Photo ofVallès Occ.: Mossèn Homs-Font Gotelles-Font Moreria-Tor. Ribatallada-Erm. S.Vicenç Verders-Can Deu-S.Julià d'Altura-Mossèn Homs Photo ofVallès Occ.: Mossèn Homs-Font Gotelles-Font Moreria-Tor. Ribatallada-Erm. S.Vicenç Verders-Can Deu-S.Julià d'Altura-Mossèn Homs Photo ofVallès Occ.: Mossèn Homs-Font Gotelles-Font Moreria-Tor. Ribatallada-Erm. S.Vicenç Verders-Can Deu-S.Julià d'Altura-Mossèn Homs

February 8, 2024
February 2024

•   4.2 2 Reviews

near Matadepera, Catalunya (España)

Agradable ruta circular pel Vallès Occidental entre Terrassa i Sabadell des de Mossèn Homs per visitar l'entorn fluvial del Torrent Gotelles i del Torrent Ribatallada on trobarem diverses fonts i salts d'aigua així com interessants elements de Patrimoni. No tenia molt clar que amb l'actual sequera trobés aigua però m'ha sorprès gratament la situació dels Torrents.
Ruta sense dificultat tècnica, tot i que al tram del Torrent Gotelles haurem d'anar amb compte ja que passarem just per la llera i haurem d'estar creuant de banda a banda trepitjant aigua o zones que podem trobar enfangades, així que porteu el calçat adient.
Distància Total=12,5 Km
Desnivell Total=250 m
IBP-INDEX=37
Els punts de pas són:
Aparcament a Mossèn Homs-GR 97-Font de Gotelles-Font de la Moreria-Torrent de Gotelles-Pantà de Ribatallada-Salt Torrent Ribatallada-Font dels Plàtans-Font de la Teula-Riu Ripoll-Corriol del Rieral-Ermita Sant Vicenç de Verders-Masia Can Deu-Bosc de Can Deu-Ermita Sant Julià d'Altura-Torrent de la Murtra-Font de Ca n'Argelaguet-Area de lleure Can Bonvilar-Mossèn Homs.
Descripció de la ruta:
Aparquem a la bonica Masia Mossèn Homs, construcció del S. XIV actualment Escola d'Hosteleria i Turisme (de dimarts a divendres serveixen menús), agafem i seguim el GR 97 per una carretera que va cap a l'Area de lleure de Can Bonvilar fins trobar un pal informatiu on girem esquerra per un corriol, creuarem el Torrent de la Betzuca (sec) i seguirem pel GR 97 fins arribar a la carretera BV-1248 on creuarem (atenció que acostuma a tenir força trànsit). Recentment han afegit un carril bici i han modificat tota la zona, així que hem de baixar pel talús fins al camp conreuat i seguir per la seva dreta sense fer mal bé els cultius. Veureu que el pas de persones i bicis va marcant una mena de corriol. Quan arribem al final del camp ja trobem un camí més ample. Arribarem a una baixada per un corriol una mica atrotinat i estret, el pas de bicis es el que fa, així que ho farem amb compte. De seguida ens trobarem la Font de Gotelles, al Torrent de Gotelles, que quasi no raja. Aquí girem dreta per anar seguint el torrent. En pocs metres a la dreta trobarem la Font de la Moreria, que sí raja.
Ara toca seguir per aquest bonic espai fluvial, sorprenentment amb més aigua de la que calculava trobar. És un tram que hem de fer pel propi torrent, buscant sempre el millor pas, canviant de costat a costat i evitant el fang. Hi ha alguna zona algo atapeïda de vegetació però es fa bé. També passarem algun arbre caigut. En general és un tram molt agradable, fresc i ombrívol. Curiós que entre Terrassa i Sabadell hi hagi aquest espai tan salvatge. Finalment enllaçarem amb una pista on girarem dreta, passant de seguida per l'antic Pantà de Ribatallada, ple de vegetació i una mica d'aigua.
A la propera intersecció girarem esquerra per iniciar el Torrent de Ribatallada, si voleu veure les Fonts del Suro i la dels Capellans heu de seguir dreta i després d'una curta pujada per la pista les trobareu, direcció Sant Julià d'Altura. Avui no he anat.
