Valldemossa - Pas de Sa Regata - Moleta de Pastorix

Photo ofValldemossa - Pas de Sa Regata - Moleta de Pastorix Photo ofValldemossa - Pas de Sa Regata - Moleta de Pastorix Photo ofValldemossa - Pas de Sa Regata - Moleta de Pastorix

March 15, 2022
March 2022

near Valldemossa, Baleares (España)

La sortida d'avui la he catalogada com a fàcil, si be te el Pas de Sa Regata, també conegut com el Pas de Prïam, que el catalogo com “Moderat”. Te una forta pendent i molta fullaca de Alzina, el que fa que sigui “llenegós”.

La ruta parteix des de l'escola vella de Valldemossa, tenir en compte que durant molts de mesos l'aparcament està limitat i s'ha de pagar. O.R.A.

Just aquí trobem el primer punt d'interès que cal dedicar-hi un minut a la seva visita. Es la Font coneguda com: Font de Na Mas. Aquesta font es la més emblemàtica del municipi. Rep el nom d'una antiga possessió que hi ha molt a prop, ara ja integrada dins la població. Aquesta font era la més cabalosa de la població i subministrava aigua a la Cartoixa mitjançant una siquia i en el seu recorregut fins a la Cartoixa disposava d'un aqüeducte desaparegut a la Plaça Ramon Llull, d'uns 5 mt d'alçada.

Ens dirigim cap a les cases de Son Gual i just davant i trobem un altre punt d'interés que cal dedicar-hi un minut, es la Caseta del Delme. En virtut d'aquest impost els productors havien d'entregar al senyor, al rei o a l'església una part de la collita d'alguns productes del camp: gra, hortalisses, oli, raïms, bestiar... En el cas concret del delme de gra s'obligava a l'entrega d'una desena part de les quarteres recollides a l'era. A n'aquest cas de Son Gual, els pagesos que conreaven les terres del senyor de Son Gual dipositaven aquí la dècima part del gra, pagant així l'impost conegut com el Delme.

El següent punt d'interès son els rentadors que hi trobem al camí de la possessió de Sa Coma. Els rentdors coberts eren un lloc a on aprofitant el cabdal d'una font o torrent es rentava la roba. L'aigua abans d'entrar al recinte del rentador sol passar per un abeurador pel bestiar, després entra a la pica, llarguera i estreta a on les dones rentaven la roba i finalment l'aigua bruta i amb restes de sabó acaba al torrent que feia de clavagera. Eren altres temps i els productes de neteja eren naturals (sabó fluix).

Passam ara per les Cases de Sa Coma i ens dirigim a visitar la Font Nova o Font de Sa Coma. Ara está prohibida l'entrada ja que està en us, si be es pot veure desde l'altre banda de la “rejilla”. És una font de mina natural dins d'una coberta tipus gruta de les més grans que es poden veure a s'Illa, ja que té quasi 9 metres de llargària i més de cinc d'alçada.

La pujada ens du per la Serra de Son Moragues, bosc d'alzinar a on trobarem ranxos, rotllos de sitja, i barraques de carboners. Els més grans tenen el seu propi forn per fer-hi pa. Les vistes de la Coma dels Cairats son imponents, ruta molt transitada per pujar-hi al massís del Teix.

El pas de Sa Regata, també conegut com pas d'en Príam. Es un pas molt costarrut, amb molta fullaca d'Alzina que a la part final s'estreny i cal ajudar-se amb les mans per pujar-hi. Es una mica delicat si no es te experiència. Les persones amb vertigen o poden passar malament, sobre tot si es fa de baixa ja que l' impressió es més gran. Una vegada superat el pas seguim pujant un pocs metres més fins arribar a un mirador sobre el poble de Valldemossa, aquí hi ha una bifurcació. Hem de agafar el tirany de la dreta que comença a davallar. L'altre tirany continua en direcció al Teix.

Aviat trobam un camí de carro, que ens fa més còmoda la davallada. Camí que empraven els traginers per carregar els carros amb els sacs de carbó que es feien a les sitges. Pocs metres més tard arribem a uns porxos que es feien servir per guardar-hi el remat. Hi ha un aljub que recollia l'aigua de la teulada. A pocs metres de l'aljub hi ha un abeurador en forma de ferradura de grans dimensions. El trespol amb rost, afavoria que el ramat pogués beure independentment del nivell de l'aigua.

Després del porxo i entre rotllos de sitges començam a pujar-hi fins el cim de la Moleta de Pastorix. Al cim hi ha alzines, així que no te vistes, si be pocs metres abans hi ha un coll per caçar tords i es pot veure la ciutat de Palma al fons i als peus la possessió de Pastorix que dona nom al cim.

La davallada es molt pronunciada ja que ens dirigim cap al sud per arribar-hi al mirador de Sa Bombarda a on tendrem unes vistes espectaculars del poble de Valldemossa. Cal anar atent durant la davallada ja que hi ha molta fullaca d'Alzina.

A prop de les cases de Son Verí i trobem la que es o era la font de muntanya més emblemàtica de la serra de Tramuntana. La Font de Son Verí. Aquesta font ara en runes va desapareix a l'any 2002 quan un allau de roques la va esfondrà. En cara podem trobar-hi restes de l'escut nobiliari i d'una escultura que coronava l'entrada de doble arc. Una pena que entre la propietat i les institucions no facin alguna cossa per tal de restaurar-la.

Seguim davallant cap a Valldemossa fins a creuar la carretera de Palma. Ens queda una forta pujada per dins el nucli entre horts i frutals. Podem fer una passejada per l'enssisador poble i els seus recons fins arribar-hi a l'escola vella a on hem deixat el cotxe.