoclàssica de Sant Pere. La colosal torre rodona i emmerletada té uns 33 metres d'alçada, esta en molt bon estat de conservació, és una de les més importants d’Europa, singular per la seva situació enclotada, no en una zona alta com altres construccions d’aquesta índole. Construïda amb doble anella de murs, l'interior i l'exterior, resultat de tres fases constructives diferents. Encara conserva l'arrebossat original amb un lleuger to vermellós per l'òxid de la terra, segons consta en un cartell barrejat amb ou de gallina. Un cop hem visitat les restes del antic poble, iniciem l’ascens cap a Santa maria de Vallferosa o de Sasserra passant a prop de la masia Clavells, antiga residència del senyor feudal de Vallferosa.
Arribem a Santa Maria de Vallferosa o Sasserra, el punt més alt de la sortida d’avui. És l'església parroquial de Vallferosa, té un bonic porxo al davant i està adossada a l’antiga rectoria i a la casa dels masovers, vam trobar-hi un estadant que fuig de l'enrenou de la ciutat. Després baixem per l’Obaga del Clot del Bosc i anem a visitar el cementiri dels Nens Xics, on hi ha unes tombes medievals excavades a la roca, algunes molt petites d'aquí el nom, anem a buscar el camí de Comabella i cap al cotxe

PictographCastle Altitude 1,807 ft

TORRE DE VALLFEROSA

Espectacular torre rodona i emmerletada té uns 33 metres d'alçada, esta en molt bon estat de conservació, és una de les més importants d’Europa, singular per la seva situació enclotada, no en una zona alta com altres construccions d’aquesta índole. Construïda amb doble anella de murs, l'interior i l'exterior, resultat de tres fases constructives diferents. Encara conserva l'arrebossat original amb un lleuger to vermellós per l'òxid de la terra, segons consta en un cartell barrejat amb ou de gallina.

Photo ofSANTA MARIA DE VALLFEROSA O DE SASERRA Photo ofSANTA MARIA DE VALLFEROSA O DE SASERRA Photo ofSANTA MARIA DE VALLFEROSA O DE SASERRA

SANTA MARIA DE VALLFEROSA O DE SASERRA

Església parroquial del nucli disseminat de Vallferosa al municipi de Torà, inclosa a l’inventari Patrimonial arquitectònic de Catalunya. Situada prop de la carretera LV-3005a. Adossada a l'antiga rectoria i a la casa dels masovers, a l’entrada té un porxo

NECRÒPOLIS NENS XICS

Al mig d’un petit bosc damunt una plataforma rocosa, hi ha la necròpolis medieval, 16 tombes antropomorfes, la majoria petites que han donat el nom a la necròpolis