Així anem esquerra, passant per les restes d'un antic Pou de Glaç continuant fins un petit però bonic Salt d'aigua que ens queda a la dreta després de creuar el Torrent. També comentar que una mica abans d'arribar a aquest primer pas del Torrent al costat del petit Salt, a mà esquerra surt un corriol una mica desdibuixat per les fulles, que en poca estona ens porta a la Font de Sant Joan de Ribatallada, en estat una mica precari, més aviat són un parell de basses força atapeïdes de vegetació, així que no he considerat afegir aquest punt a la ruta. Com volgueu.
Un cop vist el Salt de Ribatallada, iniciarem la baixada per tota la pista, creuant fins en 6 ocasions més el Torrent, avui sempre amb aigua, un altre tram agradable i fresc, fins arribar a una pista més ampla on hi ha un pal informatiu i un cartell del Parc Fluvial del Ripoll, ruta que va des de Castellar del Vallès fins a Sabadell. Aquí girem dreta i quan veiem una cadena a la banda esquerra girem per una zona on hi ha uns plataners monumentals. Veurem una escala amb fustes que baixen fins a la curiosa Font dels Plàtans on trobarem un altre Salt d'aigua, avui també amb bon aspecte. Retornem a la pista i de seguida a la dreta veurem l'antic Forn de Calç de Ribatallada.
Seguirem una estona per la pista fins veure a l'esquerra unes escales que baixen cap a la Font de la Teula. Ens apropem i comprovem que també raja. Si voleu podeu seguir el corriol i arribareu a una palanca sobre el Riu Ripoll. Ara tornarem a la pista, retrocedirem uns metres i hem d'agafar un corriol en pujada (corriol del Rieral). Farem un tram en forta pendent (l'únic tram costerut de tota la ruta) per una bonica zona de bosc, que finalment ens deixa a una pista ja al Bosc de Can Deu que seguirem esquerra fins a l'Ermita de Sant Vicenç de Verders, una bonica ermita romànica que va ser desmuntada i traslladada abans de quedar submergida per la construcció del Pantà de Sau. Des de l'ermita ens dirigim cap a la Masia de Can Deu, normalment tancada (només oberta diumenges), actualment Museu de la Vida al Camp, però com avui hi havia una visita escolar m'he pogut colar i fer una ullada. Un altre preciós indret.
Un cop vist aquest entorn, seguim per la carretera en pujada fins trobar una cadena a la dreta, on girarem, començant una llarga pista que passa pel Bosc de Can Deu, una zona protegida. Veureu que surten diferents corriols que més o menys estan entrellaçats, així que podeu anar una mica per on volgueu. Jo he anat més o menys recte per arribar finalment a Sant Julià d'Altura, on trobarem l'Església, i una zona de barbacoes i picnic. També hi ha un petit bar que avui he trobat obert. Un cop feta l'aturada tècnica, seguim per girar dreta després de la zona d'aparcament i de seguida esquerra. Ara farem un corriol fins enllaçar de nou amb el GR, passant al costat d'un dipòsit d'aigua fins arribar a la carretera BV-1248 que haurem de tornar a creuar. Un cop hem creuat girarem esquerra deixant el GR i començant un tram de baixada que ens porta fins al Torrent de la Murtra, un altre espai humit i fresc, molt agradable. Enllaçarem amb una pista on girarem dreta per arribar de seguida a la font de Ca n'Argelaguet, en un racó també molt agradable, però avui aquesta font no raja. A la part inferior hi ha una bassa, també seca.
Ara hem de retornar a la pista, girant esquerra al costat dels camps, fins enllaçar amb una altra pista que seguirem a la dreta fins a un nou desviament, ara a l'esquerra. Aquest corriol ens porta cap a l'Area de lleure de Can Bonvilar, trobarem pals informatius.
Així arribarem a Can Bonvilar, on hi ha una font i unes taules de picnic. Aquí girarem dreta per la carretera asfaltada per retornar a Mossen Homs. En definitiva, una ruta que sorprèn que pugui tenir tants elements interessants i força desconeguts entre dues grans ciutats com són Terrassa i Sabadell.
Espero us agradi!!!

Aparcament a Mossen Homs

Pal info. Esquerra

Pal info. Esquerra. Cami Vell de Terrassa a Castellar

PictographRisk Altitude 1,139 ft
Photo ofAtencio. Creuem carretera BV-1248 i baixem talús. Seguim al costat del camp Photo ofAtencio. Creuem carretera BV-1248 i baixem talús. Seguim al costat del camp Photo ofAtencio. Creuem carretera BV-1248 i baixem talús. Seguim al costat del camp

Atencio. Creuem carretera BV-1248 i baixem talús. Seguim al costat del camp

Corriol en baixada força trinxat

PictographFountain Altitude 984 ft
Photo ofFont de Gotelles. Practicament no raja Photo ofFont de Gotelles. Practicament no raja Photo ofFont de Gotelles. Practicament no raja

Font de Gotelles. Practicament no raja

PictographFountain Altitude 994 ft

Font de la Moreria. Raja

PictographRiver Altitude 963 ft
Photo ofTorrent Gotelles. Sempre acostuma a tenir aigua. Atenció Photo ofTorrent Gotelles. Sempre acostuma a tenir aigua. Atenció Photo ofTorrent Gotelles. Sempre acostuma a tenir aigua. Atenció

Torrent Gotelles. Sempre acostuma a tenir aigua. Atenció

PictographLake Altitude 784 ft

Pantà de Ribatallada

PictographIntersection Altitude 782 ft
Photo ofPal info. Esquerra a veure si el Salt de Ribatallada te aigua. Anar/tornar Photo ofPal info. Esquerra a veure si el Salt de Ribatallada te aigua. Anar/tornar

Pal info. Esquerra a veure si el Salt de Ribatallada te aigua. Anar/tornar

PictographRuins Altitude 796 ft

PictographWaterfall Altitude 746 ft
Photo ofSalt d'aigua del Torrent de Ribatallada. Porta aigua tot i la sequera Photo ofSalt d'aigua del Torrent de Ribatallada. Porta aigua tot i la sequera Photo ofSalt d'aigua del Torrent de Ribatallada. Porta aigua tot i la sequera

Salt d'aigua del Torrent de Ribatallada. Porta aigua tot i la sequera

PictographIntersection Altitude 925 ft

PictographIntersection Altitude 899 ft

PictographReligious site Altitude 973 ft
Photo ofErmita de Sant Julià d'Altura. Zona de picnic i barbacoes. Servei de bar Photo ofErmita de Sant Julià d'Altura. Zona de picnic i barbacoes. Servei de bar Photo ofErmita de Sant Julià d'Altura. Zona de picnic i barbacoes. Servei de bar

Ermita de Sant Julià d'Altura. Zona de picnic i barbacoes. Servei de bar

PictographIntersection Altitude 999 ft

Dreta i de seguida esquerra

Dipòsit. Seguim recte per GR

PictographRisk Altitude 1,076 ft
Photo ofCreuem carretera BV-1248 (Pk 5). Seguim per corriol esquerra deixant GR Photo ofCreuem carretera BV-1248 (Pk 5). Seguim per corriol esquerra deixant GR Photo ofCreuem carretera BV-1248 (Pk 5). Seguim per corriol esquerra deixant GR

Creuem carretera BV-1248 (Pk 5). Seguim per corriol esquerra deixant GR

PictographIntersection Altitude 969 ft

PictographFountain Altitude 986 ft
Photo ofFont de Ca n'Argelaguet. Seca. Bassa Photo ofFont de Ca n'Argelaguet. Seca. Bassa Photo ofFont de Ca n'Argelaguet. Seca. Bassa

Font de Ca n'Argelaguet. Seca. Bassa

PictographPicnic Altitude 1,079 ft
Photo ofArea de lleure de Can Bonvilar. Font no natural. Dreta cap a Mossen Homs Photo ofArea de lleure de Can Bonvilar. Font no natural. Dreta cap a Mossen Homs Photo ofArea de lleure de Can Bonvilar. Font no natural. Dreta cap a Mossen Homs

Area de lleure de Can Bonvilar. Font no natural. Dreta cap a Mossen Homs

• Photo of eulaliagq
    eulaliagq Feb 27, 2024

Hem fet avui l'excursió, ens ha sorprès molt positivament. Molt corriol i bastant ombrívol. Nosaltres l'hem començat i acabat a l'estació de RENFE Terrassa Est, posant algun km més a la ruta.
    Gràcies per compartir

• Photo of Xavimar
    Xavimar Mar 5, 2024

Moltes gràcies per la valoració i el comentari eulaliagq !! Perfecte que us hagi agradat!!

• Joan Tugues Mar 7, 2024

L'accés al torrent de Gotelles des de la carretera de Matadepera és pot fer sense trepitjar el camp cultivat. Només cal vorejar el camp per l'esquerra seguint la pista de manteniment de les torres d'alta tensió fins el corriol que desemboca al camp. Aquesta pista està ben embardissada, però és pot seguir sense dificultat.

• Photo of Xavimar
    Xavimar Mar 11, 2024

Gràcies pel comentari i la valoració Joan Tugues !!